פרסום ראשון: הלילה (בין שני לשלישי) בוטל הקיצוץ בפנסיות לעמיתי הקרנות הוותיקות, והפנסיה החודשית שלהם לא תפחת כבר בעוד שבועיים, כך נודע הבוקר ל-ynet.
3 צפייה בגלריה
פנסיה הפגנה פרסום ראשון
פנסיה הפגנה פרסום ראשון
הפנסיונרים מפגינים נגד הקיצוץ
(צילום: נדב אבס)
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשל אי העלאת גיל הפרישה לנשים עד ל-31 בדצמבר השנה היו אמורות קרנות הפנסיה הוותיקות לקצץ כ-1.2% מהפנסיות של 270 אלף עמיתים מדי חודש. בממוצע היה הקיצוץ מגיע ל-150 שקל לחודש, שהם 1,800 שקל בשנה. קרנות הפנסיה הוותיקות הודיעו על ההפחתה הצפויה מהחודש הקרוב לעמיתי הקרנות, בצמוד לתלוש הפנסיה שקיבלו הגמלאים החודש, וההודעה גרמה לסערה בקרב הפנסיונרים, שלפני כחודש הפגינו בכיכר רבין בתל אביב במחאה על הקיצוץ הצפוי.

בשבועות האחרונים ניסה שר האוצר, ישראל כץ, לקדם את העלאת גיל הפרישה לנשים מ-62 ל-64, כפי שנקבע עוד לפני ארבע שנים, אולם בשל המצב הפוליטי השברירי ואי השלמת המגעים עם ההסתדרות להשגת הסכם שכר - לא ניתן היה לחוקק את העלאת גיל הפרישה.
3 צפייה בגלריה
ההודעה שקיבלו עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות
ההודעה שקיבלו עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות
ההודעה שקיבלו עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות
(.)
ל-ynet נודע כי שר האוצר פנה בימים האחרונים בעניין בדחיפות ליועץ המשפטי לממשלה וביקש ממנו לאשר לדחות את העלאת גיל הפרישה עד לחודש יוני 2021, ולכן לבטל לפי שעה את הפחתת הפנסיה לגמלאים, עמיתי הקרנות הוותיקות.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ
(צילום: גיל יוחנן)
אמש הודיע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, לשר האוצר כי בקשתו נענית בחיוב וכי אושרה דחייה של העלאת גיל הפרישה לחודש יוני 2021, וכן אושר עתה למנוע את ההפחתה בתשלום הפנסיה מחודש ינואר עד לחודש יוני 2021 לעמיתי הקרנות הוותיקות.
במשרד האוצר ניסו כבר למנוע בעבר את הפחתת תשלומי הפנסיה לעמיתים, בדחיות אחדות של המועדים שנקבעו לכך, בכל פעם בהבטחה כי בקרוב יועלה גיל הפרישה לנשים.
ההכרח לבצע קיצוץ ראשון מסוגו בפנסיה של עמיתי הקרנות הוותיקות נובע כאמור מאי העלאת גיל הפרישה לנשים מ-62 ל-64 שנים בשלב הראשון, כפי שהוצע כבר בשנת 2011 ואף נקבע סופית בשנת 2016, תוך קביעת מועדים להעלאת גיל הפרישה לנשים. העלאת גיל הפרישה לנשים אמורה להעלות את הצבירה בקרנות הפנסיה הוותיקות לאורך זמן במאות מיליוני שקלים. אי העלאת גיל הפרישה תגרום לקרנות להיקלע לגירעון אקטוארי, שלא יאפשר להן לשלם את דמי הפנסיה בשיעורם הנוכחי כבר בשנים הקרובות ביותר.
שר האוצר אמר ל-ynet בתגובה לאישור דחיית ההפחתה: "אני רואה בביטול ודחיית ההורדה המתוכננת לעמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות הישג חשוב ביותר, שימנע פגיעה מיותרת ובלתי מוצדקת למי שחסכו את הזכויות לפנסיה מלאה במהלך עבודתם. כפי שהתחייבתי, עשיתי ככל שנדרש כדי למנוע את הפגיעה ואני שמח שהצלחתי. אמשיך לדון בנושא העלאת גיל הפרישה לנשים בהמשך ככל שידרש , תוך הגנה על נשים שעובדות וזקוקות להגנה על זכויותיהן".
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ח"כ חיים כץ: "אני מברך את שר האוצר שנעתר לבקשתי לאחר סדרת פגישות שקיימנו בנושא ופעל למניעת הקיצוץ. הממשלה מוכרחה להפסיק במדיניות הדחיינית ולהביא פתרון קבע למאות אלפי חוסכים שחרב הקיצוץ מונחת על צווארם, מידי שנה. הניסיון לקשור בין העלאת גיל הפרישה לגרעונות בקרנות הוא ניצול ציני, שאולי ישפר את מצבו של הביטוח הלאומי אך לא בהכרח יקדם את רווחת הנשים. אסור לאפשר העלאה גורפת של גיל הפרישה, ככל שיוחלט על קידום מהלך לשינוי גיל הפרישה, יש לבצעו נקודתית בתוך הקרנות הוותיקות עצמן ולא באופן גורף לכלל הנשים העובדות במשק".
שר העבודה והרווחה איציק שמולי: "אני מברך על ההישג החשוב ועל כך שבתוך התקופה הקשה הזו נפגעה פגיעה מיותר בציבור הגמלאים. מזה כארבע שנים שאני מוביל את המאבק הזה בכנסת ולשמחתי גם הפעם לא אפשרנו להפוך את האוכלוסייה המבוגרת לקופה הקטנה של אף אחד. אני מודה לשר האוצר וליו״ר ועדת העבודה והרווחה על המאמץ המשותף ושמח על הצלחתו".
עו"ד אורון שוורץ, יוגב נרקיס ואופירה סמבל ממשרד שוורץ-נרקיס ושות אשר ייצגו את גמלאי מקפת בבג"ץ כנגד הקיצוץ בפנסיות מסרו: "זהו ניצחון באחד מן המאבקים הצודקים ביותר שנהלנו עבור דור מייסדי המדינה. היום החזירה להם המדינה חוב של כבוד".