בשיתוף מרכז הנדל"ן

כיצד התחדשות עירונית מאפשרת טיפול בצפיפות של ערי המרכז ובכלל, באופן שמתמודד עם גידול האוכלוסייה ושומר עדיין על דרך חיים קהילתית בשכונות העיר? שכונת יד אליהו בתל אביב היא אחת הדוגמאות הבולטות בעת הזו, לדרך בה הכל משתלב ונותן מענה לשאלה.
תכנית הרובעים של העיר תל אביב, נתנה דחיפה להתחדשות העירונית. הרובע, שעובר כעת את השינוי הגדול ביותר הוא רובע 9, שממוקם במזרח העיר. שכונת יד אליהו, אחת השכונות הבולטות במזרח תל אביב, נמצאת בעיצומה של התחדשות עירונית יוצאת דופן. עבודת ההתחדשות בשכונה נעשית, כל העת, עם חשיבה תכנונית על שימור וטיפוח חיי הקהילה במקום.
"יד אליהו היא, למעשה, זו שמתווה את הדרך הכי משמעותית בתחום של התחדשות עירונית בעיר תל אביב", אומר צבי גבאי, אדריכל, מתכנן פרויקט התחדשות עירונית ביד אליהו. "האתגר המהותי ביותר הוא להשאיר את הדיירים הקיימים במקום ולהוסיף להם דיירים חדשים. לא למנוע מהדיירים הקיימים, או עבור אלה שלא גרים כאן, לחזור לגור בה ולהשאיר את אלה שכן גרים. זו המשמעות העיקרית מבחינה חברתית שיש בתהליך של התחדשות עירונית".
מדברי העוסקים בתכנון ובבנייה, ניכר שהחשיבה על חיי הקהילה נעשית כל הזמן ובמקביל לבנייה עצמה. "שכונת יד אליהו היא באמת קהילה סגורה בתוך העיר תל אביב, מדינת תל אביב אפשר לקרוא לה", אומר עמי כחלון, מנכ"ל משותף בחברה להתחדשות עירונית בישראל.
3 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית ביד אליהו
התחדשות עירונית ביד אליהו
התחדשות עירונית ביד אליהו
"התחלנו את ההתחדשות העירונית בקשר עם הדיירים, אחד אחד, ויצרנו איתם שיתוף פעולה הדדי ושקיפות מלאה של הבנה, כך שתתאים לקהילה עצמה ובניית שכונה במרקם של כל יד אליהו, תוך שמירה על הצביון ועל תחושת המשפחתיות שיש בשכונה", הוא אומר.

הדיירים שומרים על הקהילתיות

"אנשים כאן מאוד מעורבים האחד בשני, מכירים אחד את השני בשמות", מספרת רונית פרידמן, תושבת יד אליהו. "יש כאן קבוצות אנשים, שכולם מכירים את כולם ונותנים תחושה מאוד נעימה ואני מקווה שזה יישמר לנו, יחד עם העובדה, שהשכונה מאופיינת במרחבים ובשטחים ירוקים".
התושבים גם מרבים לדבר על ההרכב האנושי בשכונה. "העניין מתחיל מאינטגרציה של שכנים", אומר רוני פרנקל, גם הוא תושב יד אליהו. "ברגע שיש ועד שכונתי גם הבית נראה אחרת. אם יש ועד אז מתארגנים נכון".
מה זה אומר ועד שכונתי? "זה אומר להתארגן נכון, לעשות את הכל נכון ואז אין מצב של הפתעות. זה מתחיל באינטגרציה - כולם מקבלים בסוף בתים שמותאמים לשנות ה-20 של המאה ה-21, בכל הנוגע לבנייה ירוקה, חניות. הכל", אומר פרנקל.
3 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית ביד אליהו
התחדשות עירונית ביד אליהו
התחדשות עירונית ביד אליהו
"גם האוכלוסייה שבאה לשכונה, האוכלוסייה החדשה. זו אוכלוסייה מאוד טובה, איכותית", מוסיפה פרידמן. "אני פוגשת אותם בפארקים עם הנכדות שלי, אחלה אנשים. גם הביחד שלהם, שכבר מתקיים, נראה מאד כיפי".

הפרחת הסביבה בהתאם לזמן ולמקום

"התחדשות עירונית היא להפריח את המקום והתאמתו לזמן הנכון", פורש את הגישה כחלון. "בסופו של יום, נבנים בניינים חדשים, עם מעליות עם הנגשה לנכים, בנייה ירוקה ועוד. בסופו של יום אין פה גורדי שחקים, אלא בניינים של שמונה ותשע קומות וזה נותן את הצביון האמיתי ומצליח לשמר את הקהילה. אנחנו נותנים להם סוף סוף את איכות החיים, שתמיד הגיעה להם".
3 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית ביד אליהו
התחדשות עירונית ביד אליהו
התחדשות עירונית ביד אליהו
"אנחנו מקשיבים לדיירים בכל נושא התכנון", אומר גם טל גולדשטיין, מנכ"ל משותף, יחד עם כחלון, בחברה להתחדשות עירונית בישראל. "אנחנו מחויבים להבין שהדיירים הם למעשה בעלי הקרקע ולמעשה בעלי העסקה וככה אנחנו מסתכלים על זה".
"למשל, יש חשיבה לצורך לייצר גני ילדים. אם אין מספיק כאלה בסביבת מקום אז מייצרים גני ילדים בתוך הפרויקט. אי אפשר לבנות ושיהיו רק לבנים ובניינים. צריך לייצר שטחים ירוקים וסביבה שתשרת באמת קהילה, שתוכל לחיות כאן בצורה מכובדת יותר ממה שהיה עד היום", אומר גולדשטיין.
מסכם את העניין היטב גבאי: "לה גוורדיה תראה אחרת לגמרי, השכונה תראה אחרת לגמרי. לא יהיה שינוי מהותי במבנה של המגורים. אלה יהיו עדיין מגורים סביב חצרות או בין חצרות, אבל ברחובות הראשיים, אני מקווה, יקרה שינוי מהותי".
בשיתוף מרכז הנדל"ן
פורסם לראשונה: 08:00, 06.10.20