לאחר הפרסום ב-ynet כי העלייה בשיעור הבלתי מועסקים בסגר הקרוב עלולה לגרום דווקא לקיצוץ דמי האבטלה בחודש הבא, שר האוצר, ישראל כץ, הודיע הערב (שני) כי אין בכוונתו להפעיל את סעיף ההורדה של 10% למקבלי החל"ת בתקופה זו וכי הוא הנחה את מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, לפעול בהתאם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שפורסמו היום גילו כי לפי ההגדרה הצרה של הלשכה, שיעור האבטלה בישראל ירד לראשונה מאז תחילת משבר הקורונה אל מתחת ל-10%. על פי החלטת הממשלה, ירידת האבטלה לשיעור כזה תביא לקיזוז אוטומטי של דמי האבטלה לכל המפוטרים והשוהים בחופשות ללא תשלום שהסתיימה להם תקופת האבטלה על פי החוק הרגיל (ללא ההארכה לפי חוק הקורונה המיוחד), בשיעור של 10%. מדובר בהקטנת דמי האבטלה בכ-450 שקל בממוצע לחודש לכל מובטל, שכן דמי האבטלה הממוצעים הגיעו לאחרונה לכ-4,500 שקל לחודש.

1 צפייה בגלריה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
(צילום: יריב כץ)
שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, אמר בתגובה: "התרעתי מראש שמדובר בסעיף שלא יחזיק מים בזמן אמת. אני שמח שדרישתי כלפי האוצר התקבלה במלואה ו-250 אלף מובטלים לא יפגעו ערב החג. הביטוח הלאומי שמצוי תחת סמכותי לא יפחית ולו אגורה".

הכאוס בנתוני האבטלה

שיעור האבטלה שפרסמה היום הלמ"ס מחולק למספר קטגוריות. שיעור האבטלה הרחב בחודש אוגוסט אמנם עומד על 11.2%, שהם 467.9 אלף מובטלים. אולם, הנתון שלפיו נקבעים דמי האבטלה הוא זה המחבר את המועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם בשל סיבות הקשורות בנגיף הקורונה ביחד עם הבלתי מועסקים, קרי המובטלים. שיעורם של אלה מסתכם ב-9.8%, לעומת 10.3% ביולי. השיעור הזה נמוך מ-10% ולכן מחייב לפי החוק קיצוץ בדמי האבטלה ב-10% החל בחודש אוקטובר, כאמור.
הסעיף בחוק נכלל בתוכנית "רשת הביטחון לתקופת הקורונה", המפחית בהדרגה, עד לחודש יוני 2021, את דמי האבטלה. החוק קובע גם כי אם שיעור האבטלה יהיה נמוך מ-7.5% - דמי האבטלה, לשוהים בחל"ת ולמפוטרים במשבר הקורונה, שעברו את תקופת דמי האבטלה הרגילה בחוק - ישולמו רק עוד חודש אחד ואחר כך ייפסקו לחלוטין.
לפיכך, למשל, מי שהשתכר ערב המשבר כ-10,000 שקל והיה זכאי ל-70% משכרו לדמי אבטלה, דהיינו ל-7.000 שקל, יפסיד בחודש הבא 10% מדמי האבטלה, שהם 700 שקל, ויסתפק בדמי אבטלה של 6,300 שקל בלבד.
אמנם במחצית השנייה של חודש אוגוסט שיעור האבטלה שב לעלות ל-10.4%, אולם בחישוב של החודש כולו שיעור האבטלה הקובע לקבלת דמי האבטלה ירד ל-9.8% ולכן יקוצצו התשלומים. זאת, גם אם תהיה עלייה גדולה במספר הבלתי מועסקים בשל הסגר השני כבר בימים הקרובים. אבסורד, אולם זה החוק.
לפי הלמ"ס, מספר הבלתי מועסקים, כולל מי שהפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה ממרץ 2020, המועסקים זמנית בגלל משבר הקורונה והמובטלים גם יחד, הגיע בחודש אוגוסט ל-467.9 אלף, שהם 11.2%, לעומת 11.9% בחודש מרץ. לפי שירות התעסוקה מספר דורשי העבודה הוא נכון להיום 738,256 עובדים מפוטרים ושוהים בחל"ת, שהם 18.2%.