האם מקס סטוק היא הקש ששבר את גב הגמל של רשתות השיווק? אחד הקמעונאים כתב בקבוצת הוואטסאפ של התאחדות רשתות המסחר: "מישהו מבין למה רשת חנויות מקס סטוק, עשרות סניפים, ביגוד, צעצועים, עובדים בטירוף ואנחנו סגורים?". מדובר בקבוצה שמאגדת קמעונאי אופנה, צעצועים, כלי הבית וכן מסעדנים. אחד הקמעונאים השיב: "כי אנחנו שותקים". קמעונאי אחר הציע שכולם יפתחו את החנויות באותו מועד, כמחאה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נראה שההודעה הזאת היתה הטריגר להודעת התאגדות רשתות השיווק אתמול, לפיה הרשתות יפתחו את החנויות ב-18 באוקטובר ולא ב-15 בנובמבר לפי מתווה הממשלה. 76 קמעונאי צעצועים אף עתרו לבג"ץ שיאפשרו להם למכור צעצועים כמו רשתות הסטוק או שאלה יכסו את הצעצועים כמו חמץ בפסח.
3 צפייה בגלריה
סניף של מקס סטוק
סניף של מקס סטוק
סניף של מקס סטוק
(צילום: מירב קריסטל)
במשרדי הממשלה הדגישו שלא הם אלה שאוכפים את התקנות, אלא המשטרה והעיריות. במשרד הכלכלה מסרו ל-ynet כי: "התקנות מאפשרות לחנויות שעיקר פעילותן הוא מכירת מוצרי היגיינה ואחזקת בית. מסעיף תוספת השנייה לתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורנה החדש הוראת שעה הגבלת פעילות במקומות עבודה תיקון התשפ"א 2020 שפורסמה ב-25.9.20. אכיפת התקנות היא באחריות המשטרה או הפקחים העירוניים".
במשרד הבריאות אמרו לנו כי: "ככל הידוע לנו, חנויות אלה פועלות תחת החריג של מקום שעיקר עיסוקו מכירת מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית. כמובן שעל מנת לעמוד בהגדרה של חריג זה, על החנויות למכור, כעיסוקם העיקרי (ולא כעיסוק נלווה), מוצרים שעונים על הגדרה זו".

עיקר פעילות מקס סטוק היא מכירת מוצרי היגיינה ותחזוקת בית?

מבדיקה באחת מחנויות מקסטוק עולה כי בחזית החנות ניצבים מוצרי היגיינה רבים: אלכוג'ל ומטליות לניקוי באריזות ענק. בתוך החנות: מדפים של חומרי ניקוי ושמפו וכן מוצרי טמבורייה, אך רוב רובה של החנות הוא צעצועים, כלי בית, כלי מטבח, מוצרי יצירה, בגדים, כלי כתיבה ונראה לכאורה שעסקי הליבה של הרשת אינם במוצרים שמאפשרים פתיחה של חנויות. לא בטוח שרשת הסטוק הזאת עונה להגדרה: רשת ש"עיקר פעילותה היא מכירת מוצרי היגיינה ואחזקת בית", או שעיקר פעילותה היא מכירת "מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית".
3 צפייה בגלריה
פריטים חיוניים? לא ממש. מקס סטוק
פריטים חיוניים? לא ממש. מקס סטוק
פריטים חיוניים? לא ממש. מקס סטוק
(צילום: מירב קריסטל)
כמו כן, בתחילת הסגר, הדגש אכן היה על מוצרים לתחזוקת הבית, אבל בהמשך, המדינה פירטה באופן מדויק כי מדובר בחנויות שמוכרות מוצרי אינסטלציה, חומרי בניין, חשמל, טמבוריות, תקשורת ומחשבים, מעבדות תיקון וציינג'. לגבי מכירת מוצרי היגיינה נכתב בפורש: "חנות שעיקר עיסוקה מוצרי היגיינה".
האם מקס סטוק שמוכרת מוצרי היגיינה כעיסוק לא עיקרי יכולה לפתוח את החנויות? האם מקס סטוק שמוכרת כמה מוצרי חשמל וטמבורייה - יכולה להגדיר עצמה כטמבורייה או חנות למוצרי היגיינה כעיסוקה העיקרי? לפי הרשתות, ממש לא.
"המשטרה לא אוכפת כנראה. עסק קטן היה חוטף דו"ח", טוענים באחת הרשתות. "למה אנחנו כרשת של כלי בית, לא יכולים לפתוח והם כן? אז אמכור גם כמה מוצרי היגיינה. כולם מוכרים קצת אלכוג'ל במילא. כל חנות בגדים יכולה לשים בחזית שלה כמה מוצרי היגיינה ולפתוח לפי הלוגיקה הזאת".
הרשת טוענת שהיא דומה בפעילותה לחנוות כמו אייס "זה לא נכון לדעתי. אייס מוכרת מוצרים לבניין ומוצרי טמבורייה כעיסוק עיקרי".

חלק מרשתות הצעצועים פנו לבג"ץ

במקביל, רשתות הצעצועים עידן 200 וכפר השעשועים עתרו לבג"ץ נגד "ניצול תקנות הסגר הגורמות לפגיעה בתחרות קיפוח והפסדים". לדברי בני גרינאפל, מנכ"ל רשתות הצעצועים עידן 2000 וכפר השעשועים: "אם אסור למכור צעצועים בחנויות, אז לאף אחד אסור. כמו שמכסים את החמץ בפסח, ניתן לכסות כל קטגוריה אסורה גם כעת. אנא מנעו איפה ואיפה, קיפוח וגזל. צעצועים הם מוצרי צריכה חיוניים עבור כולנו".
3 צפייה בגלריה
בני גרינאפל, מנכ"ל עידן 2000 וכפר השעשועים,
בני גרינאפל, מנכ"ל עידן 2000 וכפר השעשועים,
בני גרינאפל, מנכ"ל עידן 2000 וכפר השעשועים
(צילום: קובי קואנקס)
במסגרת הפנייה של רשתות הצעצועים המייצגות 76 קמעונאים וזכיינים, דורשים מנהליה לשנות את התקנות וליצור אחידות בדרך מכירת הצעצועים או להתיר לכולם למכור גם פיזית או לאסור על כולם מכירה פיזית של המוצרים. על פי התקנות לחנויות צעצועים ודומיהן, אשר הוגדרו כלא חיוניות - הותר להן למכור את מוצריהן רק דרך אתרי האינטרנט. בפועל, בגין פרצה בתקנות, במסגרתה חנויות ורשתות אשר הוגדרו כמוכרות מוצרים חיוניים, נותרו פתוחות ובחרו להגדיל את היצע מוצרי הצעצועים ובנוסף שמו מוצרים אלה בחזית שיווקית והפרסומית בחנויותיהן.
נטען כי בפועל, החנויות שנותרו פתוחות כדי לשרת את התכלית של מכירת מוצרים חיוניים, כגון רשתות מזון, כלי בית וחנויות קטנות אחרות, מנסות להגדיל באופן משמעותי את ההיצע, נתח השוק שלהן ואת החשיפה, בתחום המוצרים שאינם מוגדרים כיום כחיוניים כגון צעצועים, ספרים, משחקי יצירה, מתקני חצר, מוצרי פנאי ועוד. הן עושות כן כמובן 'על חשבון' נתח השוק של החנויות שנותרו סגורות בהתאם לתקנות".
ממקס סטוק נמסר בתגובה: "בדומה לאייס, הום סנטר וטמבוריות - הרשת מוכרת מוצרים חיוניים שנמכרים גם ברשתות שיווק, דוגמת מוצרי ניקוי, מוצרי היגיינה אישית (משחות שיניים, שמפו, סבון וכדומה), וכמובן מסיכות, כפפות ואלכוג'ל".

"עסקים חיוניים אמורים למכור אוכל ותרופות, לא צעצועים"

יעקב פרץ, מנכ"ל הרשתות ריפליי וסטיב מאדן, סיפר הבוקר (שני) לאולפן ynet על רשתות הכלבו שהחלו למכור בגדים, נעליים וצעצועים, ודרש כי יאפשרו גם לרשתות הביגוד והמסחר לפתוח את החנויות בהתאם. "אני הבנתי שעסקים חיוניים אמורים למכור אוכל ותרופות. אם אפשר למכור צעצועים, נעלי ספורט ובגדים אז שיהיה שווה לכולם. שמי שמקיים את התו הסגול, כמונו, יוכל לפתוח".
"ההוראות צריכות להיות שוות בין כולם, כמו שעצרו את הטיסות בשביל שיהיה שוויון. אנחנו מעסיקים קרוב ל-3,000 עובדים. אם אנחנו שומרים על ריחוק ועל התו הסגול, אותו אנשי הבריאות קבעו, מה הבעיה?", טען פרץ.