צפו: ראיון באולפן ynet עם נשיא להב, רועי כהן
(צילום: משי בן עמי)
הקורונה ממשיכה להכות: 60 אלף עצמאים לא חזרו עד היום לעבודה ועוד כ-40 אלף חזרו לעבודה חלקית מאוד, עד 30% בלבד מהיקף עבודתם ערב משבר הקורונה: כך עולה מנתונים שעובדו על ידי לה"ב, ארגון העצמאים בישראל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי הנתונים, 95% מהעוסקים בתחום אמנות הבידור והפנאי לא חזרו לעבודה, ו-50% מענפי התיירות והאירוח לא שבו גם הם לעבודה. בענפי הבינוי, המוסכים, המסחר הסיטונאי והקמעוני ותיקון כלי רכב - לא חזרו 30% מהעצמאים לעבודה. 20% לא חזרו בענפי הנדל"ן, המידע והתקשורת, עובדים במשקי בית ובשירותים השונים.
2 צפייה בגלריה
מייצג הגופות
מייצג הגופות
מייצג הגופות במסגרת מחאת העצמאים בכיכר הבימה בת"א
(צילום: מוטי קמחי )
עוד עולה מהנתונים, שעובדו במכון הישראלי למחקר כלכלי וחברתי על ידי ד"ר רובי נתנזון, כי המצב של כ-100 אלף מהעצמאים חמור: 26,300 עצמאים בתחומי האמנות, הבידור והפנאי לא חזרו לעבודה עד היום. 9,000 עצמאים בתחום התיירות לא חזרו לעבודה.
לא חזרו לעבודה או עובדים באופן חלקי בלבד גם 2,200 עצמאים בתחומי הרווחה והסעד, 6,100 עצמאים בשירותים שונים, 2,800 עצמאים בתחום פעילויות בנדל"ן, 8,400 עצמאים בשירותים מקצועיים, מדעיים וטכניים, 2,700 עובדים עצמאים בתחומי החינוך, 13,300 עובדים עצמאים בבינוי ובעבודות שיפוצים, 1,300 עצמאים בתחום עובדי שירותי תחבורה, אחסנה, דואר ובלדרות, 18,500 עובדים עצמאים בתחום המסחר הסיטונאי והקמעונאי ותיקון כלי רכב, 1,500 עצמאים בתעשייה, כרייה וחציבה, 700 עובדי ייעור ודיג עצמאים, 1,500 עצמאים בשירותי ניהול ותמיכה, 1,300 מעסיקים בתחום משקי בית, ועוד מאות עצמאים בענפים אחרים.

הבטחות לחוד ומעשים לחוד

נשיא ארגוני העצמאים, עו"ד רועי כהן, אמר אתמול (א') ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet: "אנחנו מדברים על קטסטרופה. המדינה נוהגת בעצמאים כמנהג להשתמש ולזרוק. אנחנו מהווים שיעור עצום מהצמיחה במשק, אבל שיעור מזערי מהסיוע שהמדינה מעניקה עקב משבר הקורונה".
לדברי נשיא לה"ב, "ההחלטה שקיבלו ראש הממשלה ושר האוצר בעניין הארכת דמי האבטלה לשכירים, שהיא החלטה מתבקשת, מותירה את עשרות אלפי העצמאים שהמדינה סגרה להם את העסק ללא מענה, ללא יכולת קיום כאילו היו אזרחים סוג ב'. אין כבר סיוע, אין כלום. ההפקרה של העצמאים מנוגדת לכל ההבטחות שקיבלנו באופן אישי מראש הממשלה, ואני חושש מאוד שבקרוב נראה עצמאים רבים מתחת לקו העוני.
"שוב המציאות היא שהעצמאים הינם רק פרה חולבת, שיש להם רק חובות ואין להם שום זכויות. אני חושש שהאנשים יאבדו תקווה והמחאה תעבור לפסים קשים של חוסר אונים”, הוא מוסיף.