יש שתי אפשרויות: או שאתם תנהלו את השיפוץ או שהוא ינהל אתכם. ככל שתגיעו מוכנים יותר לתהליך, העבודה דווקא תתקצר, ותמנעו מעצמכם תיקונים ועבודות חוזרות. מה חשוב לדעת?
בכתבה הקודמת, הרחבנו בעיקר על השלב של לפני החתימה על חוזה עם קבלן השיפוצים. בכתבה זו, נתייחס בעיקר לשלב הרכישה של המוצרים וענייני תקציב.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לא מודדים, או מודדים בצורה לא מדויקת

עניין המדידה הוא קריטי ברמת המילימטרים, כשמדובר במקלחונים, בעבודות נגרות, ובייחוד במטבחים.
ואולם, גם בחירת ספה בחנות, על סמך הזיכרון וההערכה שלכם את גודל הדירה, יגרום לטעות שתגרום לחלל שלכם להיראות צפוף מדי או ריק מדי.
ישנו פתרון קל מאוד של פיזור עיתונים בגודל של הרהיט על הרצפה שבאזור שבו תרצו למקם אותו. זה מאוד עוזר להבין את הפרופורציה.
אגב, גם מעצבים יכולים לטעות בעין, ופעמים רבות אשליות אופטיות גורמות להערכה לא נכונה של מידות. לכן, סמכו על המספרים במקרה הזה, ולא על תחושת הבטן שלכם.
ישנם אמצעי מדידה ממתקדמים יותר מסרט (באמצעות לייזר), וחשוב לא להסתפק במדידה ידנית וחובבנית, אלא להיעזר במודד מיומן. זה יחסוך לכם הרבה מאוד כסף, פשרות, תיקונים ועגמת נפש.
גם אם זה מרגיש לכם טרחני, אפילו בחישובי מידות לפרקט, לטפטים ולתמונות, זה מה שעושה את ההבדל בין בחירת פריט לבית שהוא בגודל מדויק והרמוני, לבין יציאה מפרופורציה.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מקריבים את הנוחות שלכם בשביל נראות

את העיצוב של הידיות והחלונות אולי תשכחו אחרי תקופה של מגורים בבית, אבל לא כמה נוח להשתמש בהם.
פרקטיות, נוחות, חשיבה על הנדסת אנוש – כל אלו ועוד איך יעצבנו אתכם. לראייה, הרבה אנשים שחלמו על ג'קוזי בבית, בשיפוץ שאחרי החליפו אותו כי לא לקחו בחשבון את הקושי לנקות אותו.
כך גם לגבי לכלוך שבולט על אריחים בהירים וחלקים, שקעים ומתגים שמוקמו במקומות שרהיטים מפריעים להגעה אליהם, וכן הלאה.
אל תסמכו על בעלי מקצוע שהרבה פעמים ידאגו לנוחות שלהם ולהרגלי ההתקנה שלהם. יכול מאוד להיות שאתם לא כמו כולם, ושיש לכם דרישות שונות מאחרים. אם אתם מתקלחים עם הפנים או עם הגב לקיר, ישפיע על זווית מאחז היד.
הבית הוא שלכם, ולא של אף מעצב או של אף קורא מגזינים. התמונה, תישכח. השנים הארוכות שתתעצבנו על הטעות היקרה שעשיתם, לא שוות את זה.
לכן, קודם בחרו פרקטיות, ורק אז עיצוב. תתפלאו, בהחלט ניתן לשלב בין השניים, ולרוב לא תצטרכו לבחור רק באחד מהם. גם לא תמיד מדובר בשיקולי מחיר, אלא פשוט בקבלת החלטות נכונה שמתחשבת בשני השיקולים האלה.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לא מזמינים אקסטרה של חומרים לעתיד

יום אחד קערה כבדה תיפול על הרצפה, מים יישפכו על הפרקט או תגלו רטיבות בקיר שתחייב פירוק פאנלים. ומה תעשו אז? תרוצו לאולם התצוגה ותגלו שהסדרה יצאה מזמן מהמלאי?
כל מה שקבוע בבית, צריך להיות לכם בהישג יד, עם מספיק מלאי לתיקונים מתבקשים בעתיד. אחרת, תמצאו את עצמכם מתפשרים על טלאים, או נאלצים להחליף את הריצוף של כל החדר, או הסלון, בגלל שלא מצאתם אריחים תואמים ולא דאגתם לרזרבות.
נהוג לשמור כ-20 אחוז אקסטרה של אריחים ופרקטים בצד, ולאחסן אותם בצורה נאותה, לעתיד לבוא. כי הוא יבוא.

להיות טרנדים מדי בדברים שיקר להחליף

לא רק שיש רבים ששוכחים את הפרקטיות ומעדיפים את העיצוב, יש גם כאלה שבוחרים בטרנדים שהם הצעקה האחרונה, רק כדי לגלות שאחרי חמש שנים הם לגמרי פאסה. זכרו, עיצוב טוב, נמשך עשרות שנים. לעומת זאת, טרנד תלוש ומובהק מדי, יכול להימאס.
זה בסדר לטעות בספה או שטיח, אבל לטעות במטבח שעולה 100 אלף שקל זה כבר הרבה יותר מעצבן. אם אתם לא לגמרי בטוחים, לכו על משהו יותר שמרני, והשתוללו עם פריטים שקל וזול יחסית להחליף.
אגב, גם מטבח צהוב זה בסדר גמור, אם אתם משוגעים על צהוב, ואם לא יעלה לכם הרבה כסף להחליף את החזיתות שלו אם תתחרטו.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

קונים ריהוט וטקסטיל מוקדם מדי

כשמתחתנים זה בסדר גמור להזמין את סידורי הפרחים חצי שנה מראש. זה אירוע של כמה שעות, עם התחלה אמצע וסוף מוגדרים. לעומת זאת, כשמתכננים הפקת שיפוץ, לקנות את הפריט הקטנטן שאמור להיות התכשיט המשלים, זו טעות.
בדרך, ייתכנו הרבה מאוד שינויים. גם אם עשיתם סיבוב בכל אולמות התצוגה שרציתם, עדיין. תחיו בבית תקופה, ולאט לאט תמלאו אותו בחיים שלכם.
זה בסדר לבחור רהיט או שניים, או לבחור בעבודת נגרות בהתאמה אישית, אבל למהר לקנות את השטיח למקלחת ואת הווילון לחדר השינה, זה לא חכם במיוחד.
דברים ישתנו תוך כדי תנועה, פתאום תגלו צבע קיר מעניין שתרצו להשתמש בו, או פריט מסוים שישנה לכם את כל ההעדפות, ותצטרכו להתאים אותו אל הקיים.
לכן, התחילו מהקבועים (כל מה שמחובר לבית – ריצוף, משקופים, דלתות ואלומיניום), המשיכו לעבודות הנגרות הקבועות, משם לרהיטים קטנים יותר וסיימו באקססוריז.
לא בוחרים מתלה סבונים לפני שיש חדר רחצה. הרבה יותר קל להתאים טקסטיל ואקססוריז לקיים, מאשר להיות מוגבלים בבחירות, רק כי סגרתם על פלטת גוונים נוקשה מדי, ועל חומרים שקשה להתאים להם דברים אחרים.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

משאירים את מכשירי החשמל לסוף, ולא דואגים למיקום במידות מתאימות

אמנם את השטיח תוכלו להוסיף בסוף, אבל לא את מקרר חלומותיכם. בכל הנוגע למכשירי חשמל גדולים, כדאי מאוד לבחור אותם מראש. אינכם צריכים לרכוש אותם זמן רב מראש, אלא רק בסמוך להתקנה, אבל לרשום את המידות שלהם, ולבצע הזמנות בהתאם.
מה למשל? כל מכשירי החשמל למטבח – מקרר, מדיח כלים, תנור, מיקרוגל, כיריים, מעבד מזון ומיקסר. נכון שמכשירי חשמל קטנים ניתן וגם הגיוני שתוסיפו עוד בהמשך, אבל דאגו להם למקום אחסון ייעודי מראש.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם תגלו שיש לכם כמות גדולה יחסית שלהם, אולי שווה לדאוג לפינה שקל לסגור עם תריס או דלת מעוצבת, ולפתוח רק בזמן השימוש. זה קריטי במטבחים שהם חלק מהסלון, בהם תרצו שהחלל הציבורי שחשוף לעיני כולם, לא יראה מבולגן ומאובזר מדי.
כך גם לגבי בחירת מזגנים, מכונת כביסה ומייבש כביסה – כל אלו צריכים להיות עם פינה ייעודית עבורם. כולל סל כביסה, פינת גיהוץ או כל דבר אחר שממילא תעשו בבית, וכדאי לדאוג לא רק למיקום נכון שלו, אלא גם להתאמת תנאי תאורה, בטיחות בזמן העבודה וגישה נוחה לתיקון תקלות בעתיד.

לא מכינים תשתיות להתקנות עתידיות

זה בסדר גמור שתשאירו את התקנת הברז הקטן לסינון מים בהמשך, אבל דאגו למיקום עבורו מראש על השיש. כך גם לגבי גריל גז. דאגו מראש לנקודת גז, שכן הוספת תוספות של נקודות מים, חשמל וגז בהמשך יהפכו ללא כלכליות.
כל תשתית שתכינו מראש, תגרור עלות זניחה ביחס להוספתה בעתיד. אינכם בטוחים בכמות שקעי החשמל והמתגים שתצטרכו, עדיף יותר מפחות. אף-אחד לא רוצה להוציא כסף מיותר או להיכנס למיני-שיפוץ לאחר שכבר עבר להתגורר בבית.
זה יקר, מלכלך, מעצבן ופעמים רבות נדחה שנים ארוכות וגורם לכם להשתמש בכל מיני אלתורים זמניים שהופכים לקבועים (שימוש במאריכי חשמל, למשל, שהם פתרון הרבה פחות בטוח).
גם קדיחה בשיש, לאחר שהותקן, יכולה להרוס אותו. עדיף שהכל ייעשה במסגרת השיפוץ, בכדי שבעל המקצוע המקורי ייקח אחריות על כך. אם כעבור שנתיים תזמינו בעל מקצוע מטעמכם, והוא יגרום לנזק בתשתית קיימת, יהיה הרבה יותר מסובך לדרוש ממנו את התיקון.
לרוב, אלו לא חומרים שהוא עובד איתם, ואף-אחד לא רוצה להיגרר שנים בבתי-משפט, בשביל סכומים שהם לא מספיק גבוהים בשביל להצדיק את הטירחה, אבל מספיק גבוהים בשביל לעצבן אתכם.
עוד כתבות בנושא:
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בוחרים בחומרים זולים מדי או יקרים מדי

יקר מדי או זול מדי, אמור להדליק נורה אדומה. פעמים רבות מחיר מופקע כולל לא רק את איכות החומר, אלא גם את עלויות המיתוג שלו. קולקציה שעיצב מעצב על? אתם משלמים גם על כל המסביב.
לעומת זאת, זול מדי, בהחלט יכול להעיד על איכות ירודה של חומר. על סוג ב', על מוצר שלא עומד בתקנים או על מוצר שיתבלה מהר מאוד, לעתים תוך כדי ההתקנה שלו.
כמובן שאם אין לכם מגבלת תקציב, אתם מוזמנים להתפרע. ואולם, אם אתם מוותרים על אלמנט מסוים, שהוא אף יותר חשוב, לטובת מותג יוקרתי שלא בהכרח יחזיר את התמורה להשקעה? ערכו סדרי עדיפויות מחדש.
פורסם לראשונה: 11:53, 10.04.21