משרד המשפטים ומשרד הבריאות פועלים בניגוד לחוק, להחלטות הממשלה ולהחלטות ועדת חריגים שפועלת במשרד ראש הממשלה, ומתחמקים מלהעביר יחידות ארציות מתל אביב לירושלים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשנים 2007 ו-2014 נתקבלו שתי החלטות ממשלה, הקובעות כי כל יחידות הממשלה הארציות יעברו להשתכן בירושלים. מועד הסיום למעבר נקבע לחודש מאי 2019. הגורם היחיד המוסמך לפטור משרדים ויחידות מלעבור לירושלים הוא ועדת חריגים, אשר נמצאת בסמכותו של משרד ראש הממשלה. בין השאר, נקבע בהחלטות הממשלה כי כל מכרז לגיוס עובד ליחידה העתידה לעבור, יכלול הערה בהתאם לפיה היחידה עתידה לעבור לירושלים.
1 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
ירושלים
(צילום: shutterstock)
באחרונה הודיע המשרד, בעקבות בקשת חופש מידע, כי חלק מהיחידות השוכנות בתל אביב לא יעברו לבניין החדש והענק של המשרד שנבנה בקרית הממשלה. המרכזיות שבהן: הרשות לאיסור הלבנת הון ונציבות הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות. ביחס לשתי היחידות הללו, פנה המשרד לוועדת החריגים בשנת 2008, בשנת 2014 ובשנת 2018 בבקשה למתן פטור מחובת המעבר לירושלים, ובקשותיו נדחו.
במשרד הבריאות יש מעל ל-20 יחידות ארציות שיושבות מחוץ לירושלים בניגוד להחלטות הממשלה וללא אישור, שבהן עובדים מעל 200 עובדים. ביחס לחלק מהיחידות, פנה המשרד לוועדת החריגים בבקשה למתן פטור, ובקשותיו נדחו, ועל אף זאת היחידות טרם עברו לירושלים כגון שירות המזון הארצי שקיבל פטור זמני עד שנת 2020. מינהל תכנון, פיתוח ובינוי מוסדות רפואה; מועצות לאומיות; יחידת התחבורה הארצית; מחלקה רפואית לעובדי מדינה - ביום 02.09.18 נדחתה בקשת הפטור.
בינואר 2021 משרד הבריאות פרסם מכרז לגיוס סמנכ"ל ליחידת התכנון והבינוי, כאשר "מיקום המשרה" הוגדר כ-"תל אביב" - זאת בניגוד גמור להחלטות הממשלה. לפי מינהל הדיור הממשלתי, קיימים פתרונות דיור שונים עבור משרד הבריאות בירושלים, ואין כל מניעה אמיתית ביחס למעבר.

"העלויות העודפות מוטלות על כיס הציבור"

עו"ד אמנון לורך ממשרד עורכי הדין יגאל ארנון, שמנהל מאבק ציבורי להעברת היחידות הארציות לבירה, אמר בתגובה: "מטריד אותי מאוד, דווקא כמשפטן, שגורמים האמונים על אכיפת חוק, מתנערים מכללי המנהל הבסיסי ורואים עצמם חופשיים שלא לבצע את החלטות הממשלה, משל מיקום משרדי הממשלה היא 'תוכנית כבקשתך' ובלבד שהמבקש הוא עובד מדינה. העלויות העודפות, העצומות, כדי לשבת במרכז תל אביב, מוטלות על כיס הציבור. כל אלו מבלי להיכנס לשאלות כמו חובת הדוגמה האישית ומעמדה וחוזקה של בירת ישראל. הציפייה היא שיחידה אשר כל השגותיה נדחו פעם אחר פעם, תחדל מלהתחכם ותפעל למעבר מיידי לירושלים".
ממשרד המשפטים נמסר: "הנהלת משרד המשפטים הובילה בשנים האחרונות, בהתאם למדיניות הממשלה, העברת יחידות ארציות היושבות מחוץ לירושלים לבירה. לצורך כך פעל המשרד ועדיין פועל להקמת בניין מטה חדש למשרד המשפטים בקריית הלאום בירושלים שצפוי להסתיים במחצית השנייה של 2022. מדובר בפרויקט נרחב בהיקפו (כ-35,000 מ"ר), המיועד לקבץ את יחידות המטה הראשי ובהן הנהלת המשרד, הייעוץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה וגופי הנהלה נוספים של חלק מיחידות המשרד הארציות.
"יש לציין שלמעלה מכ-90% משטחי היחידות הארציות של משרד משפטים יושבות כבר היום בירושלים ורובן צפויות לעבור למבנה החדש בשנה הבאה. לגבי שתי היחידות שצוינו - הרשות לאיסור הלבנת הון ונציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, אכן יש בקשה של מנהליהן לקבל החרגה מהמעבר לירושלים, ובהמשך לדיונים קודמים הנושא נבחן על ידי המשרד ויוצג לשר המשפטים הבא לצורך קבלת החלטה. ככל שלא תתקבל החלטה על החרגת היחידות, הן יעברו לירושלים".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות מחויב להחלטות הממשלה בעניין מעבר יחידות לירושלים ונדגיש כי מטה המשרד והרוב המכריע של יחידותיו ממוקם בירושלים. למשרד הוצעו מצד הדיור הממשלתי מספר אפשרויות חלופיות, שלא התאימו לצורכי המשרד מבחינה לוגיסטית ותשתיתית, זאת שמדובר במעבר קבע, כאשר המשרד ביקש להעביר את היחידה למקום המותאם לצרכיו. משכך, בסיכום עם הדיור הממשלתי, המעבר מתוכנן בשני ערוצי יישום. האחד, כל דיור שיתפנה במגדלי הבירה (בבניין הסמוך למשכנו של משרד הבריאות כיום) יוקצה למשרד הבריאות. השני, מציאת דיורים חדשים, כאשר כרגע נמצא על הפרק בניין שמיועד להתאכלס בשנת 2022, זאת בכפוף לאישור הנהלת המשרד וקיומו של מקור תקציבי".