הפחתת התשלומים לגמלאים בקרנות הפנסיה הוותיקות תידחה. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אישר היום (ראשון) לדחות בעוד חצי שנה את הפחתת תשלומי הפנסיה החודשיים לעמיתי הקרנות, עקב אי העלאת גיל הפנסיה לנשים עד כה. ההפחתה הייתה אמורה להיכנס לתוקף כבר ב-1 ביולי בשיעור של 1.2%, שמשמעותה הפחתה לגמלאים במאות עד אלפי שקלים בשנה. בכך נענה משרד המשפטים לבקשת שר האוצר ישראל כץ ויו"ר ועדת העבודה והרווחה לשעבר ח"כ חיים כץ.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הקיצוץ בתשלומי הפנסיה לגמלאים בקרנות הוותיקות היה אמור לצאת אל הפועל בעוד חמישה שבועות, וזאת כאמור בשל אי העלאת גיל הפרישה לנשים מ-62 ל-64 שנים בהדרגה, שבעקבותיו נוצר גירעון חמור בקרנות הפנסיה שחייב את קיצוץ התשלומים ליותר מרבע מיליון גימלאים.
1 צפייה בגלריה
מחאה בכיכר רבין על הקיצוץ המתוכנן בפנסיות של גמלאי הקרנות הותיקות
מחאה בכיכר רבין על הקיצוץ המתוכנן בפנסיות של גמלאי הקרנות הותיקות
לפני ההפחתה המתוכננת הקודמת בינואר: מחאה על הקיצוץ המתוכנן בפנסיות של גמלאי הקרנות הוותיקות
(צילום: נדב אבס)
בחג חנוכה השנה בוטל ברגע האחרון הקיצוץ בפנסיות לעמיתי הקרנות הוותיקות, שהיה מיועד להתבצע אז מאותה סיבה, ב-1 בינואר 2021. עד ל-31 בדצמבר 2020 היו אמורות קרנות הפנסיה הוותיקות, של כ-270 אלף עמיתים, לרדת בכ-1.2% מדי חודש. בממוצע היה הקיצוץ מגיע ל-150 שקל לחודש, שהם 1,800 שקל בשנה לכל עמית.
בשבועות שקדמו למועד זה ניסה שר האוצר לקדם את העלאת גיל הפרישה לנשים מ-62 ל-64, כפי שנקבע עוד לפני חמש שנים - אולם בשל המצב הפוליטי השברירי ואי השלמת המגעים עם ההסתדרות להשגת הסכם שכר - לא ניתן היה לחוקק את העלאת גיל הפרישה.
קרנות הפנסיה הוותיקות הודיעו על ההפחתה הצפויה מינואר לעמיתי הקרנות בצמוד לתלוש הפנסיה שקיבלו הגמלאים בחודש דצמבר, וההודעה גרמה לסערה בקרב הפנסיונרים.

הדחייה בדצמבר האחרון הייתה אמורה להיות האחרונה, לאחר שתי דחיות קודמות בהפחתת הפנסיה, אולם כעת נאלץ שר האוצר לפנות שוב למשרד המשפטים לאשר דחייה כחוק, למרות שעל פי החלטת הכנסת היא הייתה אמורה להיכנס לתוקף בשל אי העלאת גיל הפרישה.
לפיכך שר האוצר ויו"ר ועדת העבודה של הכנסת לשעבר פנו בימים האחרונים ללשכת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וביקשו ממנו לאשר דחייה נוספת של העלאת גיל הפרישה ושל הפחתת תשלומי הפנסיה לעמיתי הקרנות הוותיקות, והפעם עד ל-31 בדצמבר 2021. היום הודיעה לשכת היועץ המשפטי לממשלה לשר האוצר כי הבקשה התקבלה וכי אושרה דחייה של העלאת גיל הפרישה לנשים ל-64 בהדרגה לחודש ינואר 2022. כמו כן אושר עתה למנוע את ההפחתה בתשלום הפנסיה מחודש יולי 2021 לעמיתי הקרנות הוותיקות.
שר האוצר הודיע כי משרד האוצר מתכוון לדון בהעלאת גיל הפרישה כאשר תקום ממשלה חדשה, ולפי שעה תימנע פגיעה מיותרת במי שחסכו את כל הזכויות לפנסיה ולא אשמים במצב שנוצר.
שר האוצר, ישראל כץ: "מנענו את הקיצוץ בקרנות הפנסיה פעם נוספת, וזאת במקביל לפעילותנו לקראת מציאת פתרון קבע. לא אתן יד לפגיעה באזרחים שחכסו, ודאי לא בעיתוי זה, לאחר שנת הקורונה שפגעה בכולם".
ח"כ חיים כץ: "אני מברך על כך שהובלנו למניעת הקיצוץ פעם נוספת. נפעל למציאת פתרון קבע, כך שהחוסכים בקרנות הוותיקות לא יהיו תחת איום תקופתי וחשש מפגיעה בקצבתם. לא נאפשר שמאות אלפי אזרחים חרוצים שחסכו כל חייהם כספים מעבודתם יפגעו".