האם מאווררים מסוכנים נכנסו לארץ ללא תקן? זה מה שטוענים במכון התקנים. זאת בעוד שבמשרד הכלכלה מסרו כי "המאווררים הם בעלי תקן רשמי ובהתאם כניסתם לארץ מותנית בבדיקת מכון התקנים. הנושא נמצא בבדיקה מקיפה בימים אלו".
במכון התקנים אמרו כי "בניגוד להצהרות היבואן בתקשורת, המאווררים שגרמו לפציעת ילדים בימים האחרונים אינם עומדים בדרישות התקן.
1 צפייה בגלריה
המאווררים של חברת מולר
המאווררים של חברת מולר
שניים מהמאווררים שגרמו לקטיעת אצבעות הילדים
(צילום: נועם קליין וישי עמנואל)
"המאווררים שגרמו לקטיעת אצבעות נלקחו מיד לבדיקה במכון התקנים. מהתחקיר עולה כי רשת המגן שנמצאה עליהם - אינה עומדת בדרישות ומסוכנת. מכון התקנים העביר את הממצאים לממונה על התקינה במשרד הכלכלה".
מדובר במאווררים שנמכרו באושר עד בין היתר, תחת שם המותג Muller מדגם ML203030 90W. כן הם נמכרו ברשת רמי לוי תחת השם BENATON מדגם BT20303090W.
אלו מאווררים בעלי שלושה להבי מתכת, הניתנים לשימוש בשלוש תצורות: מאוורר ריצפתי, מאוורר עמוד ומאוורר תלייה. המאווררים מסומנים בפרטי יצרן - Newtime Import & Export, ארץ ייצור - סין. אריזת מאוורר Muller מסומנת בפרטי יבואן "אליהו שיווק חשמל" ואריזת מאוורר Benaton מסומנת בפרטי יבואן "ד.ש.ש. אלקטרוניקה". מבדיקה עולה כי הם מוצעים למכירה בחנויות נוספות וברכישה מקוונת. ייתכן כי מוצרים זהים נמכרים גם תחת שמות מסחריים אחרים.
"מדובר במוצרים העלולים לגרום לפציעות קשות ואף לקטיעת אצבעות מלהב המאוורר", נמסר, ואכן לפני כיומיים התאשפזו בתל השומר שלושה ילדים שבעקבות הכנסת אצבעות למאווררים שהוצבו בסוכה, סבלו מפציעות קשות: קטיעה חלקית, קטיעה כמעט מלאה ושברים חמורים.
ממשרד הכלכלה נמסר כי "בבדיקה שנערכה באמצעות מכון התקנים, בהנחיית הממונה על התקינה, נמצא כי המוצרים אינם עומדים בדרישות התקן הישראלי הרשמי החל עליהם: ת"י 900 חלק 2.80 בטיחות מכשירי חשמל ביתיים ומכשירים דומים: דרישות מיוחדות למאווררים. בסעיף הבדיקה המדמה ניסיון חדירת אצבע האדם דרך מגן המאוורר תוצאות הבדיקה מעידות על ליקוי קריטי. המחזיק במוצר הנ"ל מתבקש להפסיק את השימוש בו לאלתר ולהרחיק מהישג ידם של ילדים. המכירה בחנויות, לרבות בחנויות אינטרנטיות, אסורה בהחלט!
"הציבור מתבקש להודיע למינהל התקינה על כל מקרה של הימצאות המוצרים הללו בנקודות מכירה, באחת מדרכי יצירת הקשר: "בדוא"ל: tkina@economy.gov.il או באמצעות פורטל הבטיחות למוצרי צריכה בכתובת: https://www.gov.il/he/service/report-unsafe-product".
הממונה על התקינה מדגיש כי על פי חוק התקנים התשי"ג-1953, אין לייצר, למכור ולייבא מוצר שאינו עומד בדרישות התקן הישראלי הרשמי החל עליו. "מנהל התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה ימשיך לבצע בדיקות שוטפות ויזומות בנוגע למוצרים עליהם חל תקן רשמי, ומי שאינו עומד בהוראות התקן הרשמי צפוי לסנקציות הן במישור המנהלי והן במישור הפלילי".
באושר עד הודיעו ביום הפרסום שהורידו את המאווררים מהמדפים. רמי לוי הדגיש שכל המאווררים ירדו מהמדפים לפני כיומיים וכי האחריות על אי הכנסת מותגים מסוכנים לארץ מוטלת על משרד הכלכלה ומכון התקנים.