הבורסה בתל אביב נעלה את יום המסחר הראשון של השבוע ביציבות, לאחר הירידות שנרשמו בניו יורק בסוף השבוע: מדד ת"א 35 ננעל קרוב לרמת הפתיחה, ת"א 125 נחלש ב-0.2%. הבנקים בלטו לחיוב ומדד ת"א בנקים התחזק ב-1.5% בהובלת מזרחי טפחות שהוסיף 2.1%. לאומי עלה ב-1.7%, דיסקונט ופועלים הוסיפו 1.2%, בינלאומי רשם עלייה של 0.9%.
"ברור שהשבוע האחרון הוא שבוע הרבה יותר דרוך ועצבני למשקיעים, שבעיקר חוששים מתרחיש של אי-הכרעה ברורה ביום שאחרי", אומר לאולפן ynet צבי סטפק, מבעלי בית ההשקעות מיטב דש, בנוגע לירידות החדות בניו יורק. "הירידות נובעות גם מרמת השערים הגבוהה, שעלתה באופן דרמטי בחודשים האחרונים, וגם מרמת העצבנות לקראת הבחירות".
1 צפייה בגלריה
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
(צילום: shutterstock)
סטפק מסביר שהסיבה המרכזית לירידות שנרשמו בסוף השבוע האחרון בניו יורק היא החשש מאי-הכרעה בבחירות בארה"ב. לדבריו, "יש הבדל כמובן בגישה הכלכלית בין טראמפ, שמנכס לעצמו את הבורסה ואת העליות שהיו עד כה, לביידן שפחות חובב בורסה. אבל עדיין, שניהם קפיטליסטים, יש להם דעות שונות אמנם אבל הבורסה תקבל בחיוב בחירה של כל אחד מהם. מה שהיא לא תקבל בחיוב זה עיכובים בספירה, או מצב שבו טראמפ יערער על התוצאות. אם זה מה שיתרחש, התהליך ימשך זמן ואם חלילה זה יגיע לביהמ"ש העליון, המשקיעים לא ירוו נחת".
ניתן להניח שאלו ימים של זהירות מירבית מצד המשקיעים. "נכון, חלק מהמשקיעים החליטו לקחת פשוט פסק זמן מהבורסה, הקטינו החזקות או יצאו לגמרי מהשקעות - מה שפחות מומלץ במצב כזה. אבל יש כאלה שפשוט נקטו אמצעים זהירות, יותר מדי אפילו, משום שהתרחיש היותר סביר כרגע זה ניצחון של אחד המועמדים, אולי אפילו ניצחון ברור במקרה הזה של ביידן".
והתרחיש שביידן או טראמפ מנצחים לא ישפיע מהותית על היום שאחרי בבורסה? "לא, ממש לא. יכול להיות שיהיו תנודות במשך כמה ימים, אבל המגמה הכללית של ירידות בבורסה תקרה בין אם טראמפ ייבחר ובין אם ביידן ייבחר. זאת להבדיל מתרחיש שדיברנו עליו של חוסר הכרעה שיימשך כמה שבועות עד להכרעה".
עוד על הפרק השבוע בחזית הבינ"ל - ביום חמישי יפרסם הפד את הודעת הריבית שלו. הריבית צפויה להישאר ברמה האפסית ותשומת הלב כמובן תופנה לדברים שיאמר היו"ר ג'רום פאוול במסיבת העיתונאים שלו.
הירידות שנרשמו בשישי בניו יורק - מדד דאו ג'ונס ירד ב-0.6%, נאסד"ק נחתך ב-2%, S&P 500 נחלש ב-1.2%. ברקע לירידות, שיא יומי בתחלואה בארה"ב, לצד צלילה במניות ענקיות הטכנולוגיה בשל תוצאות הרבעון השלישי וזמן קצר עד הבחירות לנשיאות, שמעלות חשש לאי סדר, כאמור.
אלה פערי הארביטראז' עמם שבו הדואליות הבכירות לבורסה: פער חיובי: אורמת טכנ' 2.8%, טאואר 1.4%, טבע 0.9%, נייס 0.1%, פריגו 3.5%. פער שלילי: אופקו 13.5%-, לייבפרסון (לאחר דוחות מאכזבים) 7.6%-, אלביט מערכות 0.6%-, נובה 0.6%-, סאפיינס 2.2%-.
פורסם לראשונה: 10:21, 01.11.20