עלות הסגר השלישי למשק הישראלי הסתכמה בכ-35.5 מיליארד שקל. זאת היא הפגיעה התוצר הלאומי הגולמי ב-42 ימי הסגר, שהחל ב-27 בדצמבר 2020 ונמשך עד ל-7 בפברואר 2021, כאשר רוב התקופה הייתה בסגר הדוק. כך עולה מחישוב שביצע המכון הכלכלי-חברתי מאקרו, לבקשת ynet וממון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התחומים שנפגעו יותר מכל הם ענפי המסחר הסיטונאי והקמעונאי, תיקון כלי רכב מנועיים ושירותי האוכל והאירוח, שספגו פגיעה מצטברת בתוצר הלאומי הגולמי (תמ"ג) של 10.7 מיליארד שקל. ענפי האמנות, הבידור והפנאי יחד עם משקי בית כמעסיקים ספגו פגיעה של כ-10.3 מיליארד שקל בתקופת הסגר.
2 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
מחישוביו של ד"ר רובי נתנזון, מנהל המכון שהוא גם היועץ הכלכלי של ארגוני העצמאים להב, עולה כי שיעור הפגיעה בתמ"ג בסגר השלישי הגיע ל-17.71% מתוך התמ"ג הממוצע בישראל לשבוע, המסתכם ב-25 מיליארד שקל.
בין השאר הייתה הפגיעה בתמ"ג גבוהה - אחרי הפגיעה החמורה בענפי האמנות והמסחר - בשירותים הציבוריים, 10%, שהם 3.07 מיליארד שקל, 10% בשירותים הפיננסיים ופעילויות בנדל"ן, 3.7 מיליארד שקל, 10% בתעשייה כרייה וחציבה, שהם 2.8 מיליארד שקל, 12% בבינוי, שהם 1.5 מיליארד שקל, ו-5% בשירותי הדיור, שהם 1.25 מיליארד שקל.
לאור היקפי הפגיעה בתמ"ג מהסגר הראשון והשני ובהנחה שהפגיעה בפידיון תהיה פחותה במעט בסגר השלישי, הפגיעה בתמ"ג לשבוע היא כ-4.4 מיליארד שקל. תקופת המגבלות הארוכה שהפכה בסוף לסגר מלא נמשכה כחודשיים ולכן הערכת הפגיעה הכוללת בתמ"ג היא כ-35.4 מיליארד שקל.
הפגיעה בתמ"ג חושבה אל מול נתוני הרבעון הראשון של 2020, לפני התפרצות המגפה ותחילת המגבלות על המשק. לכן צמצום התמ"ג, הנובע ישירות מהסגר נמוך לעומת גובהו הנמוך גם כן בתקופת הקורונה אף ללא סגר מלא, הסביר ד"ר נתנזון.
עם זאת, יש להדגיש שהפגיעה לא תהיה מוגבלת לתקופת הסגר בלבד, שכן ענפים רבים לא משתחררים מהסגר מיד אלא נותרים סגורים או מוגבלים מאוד בפעילותם גם חודשים לאחר סופו.
בענפי המסחר, האירוח והאוכל הפגיעה הראשונית הצפויה בתמ"ג עקב הארכת הסגר תנוע בין 40% ל-45% והענף איבד מעל ל-10 מיליארד שקל. הסגר מביא עימו תקופה של שחרור שעשויה להימשך מספר רב של חודשים, בהם ענפים אלו עדיין סגורים חלקית (אולמות אירועים, חדרי כושר), פועלים תחת מגבלות קשות (מסעדות, מסחר) או עובדים רק באזורים עם תחלואה נמוכה (מלונות).
לדברי נתנזון, "הפגיעה בתמ"ג בענפים אלו צפויה להיות גבוהה אף יותר. גובה הפגיעה קשור כמובן בקצב חיסון האוכלוסייה והשאלה האם השוק יפתח לגמרי עבור מחוסנים תשפיע בכבדות על קצת הצמיחה בעתיד הקרוב".