"קשה לדעת מה יקרה. ברור שתהיה מכה לכלכה, עד כמה היא עמוקה? מאוד תלוי בהתפתחות של המחלה והאמצעים שינקטו כנגדה". כך אומר הערב (שבת) באולפן ynet פרופ' עומר מואב, מומחה לכלכלה מהבינתחומי בהרצליה, בצל העמקת המשבר במשק והחרפת הצעדים נגד התפשטות המחלה.
פרופ' מואב טוען שהדבר המהותי שהממשלה יכולה לעשות בשלב הנוכחי הוא לוודא שחלוקת הכסף מתבצעת באחריות. "הדבר המרכזי הוא שצריך להבין שיכולה להתרחש פה מכה כלכלית מאוד רצינית ולכן כדאי לפעול מאוד בזהירות - לשלב לב חם עם מוח קר, ובשום אופן לא להתפתות לכל הדרישות שמגיעות עכשיו מכל מיני קבוצות.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בהצהרה על החרפת הצעדים
(צילום: משרד רה"מ )
"ההצהרה הראשונית של ראש הממשלה, שמייד מעמיד קרן בסך 10 מיליארד שקלים לסיוע לעסקים, או שר הכלכלה שאומר שאין בעיה, אפשר לסייע לעסקים כי יש עודפים בקופה - העודפים זה כמובן קשקוש מוחלט, אבל גם ההצהרות שיש לנו כסף לסייע לעסקים הן הצהרות מאוד מסוכנות, משום שהקופה הציבורית לא במצב טוב", אומר פרופ' מואב.
"נכנסנו למיתון הזה עם גירעון די גבוה, גירעון מבני, ומכת הגירעון יכולה בסופו של דבר להגדיל עוד את המיתון. צריך לזכור - כשאני שומע את הקולות הקוראים לממשלה להכניס יד לכיס העמוק ולתת לגורמים כאלו ואחרים - אין לממשלה כיס עמוק, וכל שקל שלוקחים מהממשלה יגיע מכיסי הציבור בסופו של דבר. אני מאוד מקווה שראש הממשלה ינהג בקור רוח ולא בפופוליזם ויבין שיכול להיות פה משבר מתמשך ושיצטרכו את התקציבים לדמי אבטלה, טיפולים רפואיים ואולי אפילו לאספקת מזון".
2 צפייה בגלריה
פרופ' עומר מואב, מומחה לכלכלה, הבינתחומי הרצליה
פרופ' עומר מואב, מומחה לכלכלה, הבינתחומי הרצליה
פרופ' עומר מואב, מומחה לכלכלה, המרכז הבינתחומי הרצליה
(צילום: בשמת איבי)
התנהלות האוצר היא התנהלות נכונה, לא היסטרית?
"כרגע עוד אין למעשה התנהגות, יש הצהרות. וההצהרות הן לא אחראיות", אומר פרופ' מואב. "כלומר, ליצור הבטחות שהולכים לפזר כסף בלי לשבת קודם ולחשוב בצורה רצינית איך עושים את זה, ופה מוטב שהמערכת הפוליטית, הפוליטיקאים, ובראשם נתניהו - קודם כל יתייעצו עם אנשי המקצוע. יש במשרד האוצר אנשי מקצוע, צריכים לשבת הדרגים המקצועיים עם הדרגים הפוליטיים".
לדבריו, "אין לי ספק שההצהרות האלה זה שליפים. יש כאן שני תהליכים מקבילים; מצד אחד יש התייעצויות רציניות, מצד שני יש הצהרות שהם חד משמעית שליפים".