"לא רק שיש גל שני, יש כאן מרתון אסון. כל הזמן מדברים על הקורונה בתקשורת ומפחידים. אפשר לצאת לקניונים ולמסעדה אם נוקטים זהירות". כך אמר לממון ול-ynet שחר תורג'מן, יו"ר קבוצת בריל 220, בעקבות הזינוק בתחלואה בקורונה והחשש שהגל השני ישאיר את הציבור בבית ויפגע אנושות בקמעונאים.
לאחר הפוגה במתח בין הקמעונאים לקניונים, ולאחר שהקניונים נתנו לסוחרים הטבות בשכר הדירה בימי הסגר, הירידה במכירות העלתה שוב את הצדדים על מסלול התנגשות.
1 צפייה בגלריה
קניון מלחה בירושלים בצל הקורונה
קניון מלחה בירושלים בצל הקורונה
"מוציאים את המוטיבציה לקנות". קניון מלחה בירושלים
(צילום: אלי מנדלבאום)
חלק מהסוחרים, כמו קסטרו, ביטלו הוראות קבע ודרשו לחכות לתוצאות סוף יולי. מליסרון הגיבה בחומרה ודרשה לפנות שתי חנויות של קסטרו ולחלט ערבויות. הסכסוך הסתיים אתמול בהידברות, אך סוחרים רבים ששילמו ב-1 ביולי לכל החודש מצפים להקלות בדיעבד בשכר הדירה אם יימשכו הירידות או למעבר לשיטת אחוזים מהפדיון.
עם זאת, הקניונים באו לקראת המסעדות ובתי הקפה מחשש שהמבקרים לא יישבו בהם, ונתנו להם הנחות של 40% בשכר הדירה, וכך גם לחנויות בענפים מתקשים כמו חנויות תיקים ומזוודות ועוד.
שחר תורג'מן, יו"ר קבוצת בריל מוסיף כי "יש לי אינטרס שבעלי הנכסים לא יפשטו רגל, אבל גם להם יש אינטרס שאשרוד. יש לשנות את השיטה לאחוזים מהפדיון. אני מצפה שעזריאלי ומליסרון יתכתבו עם המציאות".
"הציבור הכניס את עצמו לסגר מרצון. יולי קשה מאוד. התחיל לא טוב", אומר מנכ"ל צומת ספרים ובעלי הרשת אבי שומר. "המצב בקניונים הסגורים לא טוב. אנשים באים אבל גם בורחים. אין אנשים באזורי ההסעדה".
למרות החששות, שומר הכין את צומת ספרים לסגר שני. "הסקנו מסקנות. האתר שלנו קרס אז מרוב הזמנות. עכשיו אנחנו מכינים בכל אזור חנות ייעודית וממנה ננתב הזמנות אונליין בתנאי שיאפשרו לעובדים לעבוד מחנויות סגורות".

"הקניונים לא יכולים להרשות לשוכרים לדמם"

רונן נמני, מבעלי קבוצת קפה קפה, טוען ש"המצב בקניונים אסון. למחליטים אין מושג מה צריך לעשות כי אף אחד לא מתייחס לגודל המקום. הסניפים בקניונים בירידה של 50% במכירות. וכשמדברים על הגבלה של 20 איש ועוד 30 איש, זה לא משהו שאפשר להתמודד איתו. זכיין הסניף בקריון הודיע לי שאם מגבילים ל-20 איש הוא לא יפתח. זורקים לכלבים אדם ששם את כל חייו בעסק".
יעקב פרץ, בעלי קבוצת האופנה אינטר ג'ינס, יבואנית ריפליי, סטיב מאדן, פפה ג'ינס ועוד המפעילה כ-200 חנויות: "השיח על הקורונה מכניס את הציבור לפאניקה. מוציאים מהציבור את המוטיבציה לקניות. הקניונים לא יכולים להרשות לשוכרים לדמם".
לדברי רוני אינסאז, בעלי רשת הנעליים סקופ, "עד כה לא קיבלתי פיצוי מהמדינה על החזרת עובדים. המדינה לא פיצתה אותנו על סחורה שלא מכרנו, אז איך נשלם שכר דירה מלא? אם יהיה קשה לא תהיה לנו ברירה אלא לבטל את הוראת הקבע לאוגוסט".
סמנכ"ל הסחר של בסט מובייל, איתי חן, אמר אתמול כי "לקראת סוף יוני חלה ירידה של עשרות אחוזים במכירות". בתחילת השבוע הודיעו מליסרון ועזריאלי שהן מאפשרות סגירה מוקדמת של חנויות ואי-פתיחת חנויות במוצ"ש. בבסט מובייל מתכוונים לסגור חלק מהחנויות במוצ"ש.
אורי פלח, מבעלי רשת התכשיטים רויאלטי, חושב שרשתות חזקות לא צריכות להיכנס לטראומה. "קיבלנו סיוע מהמדינה ומהקניונים והעובדים היו בחל"ת בסגר הראשון. מאז שחזרנו היה גידול במכירות. יולי מדשדש כי אנשים נכנסו ללחץ. למי שאין צריך לעזור, אבל יש עסקים ששחו בלי בגד ים, המים ירדו והם בבעיה".