ההסתדרות הרפואית הכריזה היום (שני) על סכסוך עבודה שיאפשר בתוך שבועיים פתיחה בצעדים ארגוניים עד כדי שביתה של כלל הרופאים במערכת הבריאות הציבורית. "לא יעלה על הדעת שהקורונה עדיין לא מאחורינו, ובמשרד האוצר כבר שולפים גזירות וצעדים חד צדדיים".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
סכסוך העבודה הוכרז על רקע הכוונה של משרד האוצר לשנות באופן חד צדדי את מתכונת העבודה של המתמחים בפתולוגיה. באוצר מבקשים לדרוש מהמתמחים נוכחות מלאה בזמן התורנות גם בשעות הלילה, אף שלטענת הרופאים הדבר כלל לא נחוץ בתחום המדובר.
1 צפייה בגלריה
רופאים
רופאים
סכסוך העבודה הוכרז בשל כוונת האוצר לשנות את מתכונת העבודה של המתמחים בפתולוגיה
(צילום: shutterstock)
עד היום, המתמחים בפתולוגיה, בשונה מהנהוג בהתמחויות אחרות, הורשו ללון בביתם במהלך הלילה של התורנות כל זמן שהם מצויים בכוננות מלאה, תוך זמינות למענה פיזי מהיר ככל שהם נדרשים לכך. מתכונת ייחודית זו, שהייתה ידועה ואף מוסכמת על כל הגורמים הנוגעים בדבר, אפשרה לכלל המתמחים בפתולוגיה להגיע אל המכונים בכל ימות השבוע, ללא מנוחה של יממה שלמה לאחר התורנות.
בהסתדרות הרפואית מסבירים כי מקצוע הפתולוגיה נחשב למקצוע במצוקה הסובל ממחסור חמור בכח אדם, ועל כן השינוי האמור יביא לפגיעה בבתי החולים ובציבור בכלל.
סכסוך העבודה של ההסתדרות הרפואית מוכרז ברקע האיחור המשמעותי בגיבוש ובחתימה על הסכם השכר הקיבוצי החדש לרופאים, כשהאחרון נחתם בשנת 2011. העיכוב בחתימה על ההסכם החדש נובע מהיעדר תקציב שנתי, ובינתיים משרד האוצר העניק תוספות תקציב ייעודיות למשבר הקורונה לצורך הקמה ותפעול המחלקות, כמו גם תוספות של כוח אדם למחלקות הקורונה.
חזי לוי וציון חגיציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואיתצילום: דוברות בית חולים ברזילי
יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי: "לא יעלה על הדעת שהקורונה עדיין לא מאחורינו, ובמשרד האוצר כבר שולפים גזירות וצעדים חד צדדיים. זה קורה בשעה שהצוותים הרפואיים בשורה של מדינות בעולם זכו בתקופה הזו לשיפור בתנאי העבודה לרבות תוספות שכר, כאות הוקרה לעבודה הקשה שלהם בזמן מגפה עולמית ומתוך הבנה אמיתית למצוקות הקיימות. אני קורא לשר האוצר להתערב לאלתר כדי למנוע צעדים ארגוניים".
ד"ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לנוירוכירורגיית ילדים בשיבא, ויו"ר ארגון רופאי המדינה: "התנהלותו של הממונה על השכר תמוהה, שכן דרך עבודת המכונים ידועה לו מזה שנים רבות, ובחירתו ליצור משבר בעת הזאת, בעיצומה של מגיפת הקורונה ורגע לפני משא ומתן על הסכם קיבוצי מעלה תהיות, בלשון המעטה. אני תקווה, שהשכל הישר ועמדת הגורמים האחראים במשרד הבריאות, בקופת חולים, ובהנהלות בתי החולים ימנעו את המשבר המיותר בעת הזאת, ואת הפגיעה בציבור החולים".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "מזה למעלה משנה מתנהל שיח עם ההסתדרות הרפואית בנוגע למתכונת עבודתם של המתמחים בפתולוגיה, על רקע העובדה כי לרופאים אלו מדווחות מדי חודש תורנויות, המבוצעות באופן חלקי או לא מבוצעות כלל, ובגינן משולם שכר מלא, בניגוד לאמור בהסכמים הקיבוציים עליהם חתומה ההסתדרות הרפואית. אנו נכונים להמשיך את השיח שהתנהל בימים האחרונים במטרה להגיע לפתרון מוסכם".