עקב משבר הקורונה יאפשר בנק לאומי דחייה של עד שנתיים במועד תחילת תשלום המשכנתה. מדובר בסוג של הלוואת בלון שכבר קיימת בשוק. המוצר נועד לסייע לכל הרוכשים הנמצאים בחל"ת.
בבנק מדגישים כי אין זה אישור גורף (כמו בדחיית תשלומי המשכנתה בשלושה חודשים שניתנת לכל פונה). כל מקרה ייבחן לגופה של בקשה. בלאומי צופים שהדחייה תתאים ללקוחות רבים שכרגע מקורות ההכנסה שלהם דולדלו אך בהמשך ישובו לשוק העבודה.
2 צפייה בגלריה
מנוף עגורן באתר בנייה בת״א
מנוף עגורן באתר בנייה בת״א
אתר בנייה בת״א
(צילום: דוברות המשטרה)
בנוסף, בלאומי יאפשרו למשווקי דירות, הקבלנים, להציע ללקוחות לחות את תשלום המשכנתה עד למועד מסירת הדירה או עד ארבע שנים כדי לאפשר לרוכשים לבצע עסקאות גם בתקופת אי הוודאות הקיימת. עד כה אפשרות זו הייתה קיימת לעד שנתיים בלבד. מי שיישא בעלות הדחייה הוא הקבלנים, שיצטרכו להחליט אם לספוג אותה כתחליף להנחה במחיר הדירה או לגלגל אותה לרוכשים.
כמו דחיית המשכנתה בשלושה חודשים, שלה כבר יש ביקוש של עשרות אלפי נוטלי משכנתאות, לא מדובר במתנה שהבנק מעניק אלא בעצם בהלוואה נוספת בתנאים טובים יחסית בזכות הבטוחה: הדירה. כלומר דחייה של המשכנתה בעד שנתיים כמוה כהלוואה נוספת בגובה הסכום שנדחה. ההלוואה תתפרס על פני יתרת תקופת ההלוואה ותגדיל את התשלומים העתידיים (קרן + ריבית) עד תום תקופת המשכנתה.
בלאומי מבהירים כי ההכנסה המצרפית של משק הבית צריכה להיות פי 3.3 מההחזר החודשי. ההתייחסות להכנסה תהיה כמו לפני המשבר, אבל יורידו ממנה 10% מכיוון שההנחה של לאומי היא שרוב הלקוחות יוחזרו מחל"ת אבל כנראה יספגו ירידה בשכר. כמו כן, בלאומי יבדקו באילו מקצועות סביר יותר שיחזרו לעבוד, בעוד שבעלי מקצועות מסוימים יתקשו יותר לקבל דחייה עקב חשש הבנק שהם לא בהכרח יחזרו לעבודה.
2 צפייה בגלריה
סניף בנק לאומי בתל אביב
סניף בנק לאומי בתל אביב
סניף בנק לאומי בתל אביב
(צילום: רויטרס)
גם נוטלי משכנתאות שלא יצאו לחל"ת יוכלו ליהנות מהדחייה, אך בבנק צפויים להציע להם כן לשלם את תשלומי הריבית, כלומר גרייס חלקי, כדי להציע להם שיעורי מימון גבוהים יותר.
כבר כיום אפשר לדחות את תשלומי הקרן ולשלם רק תשלומי ריבית - הלוואות שנקראות הלוואות גרייס. מה שלאומי מציע כעת זו הלוואה שונה, שפונה בין היתר לזוכי מחיר למשתכן: הם אינם יודעים איך יקחו משכנתה בתקופה זו. בנוסף, יש זוכי מחיר למשתכן שטרם בחרו דירה ולא רוצים לוותר על ההנחה.
בלאומי מציעים כעת משכנתה שבה בשנתיים הראשונות יידחו תשלומי הקרן והריבית, להבדיל מהלוואות גרייס חלקי שהיו עד כה. כשמדובר בלקוח שרצו לתת לו מימון של 70%, מלכתחילה הבנק ייתן לו מימון נמוך יותר, סביב 65% מערך הנכס, שכן הריבית שנצברת לו בשנתיים ששבהן הוא אינו משלם אותה תביא אותו בתום השנתיים לחוב קרן פלוס ריבית שיהיה אז 70% משווי הדירה.
המשמעות היא שאותם לווים יצטרכו להביא הון עצמי גבוה יותר מהבית. לדוגמה, אם במצב רגיל רוכשי הדירה היו נוטלים משכנתה של 1.1 מיליון שקל ל-20 שנה, כעת הבנק נותן מיליון שקל מכיוון שהריבית הנדחית נצברת ל-100 אלף שקל עוד שנתיים. לכן ההחזר החודשי החל מתום השנתיים לא ישתנה. ההון העצמי הראשוני שהלקוח יידרש להביא יהיה גבוה יותר.