משבר הקורונה עשוי לעלות למדינה, לפי הערכות זהירות, כשמונה מיליארד שקל. מדובר באובדן מיליארדי שקלים של גביית מיסים ובגידול בהוצאות הממשלה במיליארדים נוספים. אובדן המסים יקשה עוד יותר על צמצום הגירעון התקציבי, וגלישת המשק למיתון תקשה להעלות מיסים.
ההפסד בגביית המיסים נובע מירידה צפויה בתוצר ומכך שעסקים רבים צפויים להפסיד השנה ולפיכך לא ישלמו כלל מיסים. בנוסף ייגבה פחות מס מישראלים שפוטרו או ששכרם קוצץ בשל חופשות ללא תשלום. כמו כן, בשל צמצום קניות וצריכה במשק, צפויות ירידות גם בגביית מע"מ, מסי קנייה ומכסים. ברשות המיסים אמרו אתמול ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet שעדיין לא ניתן לחשב סכומים, שכן לא ברורים עומק ומשך המשבר, "אולם אנחנו במעקב מתמיד אחר המתרחש במשק".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ)
על פי ההערכה הראשונית של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, הפסד התוצר מהמשבר יגיע לאחוז תוצר אחד, השווה לכ-14 מיליארד שקל. אולם הערכה זו ניתנה בטרם הוחלט על סגירת מערכת החינוך וקבלת החלטת נוספות שצפויות לשתק את רוב הפעילות במשק.
2 צפייה בגלריה
הממונה על השכר באוצר, ערן יעקב
הממונה על השכר באוצר, ערן יעקב
הממונה על השכר באוצר, ערן יעקב
(צילום: דוברות משרד האוצר)
הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, פרופ' ליאו ליידרמן, אמר בתשובה לשאלת "ידיעות אחרונות", כי להערכתו הצמיחה במשק, שהגיעה ברבעון האחרון של 2019 ליותר מ-4%, תיחתך משמעותית בשל המשבר ותגיע השנה רק ל-1% עד 2%. משמע, לראשונה זה שנים תירשם צמיחה שלילית לנפש. "כל מה שחשבו תחילה על תוצאות המשבר כבר לא אקטואלי. החלטות הממשלה ישתקו חלקים גדולים במשק מעכשיו וכנראה גם לפחות בחלק מהרבעון השני, ולכן הצמיחה תהיה נמוכה ביותר. ההערכות ששמענו עד כה מהגורמים המוסמכים נמוכות בהרבה מהנזק שיהיה לצמיחה השנה", אמר.

בתוך כך: יותר הוצאות

הכנסות המדינה ממיסים הסתכמו בשנה האחרונה ב-323 מיליארד שקל. אובדן של 2% תוצר השנה, אם המשבר לא ייעצר לפני תום הרבעון השני, שווים כ-28 מיליארד שקל. גביית המיסים על סכום כזה, גם לפי 25% בלבד, שווה לשבעה מיליארד שקל. ההערכות כעת הן שאובדן המסים יגיע לפחות לחמישה מיליארד שקל, מבלי לחשב את אי־תשלום המסים על רווחי שוק ההון, אולם כאמור ברשות המסים לא מוכנים בשלב הזה לנקוב במספרים.
ההוצאות הישירות של הממשלה בגין המשבר הגיעו עד כה ליותר ממיליארד שקל, ובשבוע האחרון הודיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון על הקצבת שני מיליארד שקל נוספים למערכת הבריאות ולמאבק בנגיף, כמו הגברת האכיפה על המבודדים.
הגידול בהוצאות ואובדן ההכנסות יגדילו על פי הערכות זהירות את הגירעון בתקציב בכשמונה מיליארד שקל לפחות. התמשכות המשבר עד לרבעון השלישי תגדיל את הבור בקופת המדינה בעוד מיליארדי שקלים רבים.