"אנחנו רוצים להחזיר אנשים לשוק העבודה, זה לא משנה כמה מובטלים יהיו - אנחנו נעמוד בתשלומים לאזרחים". כך אמר היום (ה') מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר בראיון לאולפן ynet. שפיגלר התייחס בין היתר לזעם שהתעורר בקרב העצמאים בעקבות הפלת חוק דמי אבטלה לעצמאים בכנסת, והפנה אצבע מאשימה לכיוון האוצר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אנחנו חד משמעית בעד דמי אבטלה לעצמאים", הוא ציין. "לפני קרוב לשנתיים כבר המלצנו על זה. אמרנו את זה חדשות לבקרים. זה נאמר גם לשר האוצר הקודם וגם לנוכחי. מי שמתנגד גם עכשיו הוא אגף התקציבים". בנוסף אמר כי "הכיוון הוא לא ללא ספק הארכת דמי האבטלה עד יוני 2021".
2 צפייה בגלריה
מאיר שפיגלר
מאיר שפיגלר
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר
(צילום: דוברות ביטוח לאומי)
שפיגלר הוסיף כי בפגישה אתמול עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הם דנו בצעדים שאמורים לסייע לשכירים אך בעיקר לציבור המעסיקים והעצמאים. הוא ציין, כי יש תוכנית שתפורסם כנראה במהלך היום שאמורה לסייע לסקטורים אלה להישאר עם הראש מעל המים, כדבריו, בתקופת המשבר.

"נשלם דמי אבטלה לכל מי שזכאי"

בנוסף הוא הדגיש, כי בביטוח הלאומי נערכים לכל מצב מבחינת מספר המובטלים ולא תהיה סיטואציה שאזרח שזכאי לדמי אבטלה לא יקבל אותם. הביטוח הלאומי לדבריו ישלם דמי אבטלה לכל המובטלים ולא משנה מה יהיה מספרם: "הביטוח הלאומי ישלם את מלוא הזכויות לכל הציבור במדינת ישראל, ודאי למובטלים בעת הזו. זה לא משנה כמה מובטלים יהיו, אנו נעמוד במלוא ההתחייבויות שלנו כלפי התושבים".
מה דעתך על דמי אבטלה לעצמאים? "אנחנו חד משמעית בעד. חיזקנו את עמדתנו בנושא, לא רק כלפי עצמאים גם כלפי בעלי שליטה בחברות מעטים. זה ראוי, נכון ונורמטיבי. לא יעלה על הדעת שלמישהו מישראל לא יהיה הביטחון הסוציאלי בשעת הצורך". לדבריו, עצמאים עדיין לא מקבלים דמי אבטלה כמו שכיר מכיוון שעד כה לא חוקק חוק כזה.
2 צפייה בגלריה
רונן מיילי מבעלי מסעדת הילטון ביי
רונן מיילי מבעלי מסעדת הילטון ביי
עסקים שנסגרו בתקופת הקורונה. "הביטוח הלאומי תומך בדמי אבטלה לעצמאים"
(צילום: ירון שרון )
ברקע העיכוב בפרסום התוכנית הכלכלית להצלת המשק שאושרה אתמול, לאחר שהתברר כי קיימות בעיות טכניות בהעברת הכספים למאות אלפי זכאים לפני אמצע אוגוסט, אמר שפיגלר כי אם הטיפול בהעברת הכספים יועבר לידיהם, הם יבצעו את מה שיטילו עליהם. "בהנחיית שר הרווחה איציק שמולי הכנו פלטפורמה שונה להנהיג דמי אבטלה אם ויהיו יותר מובטלים בעתיד, שתהיה יעילה יותר ומהירה יותר", ציין.
בתוך כך, לפני כמה ימים פורסם כי הביטוח הלאומי מגבש הצעה לפיה יינתנו דמי אבטלה גם למי שיעבדו במשרה חלקית. לדברי שפיגלר, כבר היום יש סעיף בחוק שמאפשר למובטל שחוזר לעבוד בהיקף חלקי לקבל מענק חזרה לעבודה. לסעיף הזה יש שתי מגרעות עיקריות. אחת היא שאיש כמעט אינו יודע על קיומו ולכן מנצלים אותו רק כמה מאות אנשים בשנה. השנייה היא כמות גדולה של מגבלות ותנאים שמקשה מאוד על יישום המוני שלו. למשל, אפשר לקבל את המענק רק אם אתה עובד בהיקף של חצי משרה ומעלה ורק לשלושה וחצי חודשים.
שפיגלר אמר שהביטוח הלאומי מכין בתמיכת שר העבודה והרווחה איציק שמולי הצעה הרבה יותר פשוטה שתאפשר להעניק דמי אבטלה חלקיים לאורך כל תקופת המשבר. לדבריו, אגף התקציבים באוצר מתנגד להצעה מחשש ליצירת תקדים וגם בטענה שמדובר בתמריץ שלילי לחיפוש עבודה. מצד שני, אי אפשר להתעלם מכך שהאוצר נאלץ במשבר הזה להשלים עם הרבה מאוד דברים שהוא לא אהב. מהאוצר נמסר שמתבצעת עבודת מטה בנושא.

"תוכניות? מילים יפות ללא כיסוי"

עם זאת, את העצמאים דבריו של שפיגלר לא ממש מרגיעים. "אנחנו ארבעה חודשים בבית בלי כסף", אומר העצמאי תומר פירסט, מנהל במה ומפיק בעולם המוזיקה. "שכר הדירה יורד, נגמר הכסף ואתם מדברים על תוכניות. מילים יפות ללא כיסוי. אתם מבטיחים, מפיצים שקרים, ולא עומדים במילה שלכם".
גם איציק כהן זועם. הוא נאלץ לסגור את העסק שלו לאחר הרבה שנים. "זה היה עסק גדול בתחום הילדים - אתגר הנינג'ה בנתניה שנקרא ספלינטר", הוא סיפר. "היום הוא כבר לא פעיל. מתחם של 500 מטר שהיה מארח אלפי ילדים בחודש עם ההורים שלהם, מסיבות, ימי הולדת, גיבושים, קייטנות, צהרונים".
מה מצבך היום?
"למזלי יש לי עוד עיסוקים, אני איש הייטק לשעבר ואני גם יועץ עסקי, זה מה שאני עושה היום. לקחנו החלטה אמיצה וכואבת שהעסק הזה ייגמר לצמיתות. אין יכולת, זה מטורף, חוסר אונים שקשה להסביר אותו למי שלא עשה עסקים במו ידיו. מ-14 במרץ העסק שלי סגור ולא מכניס שקל, אבל צריך לשלם שכירות כל חודש ואני לא יכול. אני צריך לארגן מאות אלפי שקלים רק בשביל להחזיק את השכירות של המקום שלי. לא הגיוני, לא כלכלי, בלתי אפשרי".
מה זה עושה לך כשאתה שומע איש בכיר כמו שפיגלר שאומר שהאוצר והפוליטיקאים מטרפדים דמי אבטלה לעצמאים?
"הממשלה והדרך שבה היא מנהלת את זה, יש פה כישלון מוחלט. לא ייתכן שאני בעל חברה בע"מ ולא קיבלתי שקל עבור הבית שלי. לא מענק שכיר בעל שליטה, המענק הראשוני היה בדיחה של 3,025 שקל. יש לי עסק שמגלגל מעל 2 מיליון שקל בשנה, בהינף יד פשוט סגרו אותי, ב-14 במרץ אמרו לי זהו, אין לך עסק, תתמודד. מה זה תתמודד? מה אני אמור לעשות? מאיפה אני צריך להביא חוב של מאות אלפי שקלים למרכז שדורש ממני את החודשים שלא עבדנו? מאיפה אני יכול לשלם את המיסים, מאיפה אני יכול לשלם בית? מאיפה? דוחים, דוחים, דוחים אבל הכסף לא נכנס. זה מטורף. לא יכול להיות שבעלי חברות, עצמאים, שפרנסו, עבדו קשה, יצרו, נתנו לאנשים ושירתו אנשים, במשך שנים על גבי שנים, פתאום ביד אחת סוגרים אותם אומרים להם זהו, אין לכם עסק".