שיא חדש של כל הזמנים ביתרות מטבע החוץ של בנק ישראל. על פי דיווח של הבנק המרכזי היום (שני), יתרות מטבע החוץ של ישראל הסתכמו בסוף חודש אוגוסט 2020 בסכום שיא חדש של 161.688 מיליארד דולר.
יתרות המטבע של ישראל רשמו במהלך חודש אוגוסט גידול בסכום של 4.025 מיליארד דולר, לעומת סוף החודש הקודם. היתרות מהוות כעת 40.6 אחוזים מהתוצר המקומי הגולמי של מדינת ישראל, סכום גבוה מעבר לדרוש בימים כתיקונם, אך דרוש בהחלט בימי משבר קשים, כמו בימי הקורונה.
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה דולר דולרים שוד
אילוס אילוסטרציה דולר דולרים שוד
דולרים
(צילום: shutterstock)
הגידול המשמעותי ביתרות הוסבר היום על ידי בנק ישראל ברכישות מטבע חוץ על ידי הבנק בחודש אוגוסט בסכום של 2.561 מיליארד דולר, שערוך יתרות מטבע החוץ בסכום של 1.677 מיליארד דולר והעברות של המגזר הפרטי בסכום כולל של 291 מיליון דולרים לישראל. מאידך, הגידול קוזז בחלקו על ידי העברות הממשלה לחו"ל בחודש אוגוסט בסכום של 504 מיליון דולר.
מאז תחילת משבר הקורונה, יתרות מטבע החוץ שמחזיק בנק ישראל במגמת עלייה חדה: ביולי הסתכמו היתרות ב-157.663 מיליארד דולר, ביוני ב-147.337 מיליארד דולר, במאי ב-142.513 מיליארד דולר, באפריל ב-133.547 מיליארד דולר ובמרץ רק ב-125.941 מיליארד דולר.
דווקא בחודש מרץ נרשמה ירידה ביתרות לעומת החודשיים שלפני פרוץ משבר הקורונה. בפברואר הסתכמו היתרות ב-131.176 מיליארד דולר ובינואר 2020 הן הסתכמו ב-129.978 מיליארד דולר.

הרכישות האגרסיביות של מטבע חוץ - מאז 2008

יתרות מטבע החוץ הן נכסים המוחזקים על ידי בנקים מרכזיים בעולם, לרוב בצורת מטבעות של מדינות זרות, בדרך כלל בדולר אמריקני, וכן באירו, בלירה שטרלינג ובין יפני. היתרות משמשות כל מדינה כעירבונות לפעילות כלכלית.
2 צפייה בגלריה
תמונה של פרופ' אמיר ירון
תמונה של פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על פי חוק בנק ישראל, אחד מתפקידיו של הבנק המרכזי הוא להחזיק ולנהל את יתרות מטבע החוץ של המדינה. מאז המשבר הכלכלי העולמי של שנת 2008, הציגה ישראל איתנות כלכלית יוצאת דופן, שהתבטאה בכך שהיא נפגעה פחות מרוב המדינות בעולם במהלך המשבר.
באותם הימים פתחה מדינת ישראל, בהנהגת הנגיד דאז, פרופ' סטנלי פישר, ברכישות אגרסיביות של מטבע חוץ. גילוי שדות הגז הטבעי בשטחי המים הכלכליים של מדינת ישראל חיזקו מגמה זו בשנים האחרונות ובנק ישראל החל ברכישת מטבע חוץ בכמויות גדולות, המותאמות להשפעה של הפקת הגז על מאזן התשלומים של ישראל.
בשנת 2010 היוו לראשונה היתרות (שהיו בסך 69.1 מיליארד דולר) יותר מ-30% מהתוצר הגולמי של ישראל. היתרות כיום מציבות את ישראל במקום ה-18 בעולם בסכומן ובמקום הרביעי לנפש - כ-18,200 דולר לנפש. כיום ניצבות היתרות בשיעור של 40% מהתוצר הגולמי של ישראל - שיא חדש, כאמור.
יצויין שחלק מרכישות בנק ישראל בשנים האחרונות נועדו למנוע התחזקות יתר של השקל הישראלי מול הדולר. אילו לא נרכשו היתרות, סבורים מומחים כי שער הדולר היה מגיע לכ-3.00 שקלים לדולר והיצוא הישראלי היה סופג מכה אנושה.
בנק ישראל משקיע את רוב יתרות המט"ח שלו בשנים האחרונות באגרות חוב של מדינות מבוססות, כ-10%-13% במניות של חברות וכ-5%-6% באגרות חוב של חברות.
יתרות המטבע חייבות להיות גבוהות מספיק לעת חירום, למשל במקרה של מלחמות, אסון טבע גדול או מגפה כמו משבר הקורונה, כדי לאפשר הגדלת יבוא במהירות ובמידה משמעותית כדי להתמודד, כמו בימים אלה ממש, עם מצב החירום במשק.