המשק הישראלי צפוי לצמוח השנה ב-5%. כך לפי דו"ח תחזיות לכלכלה העולמית לשנת 2021 של קרן המטבע הבינלאומית. התחזיות משופרות כמעט לכל המדינות העיקריות, עם היציאה ההדרגתית ממשבר הקורונה החמור.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי תחזית קרן המטבע, עודכנו תחזיות הצמיחה ועל פי המומחים בקרן העוקבים אחרי יציאת ישראל מהמשבר, תוקנה תחזית הצמיחה והועלתה מ-4.1% שנחזתה רק לפני שלושה חודשים, בינואר. בשנה הבאה, 2022, הצמיחה תתייצב על שיעור של 4.3%, לאחר ההתאוששות הראשונית במשק בעקבות שנת הקורונה 2020.
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפני חצי שנה חזתה קרן המטבע הבינלאומית כי הצמיחה בישראל תתכווץ בשנת 2020 בשיעור גבוה של 6%, אולם הקרן החמיצה את הירידה שנרשמה בסופו של דבר של כ-2.5%.
התחזית של קרן המטבע הבינלאומית המתייחסת לעולם כולו עודכנה לשיעור גבוה אף יותר מאשר לישראל והיא תעמוד בממוצע עולמי על 6%, לעומת 5.5% בחודש ינואר השנה ורק 5.2% בסתיו 2020.
כלכלני קרן המטבע הבינלאומית קבעו, בהתייחסם רק למובטלים שפוטרו ממקומות עבודתם - ולא לשוהים בחל"ת - כי שיעור האבטלה בישראל בשנת 2021 יעמוד על 5%. השיעור זהה לזה שפרסמה בחודש האחרון הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בתחזית בראשית השנה סברו עדיין בקרן שהאבטלה בישראל תעמוד על 5.6%. בשנת 2022 צופה הקרן ירידה קלה נוספת בשיעור האבטלה, לשיעור של 4.6%.
יצוין, כי 5% אבטלה משמעותם כ-200 אלף מובטלים. זאת, כאמור, ללא לקיחתם בחשבון של עוד כ-400 אלף שוהים בחופשות ללא תשלום, על פי דיווחי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ושירות התעסוקה.
תחזית העודף של ישראל בחשבון השוטף של מאזן התשלומים שופרה גם היא ל-4.1% לעומת 3.5% בתחזית הקודמת.
שר האוצר, ישראל כץ, אמר בתגובה לשינוי התחזית של קרן המטבע: "זו בשורה חשובה והבעת אמון נוספת בכלכלה הישראלית וביציבותה, שנשמרה בין היתר בזכות סיוע כלכלי מקיף שניתן בתקופת משבר הקורונה לצד שמירה על יציבות תקציבית".