תעריפי בזק בטלפונייה הקווית יופחתו: אחרי 17 שנה שלא שונו תעריפי הטלפון הביתי הנייח ברשת בזק, משרד התקשורת יצא לשימוע לפיו יופחתו התעריפים, שנמצאים תחת פיקוח המדינה מתוקף היות בזק מונופול. התעריפים יירדו בהחל מ-20% ועד 50% - מ-60-50 שקל בחודש בממוצע כולל מע"מ, ל-40-30 שקל בחודש בממוצע. מניית בזק צנחה בבורסה בת"א לאחר ההודעה, ונחתכה ב-9.6% בסיום יום המסחר.
מוצע כי דמי השימוש החודשיים יוזלו (למשל מ-57.92 שקל ל-24.36 שקל) וכך גם תעריפי דקות השיחה המרביים (מ-4.1 אג' ל-1.4 אג' או לרשת ניידת: מ-12.8 אג' ל-8.4 אג'). מחירים מפוקחים רבים ייקבעו כמחירי מקסימום (מחיר מפוקח שניתן לגבות פחות ממנו אך לא יותר ממנו), לעומת מחירים קבועים כיום, במטרה לעודד את בזק להוריד מחירים עוד יותר.
3 צפייה בגלריה
טלפון נייח
טלפון נייח
טלפון נייח
(צילום: shutterstock)
מוצע שחבילה שתכלול 500 דקות שיחה ליעדים נייחים וניידים, תימכר לצרכנים בתעריף מרבי של 32.75 שקל לחודש כולל מע"מ. עבור דקה חורגת הצרכן ישלם את התעריף הקבע הקבוע בהתאם ליעד השיחה. כמו כן, במסגרת השימוע, בזק לא תידרש עוד לאישור לשיווק סלי תשלומים חלופיים ומבצעים במשרד התקשורת. מהלך של הפחתת פיקוח מצד המשרד. שיחות למוקדי 100, 101, 102, 104 ו-118 ימשיכו להיות חינם.
מוצע כי התעריף הקיים בהתקנת קו טלפון והעתקתו, תא קולי, שיחות ל-144 ועוד - יהפוך למרבי, כך שבזק תוכל לקבוע מחיר נמוך יותר. תעריפי שיחות 1-700 (בחיוב מפוצל) יעודכנו ויעמדו על 1.2 ו-7.18 אג' לדקת שיחה בתוספת מע"מ ליעדים ניידים ונייחים בהתאמה כתעריפים מרביים.
בזק משווקת קווי דאבל (טלפון + אינטרנט) וסינגל (שירות אד בלבד). השירות "קו קל" (לשיחות בלבד, למדברים מעט) צפוי להתבטל, היות והתעריפים הנוכחיים שלו עבור דמי השימוש והשיחות גבוהים מהתעריפים המוצעים בשימוע זה.
לפי המשרד מדובר בחיסכון של כ-390 מיליון שקל לציבור והוזלה של מאות שקלים למשק בית. בפועל, מדובר בשוק הולך ומתכווץ, אך עם למעלה משני מיליון מנויים. נתח השוק של בזק בתחום עומד על 53% בשוק הפרטי. רוב הכנסותיה בשוק הזה נובעות משימוש בקווי הטלפון כתשתית אינטרנט.
ממשרד התקשורת נמסר בהודעה לעיתונות כי: "עדכון התעריפים מבוסס על חוות דעתם הכלכלית של פרופ' ראובן גרונאו וד"ר עופר רז-דרור (סמנכ"ל כלכלה), שמצביעה על רווחי יתר לחברת בזק מתחום הטלפון הנייח ומפחיתה את התעריפים על בסיס עלויות השירות".
לפי משרד התקשורת, "בסיס התעריפים בתקנות התשלומים נקבע בשנת 2003 ומאז חלו תמורות רבות בענף התקשורת ובחברת בזק ובכלל כך שינויים במבנה ההוצאות וההכנסות של חברת בזק והתפתחות ברמת התחרות. לאור חלוף הזמן והשינויים יש להתאים את מנגנון פיקוח התעריפים ואת רמת התעריפים לתמורות אלה".
בזק אף הייתה אמורה להציע החל מ-2015 מודל של שוק סיטונאי בטלפונייה (כלומר לאפשר לחברות אחרות למכור שירותי טלפונייה קווית על גבית התשתית שלה). ברם, בזק לא סיפקה את השירות במועד והמהלך לא הגביר את התחרות בשוק הטלפונייה.
ב-2017, נשקלה לראשונה הסרת הפיקוח או מעבר לתעריפים מרביים בחבילה מפוקחת הכוללת 300 דקות שיחה לחודש. באמצעות חברת הייעץ פרונטיר. הוחלט כי לאור הרווחיות העודפת של בזק וחוסר התחרות בתחום, אין להסיר את הפיקוח והוחלט לאמץ דמי שימוש אחיד ושדמי השימוש ודקות השיחה ייקבעו כתעריף מרבי.
3 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
יועז הנדל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר התקשורת, יועז הנדל, מסר כי "אנחנו יוצאים היום במהלך שנועד לתקן עוול צרכני מתמשך הנוגע לכל בית בישראל, במסגרתו מעדכנים את המחירים המפוקחים של הטלפוניה הנייחת של חברת בזק כלפי מטה. לאחר שלא עודכנו שנים רבות, הגיע הזמן להפוך כל אבן כדי לתקן עיוותים בשוק. השימוש בטלפון הנייח פחת עם השנים, אך עדיין קיימים לשירות הטלפון הנייח למעלה מ- 2 מיליון מנויים. בתקופת הקורונה אף גבר השימוש בטלפון הנייח לצרכי לימוד, עבודה מרחוק ושמירת קשר עם בני המשפחה".
מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן- חורין: "עדכון התעריפים מתבקש לאחר 17 שנה והשינויים שחלו בשוק התקשורת ובהתפתחויות הטכנולוגיות בשנים האחרונות, והוא צפוי לייצר איזון נכון בין עלויות החברה לאספקת השירות ובין תשלומי המנויים. העדכון צפוי להפחית את תשלומי המנויים במאות מיליוני שקלים בשנה".
מבזק נמסר: "שירותי הטלפוניה של בזק ניתנים במחירים הנמוכים ביותר, לצד רמת השירות הגבוהה ביותר, בהשוואה לכל חברות התקשורת בעולם. צר לנו כי דווקא שירותים אלו המסופקים לכל אזרח ובכל נקודת ישוב בישראל, הופכים לכלי במשחק פוליטי מיותר, תוך שימוש ברגולציה בולשביקית שחשבנו שכבר עברה מן העולם. אנו מקווים שהשימוע בעניין יעשה בלב פתוח ונפש חפצה, באופן אשר יביא לתיקון חד במתווה המוצע".
פורסם לראשונה: 10:21, 15.12.20