הממשלה קיבלה הערב (שני) פה אחד את הצעת שר האוצר ישראל בדבר הפחתת שכר השרים והח"כים ב-10%, ואי עדכון השכר כלפי מעלה ב-2021. עוד הוחלט בישיבת הממשלה, כי על כץ לבחון את האפשרות להחיל את ההסדר גם על נושאי משרה כמו שופטים, הנשיא, המבקר, נגיד בנק ישראל, דיינים ועוד.
על פי חישוב ראשוני, הפחתת השכר לכל השופטים, לדיינים, נשיא המדינה, מבקר המדינה ונגיד בנק ישראל לשנה ב-10% תעלה את החיסכון לתקציב לכ-20 מיליון שקל, לעומת 7.2 מיליון שקל בשנה כפי שהיה אמור להיות החיסכון לפי ההצעה המקורית של כץ. מדובר בחיסכון של כ-25 מיליון שקל ל-15 חודשי ההפחתה (אוקטובר 2020 עד דצמבר 2021).
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
ישראל כץ
( צילום: משה מזרחי)
כמו כן בוחנים באוצר פשרה בנושא הפחתת השכר במגזר הציבורי לפיה ההפחתה תהיה רק למשתכרים מעל 20,000 שקל ברוטו לחודש. בהצעה המקורית דובר על הפחתת שכר של 3% למשתכרים בין 7,000 ל-15,000 שקל ברוטו לחודש, הפחתה של 7% למשתכרים 15,000 עד 20,000 שקל והפחתה של 10% למי ששכרם גבוה מ-20,000 שקל ברוטו בחודש.

ביטול הפחתת הפיצוי למעסיקים על החזרת עובדים מחל"ת

צעד נוסף למניעת פגיעה בבעלי העסקים אושר הערב, ביוזמת שר האוצר. על פי מתווה החזרת העובדים מחל"ת, החל מחודש יוני היה צריך הפיצוי לרדת בהדרגה: 7,500 שקל לעובד שהוחזר ביוני, 75% מהסכום הזה למי שהחזיר עובד ביולי, 50% מהסכום באוגוסט ורבע מהסכום (1,875 שקל) למי שיחזיר עובד בספטמבר.
אולם, התנאי היה שהעובד לא יצא שוב לחל"ת או יפוטר במשך ארבעה חודשים. לפיכך, כל המעסיקים שנאלצו להוציא כעת שוב את העובדים לחל"ת, למשל בענף המלונאות, היו מפסידים את 1,875 השקלים לספטמבר.
הערב תיקן האוצר את התוכנית וביטל - נוכח הסגר השני - את הפחתת הפיצוי לחודש ספטמבר. נקבע כי לא ינוכו ממצבת העובדים שנבחנת לצורך חישוב המענק העובדים שהוצאו לחל"ת ובתנאי שעבדו בחודש ספטמבר 15 ימים לפחות. כמו כן, רף השכר בגינו עובד ייחשב כמזכה למענק הורד ל-2,500 שקל.מיום שישי ועד היום הוצאו על פי הערכה כבר כ-150 אלף עובדים לחל"ת.

גנץ: מציע לא לעשות "עליהום" על השופטים

השרים מירי רגב, אמיר אוחנה, אופיר אקוניס ופנינה תמנו שטה דרשו במהלך הישיבה להרחיב את ההצעה של שר האוצר גם לבכירי הרשות השופטת, ולקצץ גם בשכר שלהם. השר אקוניס אמר כי "אני בעד הפחתת שכר השרים והח"כים. זאת דוגמא אישית מתבקשת. חברי הרשות המבצעת תורמים את חלקם, חברי הרשות המחוקקת תורמים את חלקם, אבל מדוע חברי הרשות השופטת הוחרגו מההצעה? אני מציע לכלול גם אותם ואת כל מי ששכרו במגזר הציבורי עומד על מעל 40 אלף שקל בהצעה להפחתת השכר".
3 צפייה בגלריה
אופיר אקוניס
אופיר אקוניס
הציע שגם שכר השופטים יקוצץ. אופיר אקוניס
(צילום: חגי דקל)
שר הביטחון בני גנץ אמר בעניין הורדת השכר: "ראשית אני מברך על העניין הזה. אני חושב שזה מצויין שעלתה פה הצעה לתת דוגמה אישית כנבחרי ציבור ועל בסיס הדוגמה האישית הזו צריך לבוא במגע עם כל מיני גופים, השופטים, בכירים אחרים בציבור וכו'. אני מציע לא לעשות עליהום על השופטים או על מישהו אחר. זו תהיה טעות גדולה מבחינה מנהיגותית. טוב שאנחנו עושים את העניין הזה, אבל אני מציע לא לשפוך את התינוק עם המים".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
התנגד ל"עליהום" על השופטים. בני גנץ
(צילום: אבי מועלם)
שר המשפטים אבי ניסנקורן על ההצעה לקצץ שכר ברשות השופטת: "לא מתנגד להפחתה על מגזרים נוספים". המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי אמר כי "אין מניעה משפטית לקבל החלטה בנושא שכר השופטים בממשלה".
שר הפנים אריה דרעי אמר כי "אני חושב שהדוגמה שלנו צריכה להיות יותר גדולה מ-10%. רוב השרים חיים רק מהמשכורת הזו אבל בעת כזו אפשר להוריד 20% מהשכר כדי לתת דוגמא טובה לאחרים".
השרה מירב כהן הוסיפה כי "הקיצוץ בשכר הבכירים הוא מאוד חשוב ומתבקש. אני מסכימה עם השר דרעי שאומר ש-10% זה מעט מדי. הייתי ממליצה ללכת על שיעור יותר גבוה וגם באופן יותר רחב".

"השכר הממוצע יעלה בשיעור חריג"

בדברי ההסבר להצעה, נאמר כי "בעקבות משבר הקורונה בשנה זו צפויה עליה חדה בגובה השכר הממוצע במשק, וזאת בעקבות הירידה במספר העובדים הפעילים ומכיוון שהעובדים שיצאו לחל"ת או פוטרו - השתכרו לרוב משכורות נמוכות יותר ולכן השכר הממוצע יעלה בשיעור חריג".
ההערכות הן שהשכר הממוצע אמור לעלות בינואר הקרוב בכ-3.5-3%. בינואר השנה, עודכן שכר חברי הכנסת בשיעור של 2.8%, אף שלא עבדו כלל כמעט כל השנה החולפת ועבדו רק חודשים אחדים בשנה הנוכחית, בשל מערכות הבחירות ואי הקמת ממשלה עד ל-17 במאי השנה.
שכר השרים ושכרו של יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, עומד כיום על 50,623 שקל ברוטו לחודש. שכרו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא 56,295 שקל ברוטו לחודש, וכך גם שכרו של ראש הממשלה החליפי, בני גנץ. שכרם של חברי הכנסת הוא 45,241 שקל ברוטו לחודש.
יצוין, כי יש רבים הצמודים לשכר הנבחרים, אולם ההצעה המקורית אינה כללה הפחתה בשכרם, כאמור. בין השאר שכרו של מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, הוא כשכר השרים, 50,623 שקל. שכר נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שאינו צמוד לשכר כלשהו, הוא 64,616 שקל, והוא לא נכלל בהפחתה המוצעת.
"זאת העת שנבחרי הציבור יתנו דוגמה אישית וההפחתה הראשונה בשכר בגלל משבר הקורונה תהיה של השרים וחברי הכנסת", אמר ל-ynet שר האוצר, לקראת ישיבת הממשלה. דברים אלו מגיעים לאחר שהודיע ביום כניסתו למשרד האוצר כי יוותר על 10% משכרו.
פורסם לראשונה: 18:40, 21.09.20