ועדת הכספים אישרה היום (שני) שינויים בתקציב ההמשכי לשנת 2020 בהיקף של כ-159 מיליון שקל. בכך, אישרה הוועדה העברות הנוגעות למימון מוסדות תורניים, לאחר שעבר בחינה משפטית, וכן שינויים פנימיים בתקציב משרד החינוך, לצורך חידוש מבנים וקידום נגישות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת השינויים, 73 מיליון שקל מתקציב משרד החינוך יועבר לשם מימון מוסדות תורניים, כפי שסוכם במסגרת הסכמים קואליציוניים, וכ-86 מיליון שקל נוספים יועברו במסגרת שינויים פנימיים בתקציב משרד החינוך, לטובת חידוש ובניית מבנים, פיתוח תשתיות, נגישות כללית ופרטנית במוסדות חינוך וכן לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה.
2 צפייה בגלריה
ישיבה בימי קורונה
ישיבה בימי קורונה
ישיבה בימי קורונה
(צילום: EPA)
במהלך הדיון, מתחו חברי הוועדה ביקורת על כך שמשרד האוצר לא העביר עדיין תקציבים שונים שאושרו בממשלה ובמסגרת הוועדה, ולבקשת יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, וחבריה, התבקש הייעוץ המשפטי של משרד המשפטים להגיע לוועדה ולנמק את העיכוב. נציג משרד האוצר הסביר לוועדה כי חלק מהסכומים דורשים בחינה משפטית, לאור כך שהינם כספים המועברים במסגרת הסכמים פוליטיים.
ח"כ בצלאל סמוטריץ', אמר כי "חלק גדול מאוד מהתקציבים שהיו אמורים להגיע למשרדי הממשלה ולארגונים, לתמיכות וכדומה, לא הגיעו עד היום. אני שומע באופן הזוי שמבקשים ועדות חריגים וחוות דעת משפטיות, למרות שהעברנו חוק והעברנו את אישור ועדת כספים, לא ברור לי הדבר הזה, מעכבים תקציבים ומשכורות".
גפני הוסיף כי "אנחנו מקבלים אין ספור פניות על גורמים שאושרו להם תקציבים והכסף לא מגיע. יש כספים פוליטיים ויש כאלה שאינם כאלה, זה לא בסדר כל ההתנהלות הזאת".
2 צפייה בגלריה
משה גפני
משה גפני
יו"ר ועדת הכספים, משה גפני
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
ח"כ הילה שי וז'אן התייחסה לסוגיית המוסדות אשר פתחו את שעריהם השבוע על אף ההנחיות האוסרות על כך, וטענה כי יש "לעצור תקציבים למוסדות חילוניים, דתיים, חרדים שלא עומדים בהנחיות".
ח"כ איתן גינזבורג, הוסיף גם הוא כי "אנחנו בעד להעביר כספים לחינוך ילדי ישראל ולכל מוסד. מנגד, יש נוהל משרד החינוך שקובע שכספים לא יועברו אלא אם עומדים בצו בריאות העם. היום יש החלטות שמוסדות באזורים אדומים, יהיו סגורים עד הודעה חדשה. מפקח יכול ללכת ולבדוק אם מוסד פתוח או סגור לפי הצו. זה קשור למשרד החינוך".
במשרד החינוך אישרו כי תיקנו את מבחני התמיכה, כך שתמיכה במוסדות מותנה בכך שיעמדו בצו משרד הבריאות, לצד כך, ציין משה שגיא, סמנכ"ל משרד החינוך, כי "משרד החינוך אינו יכול להטיל סנקציות, מי שיכול לעשות זאת, אלה גורמי האכיפה".