סין הציגה צמיחה של 2.3% בשנת 2020, ובכך הפכה ככל הנראה לכלכלה הגדולה היחידה שהתרחבה בשנת משבר הקורונה. ברקע לצמיחה, הפתיחה המוקדמת יחסית של חנויות ומפעלים במדינה לאחר סגירתם בפרוץ המגפה, בעוד שבארצות הברית, יפן ואירופה עדיין נאבקים בנגיף.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנתונים רשמיים שפורסמו היום (ב') עולה כי הצמיחה בשלושת החודשים האחרונים של השנה עלתה ל-6.5% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, וב-4.9% בהשוואה לרבעון השלישי של השנה. מדובר בצמיחה חדה מהצפוי.
1 צפייה בגלריה
סין נגיף קורונה ווהאן עיר הנגיף שנה אחרי ההתפרצות
סין נגיף קורונה ווהאן עיר הנגיף שנה אחרי ההתפרצות
עסקים כרגיל בווהאן, שנה אחרי ההתפרצות
(צילום: gettyimages)
ברבעון הראשון של 2020 הצמיחה התכווצה בשיעור משמעותי של 6.8%, לאחר שהמפלגה הקומוניסטית השולטת במדינה נקטה בצעד חסר התקדים דאז של השבתת מרבית המסחר והכלכלה כחלק מהמאבק בנגיף. ברבעון השני הפכה סין למדינה הגדולה הראשונה ששבה לצמוח, עם צמיחה של 3.2% לאחר שההנהגה הכריזה על ניצחון על הנגיף במרץ ואפשרה למפעלים, חנויות ומשרדים להיפתח מחדש. קרן המטבע הבינלאומית וחזאי המגזר הפרטי צופים כי הצמיחה הכלכלית תעלה השנה ל-8%.
הכלכלה "התאוששה בהתמדה" ו"רמת החיים הובטחה בכוח", נמסר בהודעה של הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה במדינה. עוד נמסר בהודעה כי יעדי הפיתוח של מפלגת השלטון "הושגו מעבר לצפוי", אך לא נמסרו פרטים מעבר לכך.

"מוקדם להסיק שמדובר בהתאוששות מלאה"

למרות ההישג של המדינה בכך שהצליחה להציג צמיחה כלשהי השנה, מדובר בצמיחה החלשה ביותר שהייתה בסין מזה עשרות שנים, והראשונה מתחת ל-3.9% מאז שנות התשעים, אז הוחל בידוד בינלאומי על סין.
למרות הצמיחה, "מוקדם להסיק שמדובר בהתאוששות מלאה", ציינה איריס פאנג מ-ING בדו"ח. "הביקוש החיצוני עדיין לא התאושש לחלוטין וזהו מכשול גדול".
יצואנים ויצרני היי-טק מתמודדים עם חוסר ודאות בנוגע לאופן שבו הנשיא הנבחר בארה"ב, ג'ו ביידן, יטפל בסכסוכים עם בייג'ינג סביב סחר, טכנולוגיה וביטחון. הנשיא היוצא, דונלד טראמפ, פגע ביצואנים וביצרנים הסינים באמצעות מכסים על סחורות. "אנו צופים שממשלת ארה"ב שנבחרה תמשיך במדיניות הנוכחית שלה מול סין לפחות ברבעון הראשון", אמרה פאנג.

היצוא גבר למרות מלחמות הסחר עם ארה"ב

היצוא מסין גבר במהלך השנה בשיעור של 3.6% בעקבות הביקוש למסכות מתוצרת סינית ומוצרי רפואה אחרים ולמרות מלחמת המכסים עם וושינגטון. היצואנים הסינים ניצלו את המשבר העולמי והשתלטו על נתחי שוק של מתחרים זרים שעדיין עמדו בפני הגבלות בצל התפשטות הנגיף.
ההוצאות הקמעונאיות התכווצו ב-3.9% בהשוואה לשנת 2019, אך עלו ב-4.6% בדצמבר בהשוואה לשנה שעברה עם התחדשות הביקוש. בהוצאות הצרכנים נרשמה התאוששות עד לרמות של השנה הקודמת ברבעון השלישי של השנה.
המכירות המקוונות של מוצרי צריכה עלו ב-14.8% כאשר מיליוני משפחות שנאלצו להישאר בבית עברו לרכישת מצרכים ובגדים ברשת.
תפוקת המפעלים במדינה עלתה ב-2.8% בהשוואה לשנת 2019. הפעילות האיצה לקראת סוף השנה. הייצור עלה ב-7.3% בחודש דצמבר.
סין הטילה מחדש הגבלות על נסיעות ומעברים באזורים מסוימים במדינה לאחר מה שנראה כמו התפרצות מחודשת של הקורונה, אך מרבית המדינה אינה מושפעת מכך בינתיים. הרשויות קראו לציבור להימנע מנסיעות ומהתכנסויות גדולות במהלך חופשת ראש השנה הסיני בחודש הבא, כאשר בדרך כלל מיליוני אנשים נופשים בימים אלה. מדובר בצעד שעשוי להשפיע על הוצאות על נסיעות, מתנות ומסעדות.