שיא שלילי בנעילה בוול סטריט (ב') בצל התפשטות הקורונה ומלחמת המחירים על הנפט בין רוסיה לסעודיה: מדד דאו ג'ונס רשם את היום הגרוע מאז דצמבר 2008, נפל ב-7.8% (איבד 2,018 נק'). נאסד"ק צלל ב-7.3% ו-S&P 500 צנח ב-7.7%.
מניות הפיננסים צנחו - ג'יי פי מורגן, בנק אוף אמריקה וסיטי גרופ מחקו מעל ל-10% בנעילה. מניות הנפט צללו - שברון נחתכה ב-15.4%, בתעופה - בואינג צנחה ב-13.4%. עוד בלטו: טסלה נפלה ב-13.8%, ג'נרל אלקטריק צללה ב-12.6%.
3 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
נפילות בוול סטריט
(צילום: AP)
החוזים על הנפט מסוג ה-WTI צנחו ב-20.9% לשיעור של 32.65 דולר לחבית, לשפל של ארבע שנים ובדרך לירידה היומית הגדולה מאז שנת 1991 - ימי מלחמת המפרץ הראשונה. המשבר בין רוסיה וסעודיה שנכנסו למלחמת מחירים, בשילוב בהלת הקורונה ריסקו גם את החוזים על הברנט שצנח ב-21.3% ל-35.58 דולר לחבית.
גם בורסות אירופה קרסו היום - בלטה בורסת מילאנו שהתרסקה ב-11.2%: בורסת פריז נפלה ב-8.4% (רנו צללה ב-16% ופיז'ו ב-11.4%, יצרנית המטוסים איירבוס צנחה ב-9.6%). בורסת לונדון חוותה יום קשה עם נפילה של 7.5% במדד פוטסי (BP נחתכה ב-19.5%, מניית נפט נוספת שהתרסקה - רויאל דאץ' של נפלה ב-18.2%, מניית חברת התיירות קרניבל צללה ב-15.5%). בורסת פרנקפורט צנחה ב-7.9% (דויטשה בנק מחק 12.4%, BMW ו-פולסווגן צללו ב-10.7% ו-10.5% בהתאמה). מדד הסטוקס 600 נחתך ב-7.1%.
בנעילה באסיה-פסיפיק: ניקיי ירד ב-5.1%, האנג סנג ירד ב-4.2%, שנגחאי ירד ב-3%, קוספי ב-4.2%, סידני ב-7.3%.
גם הבורסה בתל אביב סיימה את יום המסחר (ב') בנפילות חדות, אולם מעט מתונות יותר ביחס לשעות מוקדמות יותר של היום. מדד ת"א 35 נחתך ב-6.5% בירידה החדה ביותר מאז אוגוסט 2011, ת"א 125 איבד 6.4%. במהלך היום הגיעו המדדים לירידה של כ-9%.
הזהב בעלייה צנועה היום - טיפס ב-0.2% לרמה של 1675.70 דולר לאונקיה.

מחירי הנפט בצניחה חופשית

כאמור, החוזים על הנפט מסוג ה-WTI צנחו ב-24.4% לשיעור של 31.13 דולר לחבית, לשפל של ארבע שנים ולירידה היומית הגדולה מאז שנת 1991 - ימי מלחמת המפרץ הראשונה.
הרקע לנפילה: החשש מירידה בביקושים בעקבות התפשטות נגיף הקורונה ולאחר שסעודיה החליטה להיכנס למלחמת מחירים, שמכוונת כנראה בעיקר מול רוסיה, בעקבות הסירוב של מוסקבה לאשר הצעה של ארגון אופ"ק לצמצם את התפוקה - הצעה שנועדה לחזק את מחירי הנפט שספגו מכה בשל השלכות המגיפה על ההאטה הכלכלה העולמית. הנפט רושם היום את הירידה היומית החדה ביותר שלו מאז 1991.
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צייץ בתגובה על מלחמת הנפט בין רוסיה לסעודיה: "צניחת מחיר הנפט טובה לצרכנים - מחירי הדלק יירדו", צייץ. והסיבה האמיתית לטענתו לירידות החדות בשווקים, כך כתב בציוץ נוסף בסדרה של ציוצים מהדקות האחרונות כי "הפייק ניוז של אמצעי התקשורת על הקורונה מפילה את השווקים".
3 צפייה בגלריה
קידוח נפט
קידוח נפט
קידוח נפט
(צילום: shutterstock)
בגולדמן זאקס מעריכים כי מחירי הנפט עלולים לרדת לרמת מחירים של 20 דולר לחבית. האנליסטים של הבנק שינו את התחזית שלהם למחיר הנפט ל-30 דול לחבית ברבעון השני של השנה וציינו כי המחיר עלול לצלול אף למטה מכך. "אנו מאמינים שמלחמת מחירי הנפט של OPEC ורוסיה החלה באופן חד משמעי בסוף השבוע הזה", אמרו האנליסטים. "התחזית שלנו לשוק הנפט חמורה עוד יותר מאשר בנובמבר 2014, אז התחילה מלחמת מחירים כזו בפעם האחרונה, שכן היא עומדת במקביל לקריסה המשמעותית בביקוש הנפט כתוצאה מנגיף הקורנה".
3 צפייה בגלריה
וול סטריט מפולת קורונה מסחר מניות בורסה ירידות
וול סטריט מפולת קורונה מסחר מניות בורסה ירידות
ירידות שערים בצל הקורונה
(צילום: EPA)

מלחמת מחירים

אופ"ק ובעלות בריתה לא הצליחו להגיע להסכם להארכת הפחתות התפוקה בשבוע שעבר, וירו את אקדח הזינוק על מלחמת מחירים שכבר צמחה במחירים. במהלך סוף השבוע הסעודי הסעירה את מחירי המכירה הרשמיים שלה, ואילו הממלכה מתכננת גם להעלות את התפוקה מעל 10 מיליון חביות ביום.
ביום שישי האחרון נפגשו חברות ארגון אופ"ק עם היצרניות העצמאיות, במה שמכונה פגישת אופ"ק+, כדי לדון בקיצוץ נוסף בהיצע, בסדר גודל של 1.5 מיליון חביות נפט ביום - מקיצוץ קיים של 1.7 מיליון חביות נפט ביום לקיצוץ של 3.2 מיליון חביות ביום - החל מ-1 באפריל. סעודיה, שמנהיגה את אופ"ק, ביקשה לעצור את הירידה החדה במחירי הנפט, כאשר הגורם הפעם הוא נגיף הקורונה, שהוביל לצניחת הביקוש לנפט ובעקבותיו - צניחה של 25% במחירים מתחילת השנה: ממחיר של 65 דולר לחבית למחיר של 49 דולר. הירידה בהיצע אמורה היתה להוביל לעליית מחירים.
אלא שהפגישה הסתיימה בכישלון צורב, לאור תשובתה השלילית של רוסיה, שלא נימקה את עמדתה - הדבר מפתיע בין השאר משום שמדינות אופ"ק, ובעיקר סעודיה, הן אלו שהיו אמורות לקצץ בשיעור הגדול ביותר את תפוקתן. בכך רוסיה שמה קץ לשיתוף פעולה שנמשך ארבע שנים. בעקבות חוסר היכולת לתאם וכישלון הפגישה, שהוביל את השוק לתחושה שאופ"ק חסרת שליטה בשוק, מחירי הזהב השחור חוו ירידה של כ־10% והגיעו לשפל של קרוב לשלוש שנים.
בתוך כך, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בטוויטר משדר שהכל בשליטה: יש לנו תוכנית מתואמת להגנה מפני הקורונה. בפייק ניוז עושים הכל כדי לגרום לנו להיראות רע.
הביטקוין שירד אתמול ב4% מאבד היום 4% נוספים ונסחר ב-7,925 דולר - מתחילת החודש נחתך הביקטוין ב-20%, אך הוא עדיין עומד על עלייה של 10% מתחילת 2020.


סוער גם במט"ח: הדולר נסחר תמורת 3.5 שקלים

לראשונה מאז החלו הירידות החדות בשווקים - שוקי המטבעות הצטרפו לטלטלה. במסחר מול הדולר קופץ האירו בשיעור של 1.3% לרמה של 1.14 דולרים בעוד שמול הין היפני צולל המטבע האמריקני בשיעור של 3%. הפאונד שומר על יציבות יחסית ועולה ב-0.2% מול המטבע האמריקני. מול הפרנק השוויצרי נחלש הדולר ב-1% ומול הדולר האוסטרלי מתחזק המטבע בשיעור של 1%.
בשוק המט"ח המקומי עולה הדולר ב-0.7% מול השקל לרמה של 3.51 שקלים. האירו מתחזק בשיעור של 2% ונסחר סביב 4.01 שקלים.
קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות שווקים בלאומי שוקי הון, התייחס לסערה בשוק המט"ח: "להערכתנו, הגורם העיקרי להיחלשות השקל בשבועיים האחרונים הוא המימושים בשוקי המניות, בנוסף למגמת הבריחה מסיכון מחשש להאטה כלכלית מקומית וגלובלית. השקל נחלש פחות מהמצופה, ופחות מהשינוי בעבר. זאת, ככל הנראה, על רקע צירופה של ישראל בסוף החודש בפועל למדד ה-WGBI (מדד האג"ח הגלובלי) - דבר שתומך בשקל, היות שגופים זרים צריכים לקנות אג"ח שקלי ולקנות שקלים".
בנוגע לזינוק של האירו מול הדולר אומר לוי כי "מדובר בתיקון למהלך ההיחלשות של היורו בשבועות האחרונים. בשיא ההתפרצות של הקורונה בסין, אירופה היתה צפויה להיות אחת הנפגעות המשמעותיות מההאטה בסין ולכן היורו נחלש מאוד. היום, כשרואים שגם ארה"ב וכ-100 מדינות נוספות נוספו למעגל הנפגעות ואי אפשר לבודד את הפגיעה כתוצאה מהנגיף לכלכלה ספציפית, היורו מתקן מול הדולר. לכך יש להוסיף את הפחתת הריבית בארה"ב בשבוע שעבר, שהיתה מפתיעה וחריגה בעוצמתה, ואת העובדה שהריבית באירופה עדיין לא ירדה, אף שצפויה לרדת בהמשך". 

התפשטות הקורונה

בסין אובחנו ביממה האחרונה 40 חולים שנדבקו בקוביד 19, 22 בני אדם נוספים מתו מהנגיף. בכך עלה מספר החולים בסין ל-80,735, מספר המתים עומד על 3,119; בדרום קוריאה נרשמו 248 חולים נוספים ומקרה מוות אחד, ובכך עלה מספר מקרי ההידבקות במדינה ל-7,382 ומספר המתים עומד עתה על 51.
באיטליה מתו ביממה האחרונה 133 בני אדם מהנגיף, ומספר המתים הכולל עלה ל-366. מספר החולים שאובחנו זינק ב-25% , מ-5,883 ל-7,375 - זאת יום לאחר שהממשלה החליטה להטיל סגר על חבל לומברדי ואזורים נוספים, עם אוכלוסייה כוללת של 16 מיליון איש.
בארה"ב עלה מספר החולים ל-511 ומספר המתים מהנגיף עלה ל-21. רוב המקרים נרשמו במדינת וושינגטון שבמערב, כ-116 מהחולים, שם גם נרשמו 21 מקרי מוות. בניו יורק אובחנו 106 חולים ובקליפורניה 102. אורגון הצטרפה לרשימת המדינות שבהן הוכרז מצד חירום, הכוללת בין היתר את ניו יורק, קליפורניה, פלורידה, אינדיאנה, מרילנד, וושינגטון ויוטה. בפנסילבניה הוכרז מצב של אסון לאומי, וכך גם בוושינגטון.
פורסם לראשונה: 07:20, 09.03.20