הדור החמישי בסלולר בישראל: רשת 5G החלה לפעול היום (ג') עבור לקוחות פרטנר, HOT מובייל ופלאפון, אך לא ללקוחות סלקום, שעוד לא השלימה את הבקשה לרישיון, אותה הגישה עם אקספון וגולן טלקום. זאת אחרי שמשרד התקשורת חילק רישיונות לחברות הסלולר שזכו במכרז התדרים ועמדו בתנאי קבלת הרישיון.
משרד התקשורת חילק הבוקר רישיונות לחברות הסלולר שזכו במכרז התדרים ועמדו בתנאי קבלת הרישיון. סלקום תקבל רישיון רק ברבעון הבא. הרשת כבר הייתה זמינה עוד קודם לכן, אך כעת החברות מאפשרות שימוש לכל מנוי, שמחזיק במכשירים תומכים ב-5G.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
פרטנר ופלאפון הודיעו כי פתחו את הרשת לשימוש. לחברות 250 אתרים עד כה, כשהן פורסות בקצב של עשרות אנטנות בשבוע. כלומר, מדובר במספר אזורים מוגבל כרגע, למספר קטן של מנויים שמחזיקים במכשירים כמו שיאומי מי 10 ומכשירי פרימיום של סמסונג. יחד עם זאת, מדובר במהפכה של ממש במהירות ובתעבורת הרשת. במשרד התקשורת גם הודיעו שיתמכו בסטארטאפים שיציעו פתרונות על גבי דור 5.
2 צפייה בגלריה
הדור החמישי בסלולר בישראל
הדור החמישי בסלולר בישראל
הדור החמישי בסלולר בישראל
(צילום: מירב קריסטל)
הרישיונות התקבלו בטקס שנערך בזום בהשתתפות שר התקשורת יועז הנדל, מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן-חורין, חברי ועדת המכרז ומנכ"לי החברות הזוכות.
המשרד העניק מענקים בגובה עשרות עד מאות מיליוני שקלים לעידוד הפריסה. יחד עם זאת החברות לא מפרסמות את מפת פריסת האנטנות. מנכ"ל פלאפון רן גוראון הודיע שישקול לפרסם את מיקומי האנטנות. החברה פרסמה את רשימת 150 היישובים בהם קיים לפחות אתר סלולרי אחד תומך דור 5. בין היתר: ת"א, אילת, ערערה, ב"ש, ירוחם, דימונה, ק"ש, עפולה, גינוסר, חיפה והקריות, הרצליה, ירושלים וחדרה.
במקביל, החברות כבר החלו להציע תוכניות לדור החמישי ולמכור מכשירים תומכים. פלאפון הודיעה כי היא מוכרת מכשירי וואווי ראוטר 5G ושיאומי מי 10 ופוקו F2 פרו ב-1,899-2,999 שקל, כולל שליחות עד הבית ללא עלות. "עד סוף השנה יורחב היצע המכשירים משמעותית עם מכשירים מבית Samsung, LG ו-Apple".
פלאפון כבר הציגה חבילות 5G שכרגע רלוונטיות רק למחזיקי מכשירים מותאמים. בחבילות – נפח גלישה של עד 500 גיגה. החבילה היקרה ביותר נמכרת ב-69.90 שקל לחודש וכוללת 200 גיגה נפח גלישה וחבילת סדרות של שירות הטלוויזיה של yes סטינג TV. נציגי שירות הלקוחות של החברה כבר התקשרו ללקוחות בשבוע האחרון והציעו להם להתחבר כעת לחבילה. אלה חבילות יקרות יחסית למחיר הנפוץ בשוק הסלולר כיום.
חברת HOT מובייל הודיעה היום כי תמכור חבילות המותאמות לדור החמישי וגם הן במחירים גבוהים יחסית למחירים השכיחים בסלולר. תוכנית הכוללת 500 גיגה גלישה, 5,000 הודעות ודקות שיחה ו-350 דקות שיחה ליעדים נבחרים בחו"ל ב-59.90 שקל לחודש למשך חמש שנים.
תוכנית דומה שכוללת גם את שירות נקסט TV תימכר ב-69.90 שקל לחודש לחמש שנים. היא מציעה גם הצטרפות לשירות אינטרנט קווי, בכפוף לאזורי הכיסוי של רשת דור 5, של עד 500 מגה ב-129 שקל לחודש לתשעה חודשים. לאחר מכן החבילה תתייקר.
גם נוקיה 8.3 5G יימכר בחנויות בשבוע הבא.
מסלקום נמסר בתגובה: "לסלקום יש מערכת מרכזית ומספר תחנות שמשמשות לפיילוט, ובמהלך התקופה הקרובה תפרוס החברה בקצב מוגבר כדי להשיק את המערכת במהלך הרבעון הקרוב".
שר התקשורת הנדל, הסביר בעת חלוקת הרישיונות מדוע השקת הדור החמישי התעכבה. "מרבית התהליכים החברתיים בזמן הקורנה מתבססים על תשתיות תקשורת ויכולים להיות ברי קיימא רק עם תשתיות תקשורת מתקדמות, אבל התשתיות האלה היו צריכות להיות כאן ללא קשר לקורונה", אמר. "לא נצליח לנווט בתבונה במשבר הזה בלי תשתיות תקשורת מתקדמות, בלי אינטרנט אולטרה מהיר שמגיע לכולם".
2 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
שר התקשורת, יועז הנדל
(צילום: יריב כץ )
לדבריו, "מהפכת הדור החמישי מצעידה אותנו לעידן שבו ניתן לבצע ניתוחים מרחוק בזמן אמת ולהציל חיים, עידן שבו מכוניות מדברות עם רמזורים ונמנעות תאונות דרכים. חיישנים לחקלאות מתקדמת. עידן שבו מהירות המידע ברשת מאפשרת עבודה ותקשורת רציפה מכל מקום בארץ. זו מהפכה שתצעיד את ישראל קדימה ותהפוך חזון למציאות דרך תשתיות תקשורת. האפשרות לעבוד מרחוק, לפתח מרחוק, הופכת לצורך חיוני לצד סיבים, דור 5. אינטרנט אולטרה מהיר".