למי מפחיתים בדמי השכירות? קבוצות הקניונים הגדולות, עזריאלי ומליסרון, אינן מציגות מתווה הנחות אחיד ושקוף לשוכרים שנפגעים מהירידה במכירות על רקע משבר הקורונה, אלא פועלות מול כל שוכר בנפרד באופן שמקפח את השוכרים הקטנים, כך טוענים בענף. כמו כן ההנחות המובטחות מוגבלות לחודשיים הקרובים, ואילו השוכרים דורשים מתווה מתמשך, שבלעדיו לא יחדשו חוזים בחנויות שאינן רווחיות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנגד, קבוצת ביג הציעה לשוכרים במרכזים הפתוחים שניזוקו ב-5% ומעלה הנחה של 25% בשכירות ודחיית 25% נוספים עד לדיון בשנה הבאה.
קניון עזריאלי בתל אביבקניון עזריאלי בתל אביב
קניון עזריאלי בתל אביב במהלך משבר הקורונה
(צילום: שאול גולן)
לכלכליסט נודע כי מליסרון הציעה לחלק מהשוכרים מתווה שלפיו עד 10% ירידה במכירות לא יקבלו הקלה, על ירידה של 20% יקבלו 10% הנחה, וכך עד 40% הנחה במקרה שהמכירות ירדו ב-50%. ההימנעות מהצגת מתווה שקוף ואחיד מציבה את השוכרים הקטנים בעמדת נחיתות, בהשוואה לרשתות הגדולות שיכולות להפעיל לחץ לקבלת הקלות משמעותיות. לדברי שוכר גדול, גם בעזריאלי מעניקים הנחות לשוכרים שמוכיחים פגיעה בהכנסות.

"לא נרתעים מסגירת חנויות לא רווחיות"

בענף מביעים תרעומת על כך שההקלות נוגעות לטווח הקצר בלבד, בעוד אין צפי לבלימת הירידה בפעילות. "הירידה במכירות תימשך לפחות עד סוף השנה, ואולי תחמיר על רקע האבטלה הגואה. בהתאם לכך ציפינו מהקניונים שיציגו מתווה הקלות מתמשך", מסר בעל רשת בפריסה ארצית בקניונים. "אנחנו לא נרתעים מסגירת חנויות לא רווחיות, כי כבר הבנו שריבוי החנויות גורם לנו לקניבליזציה פנימית. לרשת של 100 חנויות, שחותמת על הסכמי שכירות לשלוש שנים בממוצע, מסתיימים בכל שנה כשליש מהחוזים והחידוש לא יהיה אוטומטי".
מנגד, הקניונים טוענים כי המדינה נתנה פיצוי לשוכרים על התקופה בה החנויות היו סגורות ואילו הקניונים לא פוצו. "בינתיים הקניונים הם הגורמים היחידים שהכניסו יד לכיס והקלו על השוכרים. השוכרים קיבלו פיצויים של מיליוני שקלים מהמדינה והקניונים לא קיבלו כלום, אז אין מקום לאיומים בסגירת חנויות", מסר גורם בענף.
בנוסף לכך, על רקע הקדמת שעת הסגירה וסגירת הפעילות בסופי שבוע בהתאם להגבלות החדשות, דורשים חלק מהשוכרים הפחתה של דמי הניהול. "הורידו שעת פעילות באמצע השבוע וביטלו את הפעילות בסופי שבוע. יש לקניונים פחות הוצאות גם על רקע הירידה בכמות המבקרים, ולכן אין סיבה שנמשיך לשלם דמי ניהול שמגיעים לכ-90 שקל למ"ר", טוען שוכר גדול. מנגד, טוענים בקניונים כי ההוצאות לא פחתו על רקע ההשקעה בניקיון ובחיטוי ומהלכים שיווקיים להנעת הלקוחות להגיע לקניונים.
בתוך כך, ברקע לביטול חלק מההגבלות למסעדות ולבריכות השחייה, בוחנים בעלי הרשתות דרכי פעולה שיאפשרו להסיר את המגבלות על המסחר בסופי השבוע. "עושה רושם שבסוף בעיקר החנויות ייפגעו מהגבלות שנקבעו ללא בסיס נתונים. נפעל לביטול הגבלה, לפחות במרכזים הפתוחים", מסר בכיר בקניונים.