היקף תאונות העבודה הקטלניות באתרי הבנייה אמנם ירד בחודשים ינואר-ספטמבר השנה, אך בענף הבניין מבהירים כי הדרך לשיפור המצב הקיים עוד ארוכה. בדיון שנערך היום (ג') בוועדת המשנה למניעת תאונות בענף הבנייה של הכנסת התייחסו יו"ר הוועדה, ח"כ אוסמה סעדי, וראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, חזי שוורצמן, בין היתר למצב של אתרי הבנייה ביישובי המגזר הערבי.
במהלך הדיון, שבמסגרתו הוצג דו"ח של מינהל הבטיחות לגבי פעילות נתוני האכיפה והענישה מתחילת 2020 שפורסם אתמול ב-ynet, הודה שוורצמן כי לצד הדיווח על עלייה משמעותית במספר ביקורי הפיקוח, צווי הבטיחות וצווי הסגירה לאתרי בנייה שאינם עומדים בכללי הבטיחות, אתרי בנייה רבים כלל אינם מוכרים למינהל ועל כן אינם מפוקחים מבחינה בטיחותית.
2 צפייה בגלריה
תאונת עבודה באתר בנייה
תאונת עבודה באתר בנייה
תאונת עבודה באתר בנייה
(באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה)
שוורצמן קרא לחברי הוועדה לסייע בגיוס ראשי מועצות ואת מחלקות הרישוי ברשויות המקומיות בחברה הערבית לדיווח ושיתוף פעולה עם המינהל ואמר כי "כמעט 70% מהאתרים לא מדווחים לנו, הם לא נמצאים ברדאר שלנו בכלל". הוא ציין כי לצורך פיקוח אפקטיבי יש לקיים ממשק עבודה רציף שיאפשר התייעלות הן במינהל והן ברשויות המקומיות במגזר שם שוק הרישוי של עובדי בניין פרוץ. ח"כ סעדי הכריז כי הוועדה תקיים בהקדם דיון בנושא ותתמקד בצורך ובדרכים להדק את שיתוף הפעולה בין הרשויות המקומיות למינהל הבטיחות.
עוד ציין שוורצמן כי יש צורך בהכשרת עובדים בתחומים שונים, בין היתר בתחום משאבות הבטון והעבודה לגובה והודה כי הנחיות בסוגיות אלה מתעכבות בשל בירוקרטיה. אלוף במיל איל בן ראובן, ראש מטה הבטיחות של התאחדות הקבלנים בוני הארץ וההסתדרות הכללית שהשתתף גם הוא בדיון, הבהיר אף הוא כי יש צורך בהכשרה מעשית של העובדים ובשינוי תרבותי של תחום הבטיחות בעבודה בענף הבנייה.
יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות, אמר כי כבר כיום חברות קבלניות מעסיקות עובדים עם הכשרה, למשל מנופאים עם רישיון בלבד מתוך תאגידי כוח אדם שמתמקדים בתחום זה, מצב שמוביל, לדבריו, לפחות רישיונות מזויפים ופחות עבירות על ידי "מנופאים חאפרים".
2 צפייה בגלריה
מימין: ח"כ אוסמה סעדי, יו"ר ועדת המשנה למניעת תאונות בענף הבנייה, ואינג חזי שוורצמן, מפקח עבודה ראשי וראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה
מימין: ח"כ אוסמה סעדי, יו"ר ועדת המשנה למניעת תאונות בענף הבנייה, ואינג חזי שוורצמן, מפקח עבודה ראשי וראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה
מימין: ח"כ אוסמה סעדי, יו"ר ועדת המשנה למניעת תאונות בענף הבנייה, ואינג חזי שוורצמן, מפקח עבודה ראשי וראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה
(צילומים: עדינה ולמן, דוברות הכנסת ומשרד העבודה)
אילן אליהו, רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון, התייחס אף הוא לסוגיית הרישוי ואמר בדיון כי "אני מקבל ממינהל הבטיחות מידע על קבלנים שהפרו משמעותית את כללי הבטיחות באתרים שלהם. חוות הדעת או הסיכומים שאני מקבל הם מבחינתי פסק דין. לגבי קבלני משנה, כל מי שמבצע את העבודה בשטח חייב להיות עם רישיון בענף המתאים".

הקבלן הראשון כבר הושעה

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, אמר בדיון כי "בשנה האחרונה ניתן לראות מגמה של שינוי חיובי וירידה במספר ההרוגים בתאונות עבודה. ניכר שמאז שנכנס שוורצמן לתפקיד מפקח עבודה ראשי, חל שינוי בעבודת מינהל הבטיחות בעבודה ובתפיסת העבודה. כך לדוגמא, חלה עלייה של מאות אחוזים במספר צווי הבטיחות שמוטלים על הקבלנים".
עם זאת, הבהיר עו"ד אסל כי "הבעיה העיקרית להיעדר הרתעה היא שמדי שנה מוגש מספר בודד של כתבי אישום בגין הפרת פקודת הבטיחות בעבודה. לכן אנחנו ממליצים לוועדה לפעול ולקיים יחידת תביעות עצמאית ומקצועית שתהיה מנותקת מהתביעה הראשית במשרד העבודה וכפופה באופן ישיר למפקח עבודה ראשי. בנוסף, אנחנו ממליצים לבקש מהיועץ המשפטי לממשלה להסמיך עורכי דין מהמגזר הפרטי לשמש תובעים פלילים ולהגיש בשם משרד העבודה כתבי אישום לבתי הדין לעבודה נגד קבלנים שהפרו את פקודת הבטיחות בעבודה". ד"ר הדס תגרי, מנכ"לית הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה שנכחה בדיון, התייחסה לנתוני מינהל הבטיחות לפיהם בענף הבנייה חלה עלייה של 61% במספר ביקורי הפיקוח והאכיפה והבהירה כי "במצב הקיים, היקף הסנקציות המוטלות על חברות קבלניות רשלניות - עיצומים כספיים ושלילת רישיונות קבלנות - הוא מועט, והקריטריונים לפעילות זו אינם ברורים".
לפיכך, הוסיפה כי "אנו דורשים שמינהל הבטיחות יגבש ויפרסם את הקריטריונים והתנאים בהם יטיל עיצומים כספיים בגין הפרות בטיחות, והמקרים בהם יפנה לרשם הקבלנים בבקשה שזה ינקוט בהליכים לשלילת רישיון קבלנות נגד חברות המתרשלות באופן חזרתי וחמור. חשיבות פרסום זה גדלה נוכח ההצהרה בדיון לפיה החשב הכללי ישלול מעמדן של חברות אלה כקבלניות מוכרות לצורך מכרזים ממשלתיים, ויש לקוות שדרישה זו תתקבל ותיושם בהקדם".
ד"ר תגרי התייחסה לדבריה של זוהר קליין, מנהלת תחום נכסים באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שציינה בדיון כי בספטמבר האחרון הושעה הקבלן הראשון בהתאם לקריטריון החדש, לפיו חברה שהפרה את הוראות הבטיחות תושעה מרשימת הקבלנים המוכרים. בנוסף ציינה כי בנייר עמדה שהגישה לקראת הדיון בנוגע למצב באתרי הבנייה ביישובי המגזר הערבי, ניתן לראות כי אין פעולות פיקוח כלל ביישובי המגזר ולא רק באתרי בנייה לא מדווחים.
על פי דו"ח המינהל שפורסם אתמול, מתחילת השנה חלה ירידה של 45% בתאונות עבודה קטלניות לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019 בכל ענפי המשק, כאשר בענף הבנייה לבדו נרשמו 23 תאונות קטלניות בהשוואה ל-29 אשתקד - ירידה של 21%. מדובר בנתון מעודד, אולם צריך לקחת בחשבון שייתכן שהירידה נעוצה במשבר הקורונה ובעובדה שאתרי בנייה רבים היו סגורים למרות שהענף הוגדר חיוני.