מעצרו של איש העסקים בתחום הנדל"ן שנעצר אתמול בחשד לעבירות הונאה והלבנת הון הוארך היום (רביעי) בבית משפט השלום בתל אביב עד ליום שני. מדובר בחשוד אשר כבר עומד כיום לדין בשורה של עבירות מירמה, לאחר שהואשם על ידי הפרקליטות בתחילת השנה בגניבה עשרות מיליוני שקלים מלקוחותיו ובשורת עבירות כלכליות. אולם כעת, על פי המשטרה, מדובר בפרשה חדשה, חשדות חדשים ואף קורבנות נוספים שלכאורה נפגעו ממעשי החשוד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המשטרה ביקשה מבית המשפט לעצור את החשוד ל-10 ימים. בבקשת המעצר נכתב כי "החשוד הקים באמצעות אנשי קש אשכול חברות וקיבל במרמה באמצעותן עשרות מיליוני שקלים אותם הסתיר מנושיו בסיוע אחרים". העבירות שיוחסו לו בבקשת המעצר הן: פעולה ברכוש אסור, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הונאת נושים על ידי שיעבוד ומכירת נכס.
1 צפייה בגלריה
היד הקלה על המעצרים
היד הקלה על המעצרים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
השופטת ענת יהב הורתה, כאמור, על מעצרו של החשוד עד ה-19 בחודש וקבעה כי "קיים חשד סביר ואף למעלה מכך כנגד החשוד לביצוע העבירות המיוחסות לו". היא גם דחתה את בקשת סנגוריו של החשוד, עורכי הדין גלעד ברון וחיים לוי, לאסור את פרסום שמו של החשוד, אמנם נתנה עיכוב ביצוע להחלטה עד מחר (ה') בצהריים לטובת הגשת ערעור.

"שילם את הכספים שבהסדר הנושים באמצעות כסף מלוכלך"

החשוד, איש נדל"ן אשר עסק בתחום מכירת קרקעות,נעצר אתמול בתום חקירה סמויה משולבת של משטרת ישראל, רשות המיסים וכונס הנכסים הרשמי, וזאת בחשד להונאת נושים, עבירות על פי פקודת פשיטת הרגל, עבירות מיסים והלבנת הון - בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים.
על פי החשד, בעת שנקבע כי האיש הוא פושט רגל, הוא פתח חברות נדל"ן, תוך רישומן באופן כוזב על ידי אנשי קש במסמכי תאגיד (מה שהמשטרה מכנה "קופים"), כל זאת על מנת להונות את נושיו. זאת לאחר שלפני מספר שנים ניתן נגד החשוד צו כינוס במסגרת הליך פשיטת רגל בו הוא מצוי בגין חובות של מיליוני שקלים. בין יתר החשדות, לאיש מיוחסות עבירות של הברחת נכסים, הסתרת פעילות כלכלית, העלמת מיסים, דיווחים כוזבים ועוד, הכל במטרה שלא לשלם את מלוא חובותיו לנושיו.
כאמור, מדובר בחשוד שהפרקליטות הגישה נגדו ונגד חברות בבעלותו לאחרונה כתב אישום חמור בשורת עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות הלבנת הון, מסירת מידע כוזב במטרה למנוע דיווח ועבירות על פי פקודת מס הכנסה.
במהלך הדיון היום בבית המשפט אמר נציג המשטרה, רס"מ רוני קורן, כי "בפנינו חשוד שמעצם הפעולות ומזה שהוא מחולל פשיעה ורצידיוויסט (דפוס התנהגותי של עבריינים מורשעים), המסוכנות שלו גוברת, הוא מצפצף על החוק. הוא הגיע להסדר נושים והחליט להחזיר בו כספים פסולים. בפרשה החדשה עלינו על אותם מעשים וחשדות כאילו כלום".
בין השאר סיפר נציג המשטרה בדיון כי בזמן הסדר הנושים החשוד משלם שכירות של 100 אלף שקל עבור דירת פאר ונוסע ברכב פרארי מפואר, וכי בזמן שהוא "חי את החלום", הוא המשיך לעקוץ ולגנוב מאנשים ולשלם את הכספים שבהסדר הנושים "באמצעות כסף מלוכלך". הוא הדגיש גם כי "יש פה פעולות חקירה מהותיות, יש קורבנות חדשים, יש תחכום חדש". בהמשך הדיון הדגיש כי "מדובר בנוכל סדרתי".
בין השאר, עלה במהלך הדיון החשד כי אשה אחרת, אשר נחקרה ושוחררה למעצר בית, שימשה למעשה ה"קוף" של החשוד לשם ביצוע ההונאה לכאורה כלפי נושיו.

"מדובר ביריית מוות להסדר הנושים"

סנגורו של החשוד גלעד ברון הכחיש את החשדות נגדו וטען בדיון כי "מדובר בחשוד שהעסק המקורי שלו, שהיה עסק משגשג, קרס. כתוצאה מקריסת העסק נוצר חור נושי. הנושים הם אנשים שקנו קרקעות. כתוצאה מזה הוגשה בקשת להקפאת הליכים. החשוד הגיע להסדר נושים מרחיק לכת והתחייב להעביר כסף".
הוא פירט את סכומי הכסף, במיליוני שקלים, שהועברו במהלך השנים לקופת הנושים ואת גובה ההתחייבות שלו להעברת מיליוני שקלים נוספים ואמר "זה הסדר שחי ונושם, ואין הפרה של הסכם הנושים".
עוד הוא טען, כי המעשים שמיוחסים למרשו הם מלפני החתימה על הסדר הנושים וכי אין נושים חדשים שלכאורה הונו, ולכן לדבריו, "השחקן הדומיננטי במערכה הזאת הוא הנאמן. יש קשר רציף עם הנאמן, ראוי היה לברר איתו לפני שזה הקים עילת מעצר". בנוסף הוא טען כי מי שייפגע מהמעצר אלה הנושים: "מדובר ביריית מוות להסדר הנושים. ברגע שיהיה פרסום על המעצר הזה ההסדר גמר את הקריירה שלו".
לטענת הסנגור, מותר למרשו על פי ההסדר להמשיך ולקיים פעילות עסקית, ולדבריו הוא רק נתן ייעוץ והעביר לידים לאותה חברה, שהמשטרה טוענת כי הבעלים שלו משמשת לכאורה כ"קוף" שלו, טענה אשר מוכחשת. לדבריו, "חוץ מהסדר נושים אין נושים. לגבי קבלת דבר במרמה, אני לא מצליח להבין במה מדובר".
השופטת יהב, כאמור, לא קיבלה את בקשת הסנגור לשחרר את החשוד לחלופת מעצר. לגבי העבירה של הונאת הנושים היא ביקשה מהמשטרה "לחדד את אותו החשד ולעבות אותו", אולם לגבי שאר העבירות כתבה כי החשד הוא סביר ומבוסס כאשר לדבריה, יש אף עבירות נוספות בתיק כמו זיוף צ'קים והתייצגות באופן כוזב.
השופטת כתבה בהחלטתה ש"לא מצאתי עילה לאסור את פרסום שמו של החשוד, וגם אם פרטי האירוע בכללותם ושמו יגיעו לאוזני הנושים אינני מבינה כיצד דבר שכזה יכול למנוע את המשך קיומו של אותו הסכם, וההסכם ימשיך ויתבצע אלא אם כן יחליט בית המשפט שיש צורך לעצור את המשך התשלומים. דווקא פרסום שמו של החשוד, יש בו ענין צבורי, וזאת נוכח החשדות המיוחסים לו והעובדה שיש צורך ב'איסוף' ראיות בדמות נושים ומתלוננים אשר נפגעו מפעילות זו". אולם לאור בקשת סנגוריו של החשוד, הסכימה השופטת לעכב את פרסום שם החשוד עד למחר.
החקירה מתנהלת בשיתוף פעולה של מפלג הונאה במשטרת מחוז תל אביב עם היחידה הארצית לחקירות בכונס הנכסים הרשמי וחקירות מע״מ ת״א ומשרד מע״מ גוש דן ברשות המסים.
סנגוריו של החשוד, עורכי הדין גלעד ברון, חיים לוי ושירית טרווינר ממשרד ברון מסרו בתגובה: "מדובר בחקירה שנמצאת בראשיתה. מרשינו כופר בחשדות המיוחסים, משתף פעולה עם הרשות החוקרת. אנו סבורים שעם העמקת הבירור, יתבהרו הדברים".