קץ לחגיגת מכירות הצעצועים בסניפי הסופר והפארם? הערב (שני) בית המשפט העליון הוציא צו על תנאי המורה לממשלת ישראל להסביר מדוע לא יתוקנו תקנות להתמודדות עם נגיף הקורונה, באופן שיתיר לעסקים שמקיימים פעילות חיונית למכור מוצרים שיוגדרו חיוניים, ואלו בלבד, בזמן שנאסרת פעילותם של עסקים שאינם מקיימים פעילות חיונית. צו זה בא בהמשך לדיון שהתקיים הבוקר (שני) בעתירה שהגישו רשתות הצעצועים כפר השעשועים ועידן 2000 נגד המדינה, שדרשו שרשתות מזון או פארם שנחשבות חיוניות לא יוכלו למכור צעצועים בעוד שעסקי הצעצועים נדרשים לסגור את חנויותיהם.
העותרות טוענות שקופחו משום שצעצועים המשיכו להימכר בחנויות אחרות כמו מקס סטוק ורשתות מזון ופארם, שהוגדרו חיוניות והמשיכו לפעול כרגיל.
הדיון התקיים בהרכב השופטים סולברג, שטיין וקרא. השופטים העירו למדינה כי סוגיה זו צריכה לבוא לידי תיקון. עו"ד גדעון פישר ומתן גוטמן, המייצגים את רשתות הצעצועים, עמדו על כך שבג"ץ ייתן החלטה לאור הצפי של המשך המגבלותב.
1 צפייה בגלריה
חנות הצעצועים ריקה
חנות הצעצועים ריקה
חנות צעצועים סגורה בצל הקורונה
כזכור, הרשתות הגישו עתירה לבג"ץ בבקשה לפתור סוגיה של קיפוח, פגיעה בתחרות וגזל שנגרמים להם כתוצאה מתקנות הקורונה. במסגרת הפנייה של רשתות הצעצועים, המייצגות 76 קמעונאים וזכיינים, דורשים מנהליה לשנות את התקנות וליצור אחידות בדרך מכירת הצעצועים - או להתיר לכולם למכור גם פיזית או לאסור על כולם מכירה פיזית של המוצרים.
עפ"י התקנות לחנויות צעצועים ודומיהן, אשר הוגדרו כלא חיוניות - הותר למכור את מוצריהן רק דרך אתרי האינטרנט. בפועל, בגין פרצה בתקנות, במסגרתה חנויות ורשתות אשר הוגדרו כמוכרות מוצרים חיוניים, כגון רשתות מזון, פארם, כלי בית וחנויות קטנות אחרות, אשר נותרו פתוחות, בחרו להגדיל את היצע מוצרי הצעצועים ובנוסף שמו מוצרים אלה בחזית של חנויותיהן. זאת כמובן "על חשבון" נתח השוק של חנויות הצעצועים שנותרו סגורות בהתאם לתקנות.
במהלך הדיון התייחסו השופטים על החלטות המדינה ואמרו: "ברגע שאמרו שצעצועים הם לא חיוניים - מדוע לא שמו ניילון שחור עליהם? מבחינה עובדתית, המדינה לא נתנה דעתה כלל על נושא הצדק החלוקתי - מי משלם יותר ופחות בעולם הקורונה". על רשתות הצעצועים, הוסיפו: "הם לא מבקשים היתרים, הם דווקא מבקשים איסורים - תשימו פרגוד שחור על מה שלא חיוני. חנות שעד כה לא מכרה צעצועים - למה לאפשר לה למכור אותם היום?".
רועי כהן, נשיא להב, אמר ל-ynet בתגובה על ההחלטה: "הישג היסטורי, בית המשפט עשה צדק ועצר את הפגיעה בעסקים הקטנים והניצול הציני של התקנות ומכירה של מוצרים לא חיוניים, חבל שזה מגיע אחרי שני סבבי סגרים ועשרות אלפי עסקים שניזוקו מהתנהלות המדינה. היום בבית המשפט זעקתי את צעקתם של בעלי העסקים הקטנים שהפכו לשק החבטות של הממשלה והגיע הזמן לעצור את זה. לאחר הדיון שהתקיים הבוקר, החליט בית המשפט העליון לתת צו על תנאי למדינת ישראל הדורש ממנה לשקול את תיקון תקנות הקורונה בצורה כזו שיאסרו מכירת מוצרים לא חיוניים על ידי עסקים המוגדרים חיוניים, ובכך לא יפגעו העסקים שפעילותם נאסרה.
"בימים אלה שבהם בעלי העסקים נאחזים בשיניים לשמור על שרידות העסק שלהם וכשכולנו מצויים מרחק פסע מסגר שלישי, החלטת בית המשפט נחוצה מאין כמותה ובעצם מהווה הישג היסטורי לעסקים הקטנים בישראל. זעקתנו נפלה על אזניים קשובות וההגיון ניצח בקרב על הפרנסה. אני מברך את שופטי בית המשפט על ההחלטה ומקווה שהתיקון לתקנות אכן בוא יבוא".
עו"ד פישר ועו"ד גוטמן, המייצגים את רשתות הצעצועים, אמרו בתום הדיון מוקדם יותר: "בית המשפט שמע את טענותינו ולמד את הנושא לעומק. על אף התנגדות המדינה, הצלחנו להגיע לדיון חירום וכבוד השופטים אמרו במפורש ששיקולי הוגנות וצדק חלוקתי לא נשקלו על ידי הממשלה ביחס לעסקים הקטנים. אנו בטוחים כי הצדק ייעשה וכי עשרות אלפי בעלי עסקים יוכלו לשוב ולפרנס את משפחותיהם בכבוד".
בני גרינאפל, מנכ"ל עידן 2000 וכפר השעשועים: "פנינו לצדק ויצאנו בתחושה שהאזינו לנו. נציגי המדינה נהגו באטימות לב והמשיכו להתנער מהצדק המתבקש מפנייתנו לבג"ץ. אנו ממתינים לפסק הדין של בג"ץ מתוך אמונה בצדקת בג"ץ ובצדקת הדרך שלנו. זכייני עידן 2000 וכפר השעשועים ממתינים יחד איתנו לפסיקה".
פורסם לראשונה: 17:01, 09.11.20