הנזקים שגרם משבר הקורונה לתעשיית הקולנוע המקומית מוערכים במאות מיליוני שקלים - וכולם סבלו מההשבתה: רשתות בתי הקולנוע, חברות ההפצה, הפקות מקומיות וגם ספקי גרעיני תירס לפופקורן ובתי העסקים שסובבים את בתי הקולנוע וניזונים מהלקוחות שמגיעים לרכוש כרטיסים. בסינמה סיטי גלילות, למשל, לא נפתחו חנויות, מסעדות ובתי קפה. בראשון לציון חלק מבתי העסק חזרו לעבוד, אבל בסינמה סיטי נתניה הכל סגור. בארה"ב, אגב, הנזק מוערך במיליארדי דולרים.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אבי אדרי, מנכ"ל סינמה סיטי, תיאר את המצב בשיחה עם ממון ו-ynet: "הפסדנו כמה עשרות מיליונים טובים. את כל הרווחים הפסדתי, הכנסות תיאורטיות. לצד זה יש הפסד תפעולי, שילמנו משכורות כי צריך להחזיק חלק מהנהלת חשבונות ולא עצרנו תשלומים לספקים כדי לשמור עליהם - והרי כולם משלמים בעסק הזה שוטף פלוס 30 ו-60. שילמנו לכולם, כולל מי שמספק חטיף שוקולד ומי שמספק קשים ומטאטאים. שילמנו חשמל ושילמנו הוצאות מימון, הרי אלה עסקים ממונפים שמצריכים החזרי הלוואות".
אדרי הוסיף: "גם כדי להתניע עסק צריך טונה של כסף. יש לי תקופת הסתגלות עכשיו, שאני אפסיד עליה כסף. צריך לממן את העסק כאשר שלושה חודשים אין כניסה של כסף. גם לפרסומות בקולנוע ייקח זמן לחזור למה שהיו. אנחנו מאוד חוששים מגל שני וגם מבעיות עם האולפנים, כי סרט חדש שיוקרן פה - מה מונע ממישהו מלצלם אותו בנייד ולהפיץ אותו פיראטית ברוסיה, למשל?".
4 צפייה בגלריה
חלק מהחנויות ובתי הקפה במתחמי הקולנוע נשארו סגורים - מה שהמית את המסחר במקום. סינמה סיטי ירושלים
חלק מהחנויות ובתי הקפה במתחמי הקולנוע נשארו סגורים - מה שהמית את המסחר במקום. סינמה סיטי ירושלים
חלק מהחנויות ובתי הקפה במתחמי הקולנוע נשארו סגורים - מה שהמית את המסחר במקום. סינמה סיטי ירושלים
(צילום: סיון פרג')
השבוע אישרה הממשלה את פתיחת בתי הקולנוע בתנאי שישמרו על תפוסה של 75%, מרחק, מסכה, היגיינה ומכירת כרטיסים אונליין בלבד. כרטיסים אפשר יהיה לקנות כשבוע לפני הפתיחה בכ-44 שקל, כולל עמלת ההזמנה באינטרנט שאף אחד לא מתכוון לוותר עליה. גם מבצעי 1+1 יחזרו. אלה ייפתחו בעוד כשבועיים וחצי (9 ביולי) - אך עם חצי ממספר הסרטים, מעט מאוד שוברי קופות ואף לא להיט ענק אחד.
סינמה סיטי כבר נקבה רשמית בתאריך הזה, שנושק למועד פתיחת בתי הקולנוע בארה"ב: 10 ביולי. גם הוט סינמה, יס פלאנט, רב חן וקולנוע לב יפתחו את בתי הקולנוע שלהן בתאריך זה, אם כי כולם מסייגים: הפתיחה תקרה בתנאי שלא תהיה נסיקה תלולה בתחלואה או יונחתו הנחיות חדשות של הממשלה.
לפי גורמים בתעשייה, בענף הקולנוע מנסים לשכנע את משרד התרבות שחלק מהמגבלות לא מתאימות לענף, כמו האיסור על פתיחת קופות. "זה לא כמו בתיאטרון, שאנשים מתגודדים לאסוף כרטיסים שהזמינו", אמרו לנו באחת מרשתות בתי הקולנוע. "אנחנו עורכים כרגע בירורים אחרונים על הסוגיות האלה ונקווה שעד הפתיחה ישנו את ההחלטה ואפשר יהיה להפעיל קופות". עוד הוסיפו: "הבעיה העיקרית היא דלילות של סרטים. נציג בינתיים פרויקטים מיוחדים אלטרנטיביים וסרטים קטנים, ונמתין לסוף יולי. מועדי ההקרנות משתנים מאוד לפי התחלואה בארה"ב. הדחייה של וונדר וומן לאוקטובר היא לא חדשות טובות לענף".
4 צפייה בגלריה
וונדר וומן 1984
וונדר וומן 1984
נדחה לאוקטובר. "וונדר וומן 1984"
(צילום מסך)
הירידה בתפוסה תוביל, כמובן, לירידה ברווחיות. "ההערכות הן שהירידה בתפוסה תהיה בין 40% ל-30% ממה שהיה לנו היום", אמר אדרי. "וגם אין וונדר וומן - אז אין גורם משיכה רציני. יש תזרים שחזינו, אבל אני לא ממש יודע לומר מה יהיה. נחיה משבוע לשבוע. אנחנו בסדר למרות הכל, אנחנו בעיקר דואגים כרגע ממחסור בסרטים, אנחנו עובדים בלהביא תוכן, פועלים מול חברות הפקה אולפנים עוזרים בתרגומים - רק שיביאו סרטים".
כמה עובדים תחזירו מחל"ת?
אדרי: "יש לי 900 עובדים בחל"ת. נחזיר כנראה חצי בשלב הראשון. נפתח בשבוע ראשון ונראה איך תופס, ואז נוסיף עובדים בהמשך. יש אנשי בסיס שאנחנו חייבים להחזיר בשביל להתניע את העסק: תחזוקה, מחשבים, טכנאים, סדרנים, שירות לקוחות. הייתי שמח להחזיר את כולם כי זה אומר שהעסק שלי חזר למה שהיה".
מה הרווחיות שלכם פר כרטיס?
"אין כמעט רווחיות. 50% לבעל הסרט, תורידי מע"מ, חשמל, אבטחה, ניקיון, מים ותראי מה נשאר. אנחנו לא מרוויחים מהכרטיס, אנחנו מרוויחים מהפופקורן. יש חודשים שיש רק סרטים חדשים ואז אני משלם הרבה על הסרטים ומרוויח פחות ויש חודשים שהסרטים ישנים ואני מרוויח יותר. כשבמרץ לא באו אנשים לקולנוע, העסק הפסיד כסף כי הוא עבד: מישהו הכין את הפופקורן, מישהו הפעיל את הסרט, שילמנו על הסרט שמוקרן, דאגנו לחניה חינם, אתר הזמנות אונליין כולל אבטחה, 150% שכר בשבת כי זה עסק שעובד גם בשישי-שבת וכל מיני הוצאות כמו אגרת שילוט. הרי גם על פוסטר על כניסה לאולם צריך לשלם כסף".
מגבלת הצופים מפריעה לכם? הרי האולמות במילא לא מלאים בחלק מהזמן.
"זה נכון לגבי אמצע השבוע, אבל הקולנוע הוא עסק של סוף שבוע. אז הפגיעה היא בימים בהם הייתה בתפוסה מלאה, שם יירד הנפח משמעותית. כביכול אומרים לך עד 75% תפוסה, אבל הרוב בקולנוע הם זוגות. אז זוג פלוס כיסא בודד זה בעצם 66% תפוסה. האמת קרובה יותר לשני שליש מההכנסות בסוף שבוע. הפגיעה תהיה משמעותית".

הבעיה: אין סרטים

"אנחנו נתונים למרותם של האולפנים בהוליווד", אמרו לנו באחת מחברות ההפצה. "נקווה שבארה"ב לא ידחו שוב את הפתיחה. את וונדר וומן דחו לאוקטובר, טננט ל-31 ביולי, בונד לנובמבר. רוב הסרטים נדחו בשנה: מהיר ועצבני וטופ גאן נדחו ל-2021. נציג סרטים עצמאיים, אירופים, את סרט הטרולים החדש שבארה"ב יצא לטלוויזיה ופה ייצא לאקרנים. רוב הסרטים שהקרנתם נגדעה בשיאה בגלל הקורונה לא יחזרו למסך, רובם כבר נמצאים ב-VOD. יוצא דופן הוא דוליטל שעלה להקרנות לפני הקורונה. הוא יחזור ב-9 ביולי".
אבל מה שמעניין את הציבור - אלה סרטים חדשים. הסרט הגדול הראשון שיוצג הוא הסרט הלא מצוייר של דיסני מולאן, שיוקרן החל מ-23 ביולי, אחרי שנדחה ממרץ. אחר כך ב-31 ביולי, יוקרן הסרט החדש של כריס נולאן - טננט, בכיכובם של ג'ון דייויד וושינגטון ורוברט פטינסון. באוגוסט: בוב ספוג. עקב כך מדובר בפתיחה בקול ענות חלושה: הסרט שסרטי טוליפ מקדמים כסרט שיפתח שוב את בתי הקולנוע הוא סקובי דו. צפויים בהמשך: אהבה בשחקים - מאווריק עם טום קרוז, אלמנה שחורה של מארבל והסיקוול של הרפתקאות ביל וטד, לגעת בכוכבים, הווילה וגעגועים מתוקים ועוד.
4 צפייה בגלריה
גורמים בענף: "נקווה שעד הפתיחה ישנו את ההחלטה ואפשר יהיה להפעיל קופות". yes פלאנט
גורמים בענף: "נקווה שעד הפתיחה ישנו את ההחלטה ואפשר יהיה להפעיל קופות". yes פלאנט
גורמים בענף: "נקווה שעד הפתיחה ישנו את ההחלטה ואפשר יהיה להפעיל קופות". yes פלאנט
בענף פועלים מספר מפיצים גדולים: פורום פילם, טוליפ, יונייטד קינג, סרטי נחשון, סרטי לב ופילם האוס, כשעיקר הכסף מגיע מסרטים אמריקניים - מ-15 האולפנים הגדולים (יוניברסל, וורנר ברדרס, דיסני, פראמונט, בין היתר), שמהווים בערך 70% מהסרטים בשוק.
כיוון שרוב הסרטים מתוכננים לצאת בהמשך, בהוט סינמה שמעסיקה 600 עובדים (800 בשיא העונה), מתכוונים להקרין עם הפתיחה 20-15 סרטים בלבד, במקום למעלה מ-30 בדרך כלל. בסינמה סיטי יוצגו 20 סרטים לעומת 40 בדרך כלל.
4 צפייה בגלריה
מולאן
מולאן
אחרי שנדחה ממרץ - מולאן הלא מצוייר של דיסני יוקרן בחודש הבא
בהוט סינמה אמרו לנו: "אנחנו מתכוננים כרגע ל-9 ביולי אבל הכל מאוד נזיל. אנחנו מאוד זהירים. כרגע, התו הסגול מגביל את כל המכר למכר מקוון מלבד למעט הפעלת קופות למקרים חריגים. זה פוגע בנו כי בקופות אפשר לממש הרבה מבצעים ושוברים שלא ניתנים אונליין. זו הייתה תקופה לא פשוטה. סגרו לנו את השאלטר. היה לנו אפס הכנסות. הפסדנו את פורים ופסח מצד אחד ומצד שני יש צמא מאוד גדול של אנשים לחזור לקולנוע. יש גם חשש, אבל אנשים שאלו אותנו מתי כבר פותחים. נהיה מהירי תגובה, וברגע שיהיה ביקוש נוסיף עוד הצגות ועוד שעות. נגיב לרחשי הציבור תוך שמירה על הכללים".