2 צפייה בגלריה
הכנסת החדשה
הכנסת החדשה
כך מתוכננת להיראות הכנסת החדשה
(הדמיה: פלג אדריכלים)
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז ירושלים, בראשות עו"ד עמיר שקד, אישרה היום (ה') את התוכנית להרחבת הכנסת - "הכנסת 2040". התוכנית כוללת משרדים, אולמות, מתחם ועדות, שירותים כלליים לעובדי המשכן ולמשלחות ומרכז אנרגיה חדיש. בנוסף, יוקמו מרכז מבקרים שתהיה אליו גישה מתחנת הרכבת הקלה, וכן כניסה נפרדת לעובדי המשכן.
הוועדה השתכנעה כי "ראוי להציע שימור רחב יותר של המאפיינים הייחודיים של המתחם, לרבות מאפייני הצמחייה והסביבה, אשר מהווים חלק מההקשר הנופי בו ממוקם המשכן. הוועדה תציין כי מרחב הכנסת מאופיין בערך נופי גבוה ובתשתית ירוקה, הכוללת אתר טבע עירוני ערכי ואת חורשת קריית הממשלה. הוועדה סבורה כי ראוי לצמצם את הפגיעה בשטח הפתוח הערכי ככל הניתן".
מהוועדה נמסר כי היא סבורה שההחלטה שניתנה היום בעניינה של התוכנית היא החלטה מאוזנת המאפשרת הגשת תוכנית כוללת להרחבת הבינוי הקיים בהתאם לצרכי הכנסת, תוך התייחסות למאפייניו האדריכליים והנופיים של המתחם ושמירה מירבית על העצים המוצעים לעקירה. הבינוי בתוכנית הוא בגובה של 1-2 קומות מפני הקרקע וחניון תת-קרקעי.
עהתוכנית תוכננה וקודמה מתוך הבנה לחשיבות השמירה על ייחודיותו של מבנה הכנסת המקורי כמבנה היסטורי, המהווה את סמלה של הדמוקרטיה הישראלית, ובהתאם לכך, הנחתה מתכננת המחוז לשנות את הבינוי באופן מהותי כך שמרבית תוספת השטחים תהיה בתת-הקרקע, והבינוי העילי לא יתחרה במבנה המקורי. על כן, ההרחבה מוצעת בעיקרה בבינוי שרובו מצוי בשיפולי הקרקע באופן כזה שניתן לראות את משכן הכנסת בכל היקפו. כמו כן, ניתנה התייחסות נופית מיוחדת לגגות המבנים שיהיו "גגות ירוקים".
2 צפייה בגלריה
רחבת הכנסת בירושלים
רחבת הכנסת בירושלים
רחבת הכנסת בירושלים
(צילום: AFP)
מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, ציינה כי "האתגר האדריכלי הגדול אשר עמד פניה של התכנית הוא הוספת הבינוי הנדרש לכנסת באופן שלא יסתיר או יתחרה במבנה המונומנטלי. התכנון המעודכן הצליח לעמוד באתגר זה. שטחי הבינוי שיתווספו תוך שמירה מוקפדת על כך שהמבנה ההיסטורי הקיים יישאר חלק בקו הרקיע של ירושלים".
שירה תלמי, מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון.שירה תלמי, מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון.צילום: אלידור חדד
בעת הקמתה בבית פרומין שבמרכז העיר ייצגה הכנסת כ-650 אלף אזרחים וכעת היא מייצגת כ-9 מיליון אזרחים. בעידן של התרחבות והעמקה של הקשרים התרבותיים והכלכליים בין מדינות, חברות ויחידים הכנסת צומחת בפעילותה הפרלמנטרית - צמיחה המחייבת תוספת שטחים נוספים למשכן.
משכן הכנסת כבר עבר הרחבות בשנות ה-90 ובתחילת שנות ה-2000 אשר במסגרתן נוספו למשכן כ-40 אלף מ"ר, אך בחלוף השנים הובהר כי קיים צורך להרחבה נוספת של המשכן. בהתאם לכך, הוקמה ועדת היגוי לניתוח מגוון הפעילויות והצרכים הפרלמנטריים של הכנסת ושטחי הבניה הדרושים לשם כך בראייה עתידית לשנת 2040. התוכנית הוגשה ע"י כנסת ישראל ונערכה ע"י משרד פלג אדריכלים.