הפגיעה הכלכלית של משבר הקורונה בחברות אינה נחלתם של הקטנים בלבד. סימנים שגם חברות גדולות ספגו מכה קשה ראינו לאחרונה בחברת השכרת הרכב הרץ שלאחר 102 שנה הגישה בקשה להגנה מפני פשיטת רגל בארה"ב - בעקבות הנזקים שגרמה לה מגפת הקורונה ולאחר כישלון המו"מ עם המלווים שלה על קבלת סיוע. חובותיה של הרץ נאמדים בכמעט 19 מיליארד דולר.
בהקשר זה פרופ' דן גלאי, לשעבר דיקאן הפקולטה למנהל עסקים באוניברסיטה העברית, סבור כי פשיטות הרגל של חברות בעולם ובארץ הן בסדר גודל של צונאמי. "פשיטות רגל של עסקים קטנים יקרו מהר מאוד, אבל בחברות בורסאיות זה יכול לקרות עד שנה או שנתיים לאחר שמהשבר מתחיל להתגלגל", הוא הסביר היום (ד') בראיון לאולפן ynet.
1 צפייה בגלריה
סניף הרץ בנמל התעופה של סן פרנסיסקו
סניף הרץ בנמל התעופה של סן פרנסיסקו
הגישה בקשה להגנה מפני פשיטת רגל בארה"ב. סניף הרץ בנמל התעופה של סן פרנסיסקו
(צילום: איי אף פי)
יצוין, כי לפני כחודש פורסם ב-ynet כי למרות ירידה חדה בבקשות לפשיטת רגל באפריל, כונסת הנכסים הרשמית מזהירה כי "בקרוב נראה בקשות של תאגידים". בכיר לשעבר במחלקה המשפטית בכונס הרשמי הוסיף: "השנה יקרסו 65 אלף תאגידים ויחידים".

"הבנקים צריכים להיות מודאגים"

לדברי פרופ' גלאי, חברות גדולות רבות בעולם בהן חברות תעופה וחברות בתי מלון, עלולות להגיע למצב של פשיטות רגל. "זה יקרה כל הזמן, זה כמובן פונקציה של כמה עזרה הן יקבלו מהממשלה בטווח הקרוב", הוא ציין. "בארה"ב הרבה מאוד חברות נמצאות במשבר רציני ביותר, כולל חברות התעופה, אבל שם יש להן סיוע ממשלתי, לכן זה תלוי באיזו עזרה תהיה להן בטווח המידי ומתי יקלו את כל הסגרים וכל התחבורה האווירית וכל ענף התיירות יחזרו לעבוד במלוא הcapacity שלהם. המשבר ערער את המצב של הרבה מאוד חברות ומביא אותן לסף פשיטת רגל. וכמובן זו פונקציה של מידת המינוף שיש להן, כלומר בכמה חוב הן השתמשו".
הוא סבור כי כדור השלג עלול להגיע גם לבנקים שימצאו את עצמם בסיכון לפשיטות רגל, אך לא בטווח הזמן המידי. "זה צריך מאוד להדאיג את הבנקים", הוא אמר. "גם במשבר הגדול של 2009 הבנקים בארה"ב ניצלו כתוצאה מהעזרה של הממשלה האמריקנית לכל מיני מוסדות פיננסים וההזרמה של הכספים אז תרמה לבנקים שלא פשטו את הרגל. אבל הרבה בנקים היו שם על סף קריסה ללא עזרה ממשלתית מסיבית".
האם מחירי הטיסות למשל צפויים לעלות בעקבות המצב?
"יהיה פה משחק מורכב בין היצע וביקוש, ברור שהביקוש ירד וייקח לאנשים זמן לחזור לטיסות הרגילות שלהם, מצד שני גם ההיצע הצטמצם אבל תהיה גם תחרות ותהיה תחרות בין ממשלות שעוזרות לחברות התעופה הלאומיות ולכן מאוד קשה להגיד. בהתחלה לפחות חברות התעופה ינסו במחירים נמוכים לעודד את הטיסות, אבל לאחר תקופה מסוימת אין ספק שיצטרכו לייקר".