ענף המשרדים עומד בפני טלטלה? התחום שהציג צמיחה חדה בשנים האחרונות נקלע למצוקה קשה עקב משבר הקורונה, שרוקן את המשרדים ואת חללי העבודה המשותפים בתקופת הסגר, ואולי יגרום לשינוי בצורך להגיע למשרד הפיזי. יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, חיים מסילתי, העריך באולפן ynet כי "הביקוש בכל שוק חללי העבודה עומד לרדת".
"יש שתי מגמות שמאיימות על שוק המשרדים", הסביר מסילתי. "מגמה כלכלית - עסקים נמצאים בסכנת סגירה ואז צפוי פחות ביקוש. אבל יש גם את העניין החברתי - אנשים פשוט התרגלו לעבוד מהבית, וצפויה להיות צריכה נמוכה יחסית של שטחי המשרדים".
1 צפייה בגלריה
חללי עבודה משותפים כבר נסגרו. שינוי מגמה?
חללי עבודה משותפים כבר נסגרו. שינוי מגמה?
חללי עבודה משותפים כבר נסגרו. שינוי מגמה?
(צילום: Gettyimages)
למעשה, בזמן שלפני הקורונה התחרות בענף הייתה בעיצומה, רגע לפני תחילת המשבר מספר חללי עבודה משותפים נסגרו ואחרים נקלעו למצוקה פיננסית. בעקבתו הסגר מתחמים נוספים נסגרו באופן זמני, ועדיין לא ברור אם ייפתחו ומתי.
גם אלו שנותרים פתוחים נאבקים כדי לשרוד. בדומה לחדרי כושר, חללי עבודה פועלים במודל עסקי שמחייב שיווק אינטנסיבי ללא הפסקה גם בשגרה, כאשר החלל מלא. בתקופת הקורונה ירדה התפוסה בחלק גדול מהחללים בעשרות אחוזים, ולא היה טעם אפילו לנסות ולהתחיל בשיווק מחדש, בעיקר כי חברות רבות הושבתו או שעובדיהן פעלו מהבית.

גמישות עד גבול מסוים

חללי העבודה בעצמם חתומים על הסכמי שכירות בבנייני משרדים, וכאשר הלקוחות דורשים מהם הנחות, הם יכולים להתגמש רק עד גבול מסוים. במצב שנוצר החללים חייבים לפעול בשני כיוונים: גם לדאוג להנחות עבורם מצד בעל הנכס, ובמקביל לנסות ולגייס לקוחות.
במצב הנוכחי ניתן להניח כי עסקים חדשים לא ימהרו לחתום על הסכמי שכירות ארוכי טווח, וחלק מהם אף ינסו להצטמצם כחלק מתהליך של התייעלות. אם לפני מספר שנים משרד ענק, רכבים ואופן ספייס מרהיב היה מעין כרטיס הביקור של העסק, כעת הדבר מוטל בספק לצורך הצמצומים הבלתי נמנעים בהרבה מהחברות.
מעבר לכך, כפי שאומר מסילתי, מדובר גם בעניין התפיסתי - מעסיקים רבים גילו בתקופת הקורונה שהעבודה מהבית לאו דווקא פחות טובה מעבודה במשרד, כפי שמקובל לחשוב במשק הישראלי. עם זאת, מסילתי מציין כי "אנחנו יצורים חברתיים ותמיד נרצה בסופו של יום להגיע למקום העבודה. זה לא משהו שהצרכן יוותר עליו במהירות כזאת".
לדבריו, "יכול להיות שדווקא החללים המשותפים יכולים להוות פתרון לחברות שנמצאות בסימן שאלה לגבי העתיד שלהן. במקום לשכור משרד, בהתחייבות לשלוש שנים, דווקא בעל עסק שלוקח כמה צעדים אחורה יכול לראות את החללים המשותפים כפתרון ביניים. המעסיק יבוא, ישכור כמה עמדות, ישאיר חלק מהתפקידים לעבודה מהבית, ואז החללים המשותפים שמושכרים לטווחים קצרים יכולים להוות תחליף ראוי להשכרה לטווח הארוך".
השתתפו בהכנת הכתבה: דרור מרמור ודותן לוי, כלכליסט