ירידה בתאונות העבודה הקטלניות: מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה פרסם היום (ב') את דו"ח פעילות האכיפה הרבעוני השלישי שלו, לתקופה ינואר-ספטמבר של שנת 2020. על פי הנתונים, בתקופה זאת נרשמה ירידה של 45% בתאונות עבודה קטלניות לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019 בכל ענפי המשק, כאשר בענף הבנייה לבדו נרשמו 23 תאונות קטלניות בהשוואה ל-29 אשתקד - ירידה של 21%. מדובר בנתון מעודד, אולם צריך לקחת בחשבון שייתכן שהירידה נעוצה במשבר הקורונה ובעובדה שאתרי בנייה רבים היו סגורים למרות שהענף הוגדר חיוני.
על פי משרד העבודה, מפקחי מינהל הבטיחות מבצעים אכיפה ופיקוח ב-69 אלף מקומות עבודה בארץ, בהם מעל ל-14 אלף אתרי בנייה. מנתוני הדו"ח עולה כי ירושלים היא העיר שקיבלה הכי הרבה צווי בטיחות (340) ותל אביב במקום השני (289). לפי מינהל הבטיחות, בשלושת הרבעונים האחרונים חלה עלייה של 43% במספר ביקורי הפיקוח והאכיפה בכלל ענפי המשק (מ-10,534 ל-15,020 ביקורי פיקוח), כאשר בענף הבנייה לבדו חלה עלייה של 61% במספר ביקורי הפיקוח והאכיפה.
1 צפייה בגלריה
אתר הבנייה
אתר הבנייה
תאונת עבודה באתר הבנייה
(צילום: שמעון בוחבוט, דוברות מד״א)
לפי מינהל הבטיחות, הסיבה המרכזית לתאונות עבודה קטלניות בכלל ובענף הבנייה בפרט בתקופה שנבדקה היא נפילה מגובה. על פי הנתונים, 23 מתוך 35 תאונות עבודה קטלניות התרחשו בשל סיבה זו (66%). בענף הבנייה לבדו מדובר ב-16 (מתוך 23) תאונות קטלניות שאירעו כתוצאה מנפילה לגובה (70%).
נתון נוסף שמציג הדו"ח מראה עלייה של 155% במספר צווי הבטיחות שהוטלו על אתרי בנייה - מ-1,589 צווי בטיחות בתקופה המקבילה אשתקד ל-4,046 בשלושת הרבעונים השנה. מתוכם, ל-2,292 אתרים הורו על סגירת האתר באופן מלא והשבתת העבודה במקום. עם זאת, גורמים בענף הבנייה לא ממהרים לתת את הקרדיט על הנתונים רק לפיקוח והאכיפה ומבהירים כי חלק מהסיבות לירידה בכמות ההרוגים בתאונות קטלניות נעוץ גם בהכשרה מעשית של העובדים. לדבריהם, מדובר בנתונים שאינם דרמטיים.
אינג חזי שורצמן, מפקח עבודה ראשי וראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה, אמר עם פרסום הדו"ח: "מינהל הבטיחות הרחיב בשנת 2020 למרות הגבלות הקורונה את פעילותו בתחום הפיקוח והאכיפה באופן דרמטי. נתוני התאונות מראים על ירידה במספר האירועים הקטלניים כתוצאה מתאונות עבודה במשק הישראלי. מינהל הבטיחות ימשיך בכל הכוח את העשייה, הרתעה ואת השימוש באמצעי פיקוח, מודיעין, מחקר וטכנולוגיה להגדלת בטיחות העובדים בכל ענפי העבודה בישראל".
הוא הוסיף: "בימים אלו מקודמים מספר רב של תקנות הנוגעות ישירות לבטיחות עובדים בענף הבנייה, בהן רפורמת הבטיחות של הרחבת מעגל בעלי התפקידים שאחראים לבטיחות, הרכבה ופירוק של עגרונים, הכשרה למפעילי משאבות בטון ועוד. כמו כן, הממשק שלנו עם גורמים גופים ממשלתיים כדוגמת משרד השיכון ומשטרת ישראל יימשך כל העת כמכפיל כוח משמעותי במאבק זה".

"הטלת צווי בטיחות אינה סנקציה מרתיעה מספיק"

אלוף במיל איל בן ראובן, ראש מטה הבטיחות של התאחדות הקבלנים בוני הארץ וההסתדרות הכללית, אמר בשיחה עם ynet כי הוא מברך על כך שיש ירידה בכמות ההרוגים בתאונות קטלניות, אולם לדבריו, "מדובר בתוצאה סבירה כי עדיין יש הרוגים - ויש יותר מדי". הוא הוסיף כי "המטה מפעיל שורה ארוכה של כלים שיחד הפכו למרכיב חשוב בירידה במספר ההרוגים בענף בתקופה זו. עם זאת, עלינו להדגיש שאנו בדרך ארוכה, שתכליתה הוא שינוי תרבותי עמוק ומקיף של תחום הבטיחות בעבודה בענף הבנייה".
"הירידה הקלה במספר ההרוגים באתרי הבנייה מתחילת השנה אינה מעידה על שיפור במצב הבטיחות באתרים, אלא נובעת מצמצום פעילות הבנייה בשל סגר הקורונה"
לדברי ד"ר הדס תגרי, מנכ"לית הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, "הירידה הקלה במספר ההרוגים באתרי הבנייה מתחילת השנה אינה מעידה על שיפור במצב הבטיחות באתרים, אלא נובעת מצמצום פעילות הבנייה בשל סגר הקורונה ובפרט הירידה בהשתתפותם של עובדים פלסטינים. לא זו בלבד, אלא שבחודשים אוגוסט-ספטמבר - פרק הזמן שבין שתי תקופות הסגר - נהרגו תשעה עובדים באתרי הבנייה לעומת שישה בפרק הזמן המקביל אשתקד, עלייה המעידה על חומרת המצב".
תגרי הוסיפה כי "מינהל הבטיחות אכן מטיל צווי בטיחות רבים מאוד, אולם הטלת צווי בטיחות אינה מהווה סנקציה מרתיעה כלפי אותן חברות קבלניות השבות ומפרות את כללי הבטיחות - ויש רבות מאוד כאלה". יצוין כי מחר יתקיים דיון בוועדת המשנה של ועדת העבודה והרווחה של הכנסת לנושא תאונות העבודה בענף הבניין, בראשות ח"כ אוסאמה סעדי.