ארבעה חודשים לאחר שנפטר, נחשף העיזבון המלא בשווי מיליארדי שקלים שהוריש בצוואתו מיכאל שטראוס, אחד מהתעשיינים העשירים בישראל, לשלושת ילדיו - עופרה, עירית ועדי - ולנכדיו.
על פי מידע שהגיע לידי כלכליסט, מדובר בין היתר במניות בשווי 2.53 מיליארד שקל בתאגיד המזון שטראוס גרופ שנסחר בבורסה של תל אביב; בחמישה נכסים (דירות ומשרדים); בשלוש יאכטות הרשומות במקלטי מס; בזכויות במזחים, חנויות ומחסנים בערים גנואה ווארזה באיטליה; וכן במניות של שתי חברות השקעות ישראליות, ואחת מאיי הבתולה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשורה התחתונה, צוואתו של שטראוס כוונה בעיקר לשמר את יחסי הכוחות בנכס העיקרי שהיה בשליטתו - חברת שטראוס גרופ הבורסאית - בין ילדיו: עופרה, יו"ר החברה הבורסאית, בנו עדי ובתו עירית.
2 צפייה בגלריה
מיכאל שטראוס
מיכאל שטראוס
מיכאל שטראוס ז"ל
(צילום: אוראל כהן)
על פי הצוואה, כל אחד מילדיו של שטראוס יקבל מניות בשווי של כ-750 מיליון שקל. כך יוצא שלאחר מימוש הצוואה, תחזיק עופרה ב-15.1% ממניות שטראוס גרופ (בשווי 1.6 מיליארד שקל) ועדי ועירית יחזיקו ב-11.9% ממניות שטראוס גרופ (בשווי 1.25 מיליארד שקל).
משאלתו של שטראוס המנוח, כך נודע, הייתה כי מניותיו בחברת שטראוס אחזקות (75%), השולטת בשטראוס גרופ הבורסאית באמצעות חברת נכסי מיכאל שהייתה בבעלותו, "יועברו לילדיו ומהם לצאצאיהם על בסיס קשר דם". בשל כך, לא נכללו בצוואה בני הזוג של ילדיו. שטראוס דרש בנוסף לא לשעבד את המניות שלו, וכן שילדיו יחתמו על הסכמי ממון עם בני זוגם.

יאכטות במקלטי מס

כאמור רשימת הנכסים שצבר שטראוס בחייו ומתחלקת בין יורשיו היא ארוכה. היא כוללת 54.7% בחברת נכסי מיכאל שטראוס בע"מ, המחזיקה (75%) בחברת שטראוס אחזקות שבתורה מחזיקה 57.2% משטראוס גרופ הבורסאית. שווי המניות מוערך בכ-2.53 מיליארד שקלים. 25% נוספים בחברת שטראוס אחזקות נמצאים בידי ילדיה של רעיה שטראוס.
2 צפייה בגלריה
עופרה שטראוס, ועידת ה-70 ישראל סיפור הצלחה
עופרה שטראוס, ועידת ה-70 ישראל סיפור הצלחה
צוואתו של שטראוס כוונה בעיקר לשמר את יחסי הכוחות בין ילדיו. עופרה שטראוס
(צילום: מוטי קמחי)
הרשימה כוללת גם נדל"ן: שני בתי מגורים בת"א ובמעלות, שני משרדים בבית התעשיינים בת"א, ומחצית מהזכויות בבית ההנצחה של משפחת שטראוס בנהריה. כמו כן, החזיק שטראוס במניות בחברות השקעה ופיננסים בשם "שטראוס השקעות" ו"רב אתגר" הישראליות וב"אלסקה" מאיי הבתולה. שווי המניות לא ידוע.
שטראוס החזיק גם בשלוש ביאכטות. כך בבעלותו הייתה יאכטה אחת בשם "רויאלטי", אחת בשם "למבדה" ויאכטה שלישית שנמצאת בבנייה. לשטראוס היו גם זכויות בשני מזחים, שתי חניות ומחסן במרינה של עיר הנמל גנואה, איטליה, ובמחסן נוסף במרינה של העיר וארזה, איטליה.
הנדל"ן, היאכטות ושאר הנכסים שלא יחולקו, יימכרו והכספים ירוכזו בקרן משפחתית ("הקרן לטובת בני משפחת מיכאל") שתנהל את הכספים לטובת המשפחה. כך למשל לפי הצוואה, יקבל כל אחד מ-12 נכדיו סך של שני מיליון דולר. למנהלי העיזבון מינה שטראוס את עורך דין פנחס רובין ממשרד גורניצקי ושות', את רו"ח גד סומך ואת רונית חיימוביץ'.

10% מהמניות לקרן משפחתית

כאמור, שטראוס הוריש את כל מניותיו בחברה הפרטית שמחזיקה בשרשור בשטראוס גרופ הבורסאית לשלושת ילדיו. אלה חולקו באופן שווה ביניהם - שליש לכל אחד. זאת מלבד 10% ממניותיו, בשווי של כ-250 מיליון שקל, שיועברו לקרן המשפחתית למשך 15 שנה, על מנת שהיא תיהנה מדיבידנדים שתחלק החברה הציבורית. המניות יהיו חסומות למכירה, ולא יהיה ניתן לשעבד אותן.
נציין כי בעבר פעל באופן דומה איש העסקים דוד עזריאלי, בעל השליטה בחברת הנדל"ן עזריאלי, במה שהוביל למחלוקת עם רשות המיסים שנחשפה בכלכליסט.