11 שנים אחרי שיצא בתוכנית לרכישות איגרות חוב בעקבות המשבר הפיננסי של 2008, בנק ישראל עושה זאת שוב. בתום מרתון דיונים שהחל ביום חמישי ונמשך עד השעות הקטנות של הלילה בשבת, החליט בנק ישראל שהדרך הטובה ביותר כרגע לסייע לכלכלה היא באמצעות רכישות האג"ח, ולא באמצעות הפחתת הריבית. יחד עם זאת, לא מן הנמנע כי בהמשך בנק ישראל יחליט לתגבר את המדיניות המרחיבה שהוא נוקט גם באמצעות הפחתת ריבית.
הצעד הקלאסי להתערבות של בנק ישראל הוא באמצעות הפחתה והעלאה של הריבית. צעד שכזה משפיע על גובה הריבית שאנחנו משלמים בהלוואות ומזרים "חמצן" למשק. אלא שהבנצ'מרק המשמעותי לגובה הריבית בהלוואות הוא תשואות האג"ח הממשלתיות, הנסחרות בבורסה.
1 צפייה בגלריה
הנגיד, פרופסור אמיר ירון
הנגיד, פרופסור אמיר ירון
הנגיד, פרופסור אמיר ירון
(צילום: עמית שעל)
כמובן שתשואות האג"ח בבורסה מושפעות מריבית בנק ישראל, אבל כפי שראינו בשבוע האחרון זה אינו הגורם היחיד שמשפיע עליהן. המפולת בבורסה בשבוע שעבר הגיעה גם לשוק האג"ח. כך למשל, האג"ח הממשלתית השקלית ל־10 שנים איבדה בשבוע שעבר מעל ל-5% (על אף שריבית בנק ישראל לא השתנתה). הירידה הזו, המבטאת את בהלת המשקיעים, היא דרמטית לא רק בגלל ההפסד למשקיעים, אלא בגלל ההשלכות שלה.
ירידה במחיר האג"ח, פירושה עלייה בתשואה לפדיון האג"ח (באג"ח ל-10 שנים היא עלתה בשבועות האחרונים מ-0.4% ל-1%). עלייה כזו עלולה להביא להתייקרות האשראי לשאר המשק: על שוק האג"ח הקונצרניות (החוב שחברות מגייסות בשוק ההון), וגם החוב שעסקים ומשקי בית מקבלים מהמערכת הבנקאית. וכאשר הריבית על ההלוואות עולה זה רק מקשה עוד יותר על חברות ומשקי בית לעמוד בהחזר החוב, ועלול להחריף עוד יותר את המיתון.
בנק ישראל מנסה להפוך את המגמה. החלטתו לרכוש אג"ח ממשלתיות תגדיל את הביקושים לאג"ח, וכאשר הביקושים גדלים המחיר אמור לעלות, והתשואה לפדיון תרד. לעומת זאת אם בנק ישראל היה בוחר בהפחתת ריבית, לא בטוח שהיא הייתה מחלחלת לשוק האג"ח, שנמצא בפאניקה, ולכן לא בטוח שהייתה מביאה לירידת עלויות האשראי במשק.

מצננים את הפאניקה

בשבוע האחרון נראה היה שהציבור הרחב נכנס לפאניקה. פדיונות ענק נרשמו מקרנות הנאמנות, מה שאילץ את מנהלי הקרנות להיפטר ממניות ואג"ח בכל מחיר. הירידות החדות הזינו את עצמן, שכן הפרסומים על המפולת רק העצימו עוד יותר את הפאניקה והביאו לעוד ועוד פדיונות.
הצעד של בנק ישראל אמור לחזק את אמון המשקיעים בשוק ההון ולהקרין שבנק ישראל משתמש גם בכלים חריגים כדי להבטיח את יציבות השוק. יהיה מעניין לראות האם רכישת אג"ח תספיק, או שבנק ישראל יעבור גם לרכישת מניות. אתמול שוק האג"ח הממשלתיות הגיב לבשורה בחיוב ובעליות קלות, אולם ספק אם נאמרה המילה האחרונה.
בשנת 2009 הודיע בנק ישראל כי ירכוש אג"ח בכ-200 מיליון שקל ביום עד לצבירה של 20-15 מיליארד שקל. וכך היה: במשך חצי שנה בוצעו רכישות, עד שבסך הכל נרכשו אג"ח ב-18 מיליארד שקל. בבדיקה שעשו בבנק ישראל לאחר אותו מסע רכישות, הם הגיעו למסקנה שהיה זה צעד נכון שתרם לירידת תשואות האג"ח בעד 0.4%.
הפעם בנק ישראל פחות נחרצים ביעדים, ולא פירסמו היום מה היקף האג"ח שצפוי להירכש, ככל הנראה מכיוון שקשה להם להעריך עד לאיזה עומק ומה טווח הזמן שיהיה המשבר הקרוב.