הבעלים של רב-חן מואשמים בפגיעה בקולנוע לב, בשל בעלות כפולה על בתי קולנוע וזכויות הפצת סרטים: רשות התחרות הגישה היום (א') כתב אישום נגד מוקי גרידינגר וחברת פורום פילם בעבירה של הפרת תנאי מיזוג בנסיבות מחמירות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נטען כי פורום פילם סירבה, באופן שיטתי בין 2015 ל-2019, לספק סרטים לבית קולנוע לב תל אביב, המתחרה בבית קולנוע רב-חן דיזינגוף שנמצא בסמוך לו ונמצא בבעלות גרידינגר. במרבית המקרים המתוארים בכתב האישום מדובר בסרטי ילדים שרשת לב ביקשה להקרין בקולנוע תל אביב. חקירת הרשות החלה בשנת 2018 בעקבות בדיקת המיזוג בין Walt Disney ו-Fox.
2 צפייה בגלריה
קולנוע רב חן
קולנוע רב חן
קולנוע רב חן
(צילום: דנה קופל)
פורום פילם היא אחת ממפיצות הסרטים הגדולות בישראל. גרידינגר משמש מנכ"ל ובעל מניות משמעותי בחברת Cineworld – מחברות הקולנוע הגדולות ביותר בעולם. Cineworld שולטת גם בפורום פילם וגם ברשתות בתי הקולנוע יס פלאנט ורב-חן.
משפחת גרידינגר היא הבעלים של תיאטראות ישראל, שמפעילה את רשתות בתי הקולנוע רב-חן ויס פלאנט ומחזיקה גם בפורום פילם. בעולם היא החזיקה בסינמה סיטי, שהתמזגה עם סינוורלד והפכה לרשת השנייה בגודלה באירופה. אחרי שרכשה את ריגל אנטרטיינמנט האמריקנית הפכה לרשת בתי הקולנוע השנייה בגודלה בעולם. בימים אלה, תעשיית הקולנוע מושבתת, למעט הקרנות בקולנוע מסוג דרייב אין, ואין צפי לחזרה לפעילות מלאה.
2 צפייה בגלריה
מוקי גרידינגר
מוקי גרידינגר
מוקי גרידינגר
(צילום: אביגיל עוזי)
ב-2010 אישרה רשות התחרות, בכפוף לתנאים, מיזוג בין פורום פילם לבין א.ד. מטלון ושות' בע"מ. כתוצאה מהמיזוג פורום פילם החזיקה בזכויות להפצה בלעדית של שלושה מתוך שישה אולפני המייג'ורס, אולפני סרטים גדולים בהוליווד ( Walt Disney Pictures, Sony Pictures Entertainment Twentieth Century Fox). ב-2018 עברה לפורום פילם גם ההפצה של Paramount Pictures.
בעת בדיקת המיזוג התעורר חשש לפיו פורום פילם תוכל לאחר המיזוג לפגוע בבתי קולנוע המתחרים בבתי הקולנוע הקשורים אליה (רב-חן ויס פלאנט) בכך שתסרב לספק לבתי הקולנוע המתחרים סרטים מבית היוצר של האולפנים הגדולים אותם היא מפיצה בבלעדיות. אישור המיזוג הותנה בתנאי שנועד להפיג את החשש התחרותי. בהתאם לתנאי פורום פילם מחויבת לספק סרטים שהופצו על ידה בתפוצה רחבה גם לבתי קולנוע מתחרים. החשש הזה, לכאורה, התממש.
מעוה"ד נתי שמחוני וטליה סולומון, המייצגים את חברת פורום פילם, נמסר כי "אין לנו אלא להצר על ההחלטה להעמיד את מרשינו לדין ולנהל הליך מיותר בעניין שולי וקל ערך. מקומם עוד יותר כי דווקא לעת הזאת - שבה תעשיית הקולנוע נמחקה כלא היתה - בוחרת רשות התחרות לגרור את מרשינו לבית משפט. ניתן וצריך היה לסיים את הנושא במישור המנהלי ובאופן מידתי וראוי וכך אנו סמוכים ובטוחים כי ההליך יסתיים בסופו של יום".

גרידינגר: "מדובר בדרישה חסרת תקדים"

בתגובה להחלטת הרשות, פנה גרידינגר במכתב למיכל הלפרין, העומדת בראשה, בבקשה "לסיים את הפרשה העגומה הזאת", שהחלה בחקירה פלילית שלו ושל שתי נושאות משרה בחברה, עקב מניעת הקרנה של "מספר זעום של סרטים" לבית הקולנוע לב.
בין היתר כתב: "פנינו אליכם כדי לגבש עמכם צו מוסכם שייתר את הגשת כתב האישום. במהלך המגעים שהתקיימו העלו נציגייך דרישות שונות, ביניהן דרישה לתשלום קנס של שלושה מיליון שקל.
"מדובר בדרישה חסרת תקדים. אף חברה בישראל מעולם לא שילמה סכום כזה, וגם לא הועמדה לדין, בעקבות הפרה של תנאי מיזוג בלבד. במקרה הדומה ביותר לזה שלנו - מקרה סטימצקי, שם גובש צו מוסכם לפיו - שילמה סטימצקי רק מחצית מהסכום הזה.
גרידינגר הוסיף כי "מצער שבחרת לפעול כנגד פורום פילם כשהיא בשיא חולשתה. עולם התרבות קורס כולו ובכללו תעשיית הקולנוע. החברה סגורה, כאלף עובדים שלנו יושבים בבית. אין סרטים להפיץ, בתי הקולנוע נעולים על בריח, ואין צפי של חזרה לפעילות. למרות זאת בכוונתכם להגיש כתב אישום כנגד פורום פילם, או לחילופין דרשתם קנס חסר תקדים. דווקא עכשיו.
"לא רק זאת, מאז השימוע בתחילת משבר הקורונה, ככל שמצבנו החמיר יותר וכאשר החברה מדממת בכל חודש בסכומי עתק (ללא כל עזרה מהממשלה) כך הקו הקשוח מולנו התחזק באופן שקשה להבין. האם זו באמת החלטה סבירה, האם זה עולה בקנה אחד עם מטרת הראשות, האם זה הזמן לנקוט בצעד חסר תקדים כנגד עסק שהתנהל ללא רבב במשך 90 שנה כאשר הוא נמצא על סף התהום. במצבינו היום היה בוודאי מצופה שתנהגו בנו לקולא ולא לחומרה".