יותר מ-139 אלף עובדים הוצאו בימים האחרונים לחל"ת (חופשת ללא תשלום) בפעם השנייה מאז פרוץ משבר הקורונה, והם מהווים יותר משליש מהיוצאים לחל"ת מאז תחילת הסגר השני. במשק ובמשרדי הממשלה הכלכליים חוששים כעת שמספר מחוסרי העבודה יחצה בתוך ימים ספורים את מיליון העובדים ושמספרי הגל הראשון יחזרו.
על פי נתוני שירות התעסוקה, מאז תחילת הסגר השני, בערב ראש השנה, נרשמו 171,536 עובדים שהוצאו לחל"ת, כשעבור 139,293 מתוכם זהו רישום שני או אף יותר מאז תחילת משבר הקורונה בחודש מרץ השנה. ביממה האחרונה נרשמו 10,201 דורשי עבודה חדשים, ובסך הכל רשומים כיום בשירות התעסוקה 918,784 דורשי עבודה, מהם 580,913 בחל"ת.
3 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
ליאת יוסטמן (46), גרושה ואם לילד, עובדת בארבע השנים האחרונות כחדרנית במלון קיסר פרמייר באילת. בסגר הראשון היא הוצאה לחל"ת ב-12 במרץ והוחזרה לעבודה בתחילת יולי. כעת, עם ההכרזה על הסגר השני, היא הוצאה שנית לחל"ת. "החל"ת הראשון הייתה תקופה קשוחה ולא קלה כלכלית", סיפרה אתמול. "כל כך שמחתי כשהחזירו אותנו אחרי לא מעט חודשים בחל"ת בבית. עכשיו אני שוב מוצאת את עצמי ממלאת פרטים בביטוח לאומי ובשירות התעסוקה וחוזרת לסטטוס של דמי אבטלה שהם פחות הכנסה מהמשכורת הרגילה שלי. ויש גם הלוואות להחזיר ולשלם שכר דירה".
3 צפייה בגלריה
ליאת יוסטמן, חדרנית במלון
ליאת יוסטמן, חדרנית במלון
"חוזרת לסטטוס של דמי אבטלה שהם פחות הכנסה מהמשכורת הרגילה שלי". ליאת יוסטמן, חדרנית במלון
(צילום: מאיר אוחיון)
גם ניב בן-חמו (29) מגבעתיים הוצא כעת לחל"ת בפעם השנייה. בן-חמו הוא שחקן שגם עובד כמנהל הבר "פרידה קאלו" בגבעתיים. במארס האחרון הוא הוצא לחל"ת מעבודתו כמנהל הבר, חזר לעבודתו, וכעת שוב מצא את עצמו בבית. "זו תחושה של חוסר יציבות, שמוציאה את הרוח מהמפרשים. אני חי בחיפוש כסף כדי לשרוד. התסכול מאוד גדול. האון-אוף הזה גורם לי לחשוב לשנות מקצוע ולא לעבוד במה שאני אוהב. להתחיל לחפש משהו שגם בתקופות כאלה יהיה יותר יציב. אני לא כלכלן אבל רואים את העסקים שנסגרים, וכל אחד יכול להבין שמשהו פה לא עובד. שלא מטפלים בעצמאים ובמובטלים כמו שצריך".
3 צפייה בגלריה
תמיר רפאלי, מנהל מסעדה
תמיר רפאלי, מנהל מסעדה
"שוב חוסר ודאות, שוב חרדות ושוב יהיה מגזר שלם שישלם מחיר כבד, הן כלכלי והן נפשי. מאוד מקווה שלא יהיה חל"ת שלישי". תמיר רפאלי, מנהל מסעדה
תמיר רפאלי (47) מאזור, נשוי ואב לשניים, הוא מנהל מסעדת "חצר גולדמן" בתל אביב. "במרץ פרצה הקורונה ובאותו הרגע נסגרו אלפי עובדים בבתיהם, ללא שום הבנה לאן זה הולך", אמר אתמול. "כשהתבשרנו שחוזרים לשגרת העבודה, השמחה הייתה גדולה. החזרנו אלפי עובדים לתעסוקה, הקפדנו על הנחיות התו הסגול, ואז הגיע ספטמבר ושוב סגר. שוב כל צוות המסעדה הוצא לחל"ת, ביניהם גם אני. שוב חוסר ודאות, שוב חרדות ושוב יהיה מגזר שלם שישלם מחיר כבד, הן כלכלי והן נפשי. לקורונה יש מחירים נוספים - נפשיים, כלכליים, זוגיים - ואני מאוד מקווה שזה החל"ת השני והאחרון, ושלא יהיה חלילה חל"ת שלישי".

רגע לפני הסגר: שיעור האבטלה ירד ל-9.7% במחצית הראשונה של ספטמבר

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שיעור האבטלה ערב הסגר השני היה נמוך במעט מעשרה אחוזים ועמד על 9.7% במחצית הראשונה של חודש ספטמבר - נמוך מעט בהשוואה לחודש אוגוסט. אולם, מערב הסגר השני ועד היום כבר גדל שוב שיעור האבטלה באופן ניכר, כאמור, וההערכה היא שבימים הקרובים יאבדו עוד אלפים רבים את מקום עבודתם, לקראת האפשרות של הארכת הסגר בשבועיים נוספים.
הירידה אל מתחת לעשרה אחוזי אבטלה לפי הלמ"ס חייבת על פי חוק הקורונה הכלכלי להפחית את דמי האבטלה המשולמים למאות אלפי היוצאים לחופשות ללא תשלום והמפוטרים בעשרה אחוזים, מ-70% מהשכר ל-63%. אולם, שר האוצר ישראל כץ יזם בימים האחרונים את תיקון החוק ומנע בכך את הפחתת דמי האבטלה, זמנית, בחודש אוקטובר.
מנתוני הלמ"ס עולה, כי במחצית הראשונה של חודש ספטמבר היו בישראל 390.4 אלף מועסקים (9.7% מכוח העבודה במשק), שנעדרו זמנית מעבודתם בגלל סיבות הקשורות בנגיף הקורונה בתוספת הבלתי מועסקים שלא בגין הנגיף. זאת, לעומת 418.2 אלף (10.4%) במחצית השנייה של חודש אוגוסט.
אחוז הבלתי מועסקים בלבד היה במחצית הראשונה של חודש ספטמבר 5.8% (231.9 אלף בלתי מועסקים), לעומת 6.0% (242.9 אלף בלתי מועסקים) במחצית השנייה של חודש אוגוסט.
שיעור הבלתי מועסקים וגם המועסקים שנעדרו זמנית בגין נגיף הקורונה יחד עם הלא משתתפים בכוח העבודה שהפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה ממרץ 2020 הסתכם במחצית הראשונה של ספטמבר ב-11.5%, שהם 471.1 אלף איש. זאת, לעומת 483.4 אלף ישראלים שהם 11.8% במחצית השנייה של חודש אוגוסט.
פורסם לראשונה: 10:25, 01.10.20