חברות הגמל וההשתלמות ערכו הבוקר (ד') הערכת מצב, וחלקן צפויות להקפיא את האפשרות הניתנת ללקוחות לקחת הלוואות על חשבון החיסכון בקרנות ההשתלמות. בתוך כך, חברת הכשרה ביטוח, השחקנית המובילה בתחום פוליסות החיסכון הפיננסיות (מוצרי חיסכון של כספים פרטיים המתחרים בתיקים המנוהלים ובקרנות הנאמנות) עוצרת את מתן ההלוואות על חשבון פוליסות החיסכון עד להודעה חדשה.
באלטשולר שחם, חברת הגמל הגדולה בישראל, כבר הודיעו על הורדת אפשרות ההלוואה על חשבון קרן השתלמות מ-80% ל-50%; במיטב-דש ובילין לפידות כבר החליטו להקפיא אותן כליל; ובפסגות והפניקס מתבצעים בעת הזו דיונים בנושא
1 צפייה בגלריה
כסף
כסף
הלוואה
(צילום: Shutterstock)
נסביר כי ההלוואות האמורות ניתנות למול בטוחה בדמות כספי הקרן, אך מכיוון שהכספים הללו מושקעים בשוק ההון, שסובל מירידות, יש חשש שהבטוחה תישחק - ועל רקע חוסר הוודאות בשווקים מעדיפים בשלב זה לצמצם את מתן האשראי הזה. חשוב להדגיש שמדובר בהלוואה על חשבון כספי העמיתים, כלומר הלוואה שהעמיתים נותנים לעמיתים אחרים ומהווה סוג של תחליף נזילות. סיבה נוספת להחלטה לצמצם, ואפילו להקפיא את ההלוואות הללו, היא שייתכן שמנהלי ההשקעות סבורים שבשוק ההון יש השקעות אטרקטיביות יותר לטובת החוסכים.
בשנים האחרונות הפכו קרנות ההשתלמות למקור אשראי לציבור, שמתחרה בבנקים באמצעות ריביות אטרקטיביות שהציגו גופי הגמל למי שלקח כסף על חשבון קרן ההשתלמות שלו במקום למשוך אותה. אנשים רבים השתמשו בכלי הזה כדי לממן הון עצמי ראשוני לדירה, שיפוץ הבית, קניית רכב ועוד. הבטוחה בגין ההלוואה היא בדמות הכסף שמושקע בקרן ההשתלמות, וגופי הגמל השתמשו בהלוואות ככלי שימור שימנע מהלקוחות למשוך את כספם. כעת החשש הוא שמשיכות כספי ההשתלמות יגברו - אך במקביל, לקוחות שלא תכננו למשוך את ההשתלמות אלא לקחת בגינה הלוואה, למשל, לצורך רכישת דירה, לא יוכלו לעשות זאת בשלב זה.
דווקא כשהמשק זקוק היום לחמצן אשראי, ולאחר שנגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון קרא לפני כמה ימים למנהלי הבנקים להעמיד קווי אשראי לעסקים קטנים, חברות הגמל סוגרות את הברז הזה.

הכשרה ביטוח עוצרת הלוואות על פוליסות החיסכון

הכשרה מנהלת היום את פוליסות החיסכון הן על ידי מנהלי השקעות פנימיים אך גם על ידי מנהלים חיצוניים כמו אלטשולר שחם, פסגות, מיטב-דש ומור. פוליסות החיסכון משווקות אך ורק על ידי חברות ביטוח והן מוצר לא שקוף, שאין נתונים ברורים על היקף הכסף המנוהל בו, אך לפי הערכות הוא מגלגל כבר מעל 50 מיליארד שקל.
בשנים האחרונות הפוליסות הללו, המשווקות על ידי סוכני הביטוח צברו תאוצה והפכו למתחרות בקרנות הנאמנות ובתיקים המנוהלים תוך הצעת הטבות מס בדמות העברת כספים בין מסלולי השקעה ללא אירוע מס. בשנה החולפת החלו משקיעים ליטול הלוואות על חשבון הפוליסות הללו ולהשקיע את הכסף שנלווה בהשקעות נוספות בשוק ההון.
אלא שכעת, על רקע הירידות החדות בשווקים, בהכשרה הודיעו לסוכני הביטוח כי לא ניתן ליטול עוד הלוואות על חשבון הפוליסות עד להודעה חדשה.
מעניין כי דווקא לפני חודש כשהשוק היה בשיא, התופעה של נטילת הלוואות על חשבון פוליסות החיסכון והשקעתן בפוליסות נוספות הייתה בולטת. אך כעת, אנשים שירצו למנף את הכסף הפנוי שלהם כדי להשקיע בשוק ההון דרך פוליסות החיסכון לא יוכלו לעשות זאת. מי שהעז ומינף את ההשקעות שלו בפוליסות עד לפני חודש, מופסד היום פי 2 ופי 3 מההפסדים שחווים שווקי המניות והאג"ח.
פורסם לראשונה: 11:43, 11.03.20