מחירו של סגר שלישי צפוי לעלות למשק עשרות מיליארדי שקלים, גם אם יימשך שבועיים בלבד, ובוודאי אם יוארך לשלושה או ארבעה שבועות. הנזק העיקרי יהיה סגירת המסחר באופן כמעט מוחלט והוצאתם בשנית (ואף בשלישית) של יותר ממאה אלף איש לחופשות ללא תשלום, ובמקרים רבים גם לפיטורים.
המשמעות: תשלום דמי אבטלה במאות מיליוני שקלים אם הסגר ימשך שבועיים, ומספר שעלול להיות כפול, בדומה לסגר השני, אם הסגר ימשך חודש ימים. ל-ynet נודע כי במשרדי ראש הממשלה והאוצר מנסים לגבש תוכנית סיוע נוספת למגזר העסקי בשל הסגר השלישי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
לפי מחקר של המכון הכלכלי-חברתי מאקרו, שבניהולו של ד"ר רועי נתנזון, סגר שלישי צפוי לעלות למשק 26.8 מיליארד שקל וזאת גם אם יימשך רק שבועיים-שלושה. לדברי נתנזון, היציאה מכל סגר היא הדרגתית ונזקיו נמשכים בכל מקרה עוד שבועות רבים, כאשר הנזק המיידי יסתכם בכ-16.2 מיליארד שקל ובתקופת היציאה הנזק יגיע לכ-10.6 מיליארד שקל נוספים.
לעומת זאת, אגף הכלכלנית הראשית באוצר מעריך את עלות הסגר במתווה הנוכחי בכשלושה מיליארד שקל לשבוע, ומוסיף כי כל שינוי במתווה או הארכה של משך זמן הסגר יעדכן את העלות הנאמדת.
יצוין כי מדובר בהערכה נמוכה במיוחד, שבמגזר העסקי טוענים כי אינה ריאלית. "מדובר בנזק גדול הרבה יותר", אמרו בארגוני העצמאים ובאיגוד לשכות המסחר.
2 צפייה בגלריה
נתונים: מכון מאקרו
נתונים: מכון מאקרו
נתונים: מכון מאקרו
התאחדות התעשיינים מעריכה את העלות השבועית של סגר שלישי, הכולל השבתה חלקית של מערכת החינוך, בכ-7.7 מיליארד שקל במונחי תוצר למשק. לפיכך, העלות החודשית מסתכמת בכ-30 מיליארד שקל במונחי תוצר.
על פי ניתוח של אגף כלכלה ומיסים באיגוד לשכות המסחר, הסגר במתכונת המוצעת יגרום להפסד פדיון יומי הנאמד בכחצי מיליארד שקל בממוצע, כאשר הפסד פדיון של כשבועיים, שהם 12-10 ימי עבודה, עומד על כ-6-5 מיליארד שקל, בהערכה שמרנית. בנוסף, באגף מעריכים כי מרבית המסחר יוציא את העובדים שלו לחל"ת, כעשרות אלפים עובדים לפחות, לזמן לא מוגדר, והכנסות משקי הבית, שגם ככה ירדו, יקטנו עוד יותר, מה שיוביל לצמצום צריכה נוסף.
נשיא האיגוד, עו"ד אוריאל לין, אמר בתגובה לסגר, כי מדובר ב"החלטה אומללה שמקורה בחשיבה הבסיסית המוטעית של קבינט הקורונה. יש להתמקד באיך לפתוח ולא מה לסגור. סגר שלישי, בין אם חלקי או שלם, משמעותו גזר דין מוות לעשרות אלפי עסקים בישראל".
עו"ד רועי כהן, נשיא ארגון העצמאים להב, אמר: "צריך לצאת למבצע 'לתת כתף' לעסקים שהולכים לפשוט רגל בגלל כוונת הממשלה להטיל סגר שלישי על המסחר. ענפים שלמים עדיין סגורים, חנויות הרחוב רק חזרו לעבוד ולא קיבלו פיצוי על המלאים שנותרו להם מהסגרים הקודמים, על השכירויות וההלוואות שלהם, אבל את אף אחד ממקבלי ההחלטות זה לא מעניין".
לדברי כהן, "אם המדיניות הזאת של חוסר שיתוף של המגזר העסקי והדריסה המוחלטת של העצמאים והעסקים יימשכו, משבר האמון עם בעלי העסקים יילך ויתעצם. הפחד מהלא נודע לא נותן מנוח ויש אווירה של איבוד שליטה וצלילה לתהום כלכלי של פשיטות רגל בהיקפים עצומים".