שר האוצר ישראל כץ החליט למנות היום (שני) את יוגב גרדוס לתפקיד מ"מ ראש אגף התקציבים באוצר במקום שאול מרידור שהתפטר והביע ביקורת קשה על התנהלותו של כץ. בפגישה שקיים אתמול עם סגני ראש אגף התקציבים הודיע להם השר כץ על כוונתו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדבריו, גרדוס יעמוד בראש הצוות שיסייע לו בהכנת והעברת התקציב המשלים בממשלה ובכנס ובגיבוש תקציב לקראת השנה הבאה. כץ בריאיון לאולפן ynet הבוקר: "גרדוס הוא לא יד ימינו של אף אחד".
5 צפייה בגלריה
יוגב גרדוס, מ"מ ראש אגף תקציבים באוצר
יוגב גרדוס, מ"מ ראש אגף תקציבים באוצר
יוגב גרדוס
(צילום: משרד האוצר)
גרדוס (38) הוא בעל תואר ראשון בכלכלה וראיית חשבון בהצטיינות יתרה מהאוניברסיטה העברית, תואר שני במנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית, וכן תואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת הרווארד. הוא מכהן כיום כסגן הממונה על התקציבים לתחומי המקרו, ניהול וגיבוש תקציב המדינה, כוח אדם בשירות הציבורי, הבנקאות וגופי הפנסיה.
הוא החל את דרכו באגף התקציבים לפני כעשור, במהלכו שימש רפרנט ורכז בתחום המקרו ולאחר מכן ריכז את תחום הביטוח הלאומי והרווחה במשרד האוצר. בנוסף, שימש יו"ר ועדת הכספים של דירקטוריון נמל חיפה בשנים 2015-2014.
יצוין כי גרדוס היה בשנה שעברה בין סגני ראש אגף התקציבים שחתמו על מכתב חריף נגד המנכ"ל דאז שי באב"ד, שמתערב בעבודת האגף ומפריע לעבודה בו. באב"ד טען בזמנו ששאול מרידור שלח את סגניו לכתוב את המכתב החמור אך לא חתם עליו בעצמו. גורדוס ידוע באגף כמקורב לשאול מרידור ומינויו הפתיע מאוד.
5 צפייה בגלריה
שר האוצר ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
השר כץ ציין שכפי שעשה מיום כניסתו לתפקיד שר האוצר "בכוונתי להמשיך ולפעול, יחד עם גורמי המקצוע במשרד האוצר, לקידום המדיניות אותה הוא מוביל לטובת סיוע לשכירים, העצמאים ובעלי העסקים וקידום כלכלת ישראל". עוד הוסיף כי הוא משוכנע שניסיונו ויכולותיו של יוגב יתרמו תרומה רבה לפעילות משרד האוצר ויישום מדיניות הממשלה".

התפטרות דרמטית

מרידור התפטר לפני כשבוע לאחר ששלח מכתב דרמטי ומאשים לשר האוצר כץ. הוא אמר בין לאחר ההתפטרות כי "צר לי שכך מתנהלת הממשלה. כבר שבועות ארוכים שאני מודאג מאוד, הרגשתי שהתפקיד הזה הופך יותר לנטל מאשר לנכס".
5 צפייה בגלריה
שאול מרידור
שאול מרידור
ראש אגף התקציבים לשעבר, שאול מרידור
(צילום: עמית שעל)
מרידור סיפר כי את המכתב, שבו פירט על פני שלושה עמודים את הביקורת שלו על התנהלות השר, הוא מנסח כבר כמה ימים. "הגיעו מים עד נפש", ציין. "אי אפשר היה להמשיך עוד. המצב לא רע, המצב הוא חמור - והאזרחים בארץ צריכים לדעת את זה".
בנוסף רמז כי קיבל הוראות לא מקובלות וטען: "אסתפק בלומר ששר האוצר עושה דברים שלא ייעשו ולא נעשו כאן בעבר".

כץ על מרידור: "פוליטיקאי במסווה של פקיד"

שר האוצר, ישראל כץ, התייחס הבוקר באולפן ynet למינוי של ראש אגף התקציבים החדש ולהתפטרותו של שאול מרידור מהתפקיד. "אני עבדתי כאן עם כל העובדים המקצועיים, בהתחלה גם עם מרידור עד שהפנה עורף לשליחותו והלך לפוליטיקה. פוליטיקאי במסווה של פקיד. חבל לדבר עליו - הוא כבר לא קיים. אני בטוח שיוגב גרדוס יוכל בניסיונו ויכולותיו לתרום לקידום כלכלת ישראל ולקידום יעדי הממשלה. הוא לא יד ימינו של אף אחד, אלא הוא עובד מדינה".
5 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
לגבי הטענות על ויכוחים רבים עם פקידים ובכירים נוספים בסביבתו, ביניהם מנכ"לית משרדו, קרן טרנר-אייל, ויו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, טען כץ כי "אין לי עניין אישי עם יו"ר ההסתדרות, אני רוצה שהשירות הציבורי, מקבלי השכר והפנסיות מעל 20 אלף שקלים יתרמו תרומתם לציבור שנפגע. יו"ר ההסתדרות צריך להיכנס ולתת כתף. אין לי עניין לריב איתו. לא באתי לעשות רפורמות בהסתדרות. אני מאמין שיש פונטציאל ויכולת להגיע להסכמות, אין עניין במאבקים".
שר האוצר התייחס גם לשיא החדש בגירעון שפורסם אתמול, וטען כי "הגירעון רק מראה שהכספים מתחילים לצאת. עד שהגעתי הייתה תכנית פחות ישימה, שיניתי המון קריטריונים שיהיו אפשריים מבחינת המשתמשים ולזה נועדו. לגבי תקציב, רציתי להביא את התקציב של 2020 והוויכוחים הפוליטיים לא אפשרו את זה.
"ברגע שקיבלנו החלטות על קופסאות קורונה, סיוע לשכירים עצמאים בעלי עסקם הלוואות ומענקי, ברור שזה מגדיל את הגרעון. נערכנו לכך וזה עוד יגדל. לפי ההערכות שלנו זה ודאי יעבור את ה10% כי אנו מתכוונים לשלם את הכסף למי שזקוק לו", הוא הוסיף.
בנוגע לפרסום הפערים הגדולים בין הכספים שהוקצו לתוכנית הסיוע לבין אלו שהועברו בפועל, טען כץ כי "חלק מהדברים צריכים עוד להתממש על ידי פעילות של משרדים שונים. אבל התכנית החדשה של 90 מיליארד שקלים מתבצעת כפי שסוכם. יש גם קרטריונים שהקשו על אנשים לקבל מענקים והלוואות, שיניתי את זה. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כתבה שהחל מחודש אוגוסט ניכרת עלייה בביצוע המענקים שהובטחו לציבור. כל חברה, עסק, שכיר, שיצטרכו את רשת הבטחון יקבלו אותם באופן מלא".
כץ הוסיף כי "מצבנו טוב ממרבית המדינות בעולם מבחינת כל הפרמטרים הכלכליים ביחס למה שטיפלנו, מבחינת היקף הסיוע. הגירעון שלנו הוא פחות מגירעון של הרבה מאוד אחרים, כלומר ירידת פעילות המשק. קבענו יעדים להורדת האבטלה ל-7.5% ומטה, אבל בינתיים אני עומד בצורה חד משמעית למתן רשת ביטחון למובטלים".
פורסם לראשונה: 09:36, 07.09.20