בנק ישראל בוחן לאפשר לצרכנים להפקיד כסף מזומן בכל הכספומטים הבנקאיים, כך נודע ל-ynet ולממון: כיום, לקוחות המעוניינים בהפקדת מזומנים יכולים לעשות זאת רק באמצעות הבנק שלהם, בניגוד למשיכת מזומנים שאפשרית בכל הכספומטים, כולל מכונות למשיכת מזומנים של בנקים מתחרים, כספומטים פרטיים ורשתות שיווק.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מבנק ישראל נמסר כי הוא "בוחן את הנושא של לאפשר הפקדה בכל הכספומטים הבנקאיים - בעבודה משותפת של הפיקוח על הבנקים ומחלקת המטבע". יחד עם זאת, מדובר בפרויקט מורכב ומהפכה כזאת לא תתאפשר באופן מיידי.
2 צפייה בגלריה
אילוס כספומט
אילוס כספומט
כספומט. אילוסטרציה
(צילום: דנה קופל)
הפקדות של כסף מזומן בכספומטים סובלות לעיתים מתקלות, כמו "היעלמות" שטרות והמענה הקיים לכך כבר היום בבנקים, לוקה בחסר. כך לפי תביעה ייצוגית שהוגשה לאחרונה בנושא. לא פעם מתרחשים מקרים בהם הלקוחות מפקידים מזומנים באמצעות כספומטים, כשלאחר מכן הם מגלים שהסכום שהופקד בפועל נמוך יותר. יתכן שהסדרה אחידה לכלל הבנקים תייצר סטנדרט שירות וביטחון לציבור המפקידים.
כיום, לקוחות הבנקים יכולים להפקיד מזומנים באמצעות טלרים (כספרים) שבסניפי הבנק שלהם, או באמצעות הכספומטים של הבנק שהם נמנים על לקוחותיו. הפקדה באמצעות טלרים ארוכה, יקרה יותר ומאתגרת בימי קורונה.

הצטמצמות הסניפים העלתה את הצורך במכשירים אוטומטיים

לפי נתוני בנק ישראל, השווי הכולל של ההפקדה במכשירים האוטומטיים, עמד ברבעון האחרון של 2019 על 13 מיליארד שקל - 2% יותר מההפקדה ברבעון המקביל של 2018. מספר פעולות ההפקדה במכשירים האוטומטיים עלה ברבעון הרביעי של 2019 ב-4% ביחס לרבעון המקביל ב-2018, לעומת ירידה משמעותית בהפקדות באמצעות טלרים (ירידה של 21% בהיקף ההפקדות מצד בתי עסק ושל 14% מצד לקוחות פרטיים). זאת גם משום שמספר מכשירי ההפקדה הבנקאיים האוטומטיים עלה, בעוד שמספר הסניפים הצטמק.
כלומר, הירידה החדה במתן השירות באמצעות הסניפים, העלתה משמעותית את הצורך בשימוש בכספומטים כאמצעי להפקדת מזומנים בקרב הציבור. המשמעות היא שאנשים פרטיים ובעלי עסקים המעוניינים להפקיד מזומנים ואין בקרבת מקום מגוריהם כספומט להפקדת מזומנים השייך לבנק שלהם, נדרשים להרחיק לכת כדי לאתר כספומט להפקדת המזומנים. הבנקים מחויבים היום לאפשר משיכת מזומנים לכל לקוחות הבנקים, אך משום מה רציונל דומה לא פועל בכל הקשור להפקדתם.
2 צפייה בגלריה
מוגבלים במיקום ובשעות פעילות הסניפים. תור בסניף של דואר ישראל
מוגבלים במיקום ובשעות פעילות הסניפים. תור בסניף של דואר ישראל
מוגבלים במיקום ובשעות פעילות הסניפים. תור בסניף של דואר ישראל
(צילום: שאול גולן)
ברקע סגירת הסניפים וצמצום המענה לציבור המפקידים, נכנס לתמונה בנק הדואר שהחל להציע שירות הפקדת מזומנים לכלל לקוחות הבנקים. גם כאן המפקידים מוגבלים במיקום ובשעות פעילות הסניפים (שחלקם נסגרים בצהריים בחלק מימי השבוע) וכן בעמלה שהבנק גובה על הפקדת מזומן: 30 שקל לסכום של עד 20 אלף שקל, כשבסכומים שבין 20 עד 50 אלף שקל העמלה מחושבת לפי מכפלת סכום ההפקדה ב-0.0017 שקלים, בתוספת מע"מ. לשם השוואה, עמלת הפקדת כסף מזומן בכספומטים, נעה סביב 1.5-2 שקלים בלבד.
בנוסף, מדובר בהורדת חסם תחרות, שכן לבנקים קטנים יש פריסה טובה פחות מאשר לבנקים גדולים וכך לקוחות שמפקידים מזומן ייטו יותר להיות לקוחות של בנקים גדולים. יש בכך גם חשיבות לעידוד הפקדת מזומנים והפחתת ההון השחור, שכן יש בכך תמריץ להפקיד מזומנים ובתוך כך להצהיר עליהם, שכן הם עוברים דרך המערכת הבנקאית.
מבנק ישראל נמסר שכיום לקוח יכול להפקיד כספים רק בכספומט של הבנק שבו הוא מנהל חשבון עו"ש. זאת בניגוד למשיכת מזומנים שאפשרית בכל הכספומטים.
עוד נמסר, כי "בנק ישראל מתכוון לבחון את האפשרות להפקדת כסף בכל הכספומטים הבנקאיים לכלל הלקוחות - באמצעות עבודה משותפת של הפיקוח על הבנקים ומחלקת המטבע בבנק. נדגיש כי מדובר בפרויקט מורכב, שאם יצא לפועל לא יהיה מיידי".