התוכנית שעוררה מחלוקת הגיעה לישורת האחרונה: הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ירושלים אישרה השבוע מתן היתר בנייה לתוכנית הכוללת הקמת 2 מגדלי מגורים בני 24 קומות עם 238 יחידות דיור ומלון עם 77 חדרי אירוח במתחם כי"ח שליד שוק מחנה יהודה. מדובר בתוכנית בשטח של כ-8 דונם הממוקמת בצומת הרחובות כי"ח, אגריפס ומתחם עץ חיים.
לאורך למעלה מעשור נדונה התוכנית במוסדות התכנון והוגשו לה התנגדויות בטענה שהיא תוביל לקטסטרופה תחבורתית בשל מיקומה במרכז העיר העמוס גם כך. בין היתר נטען כי התוכנית תהפוך את מרכז העסקים הראשי של העיר לסיוט תחבורתי ולשיתוק מוחלט של רחוב כי"ח, שמהווה "צינור החמצן" המנקז את התנועה לעבר החלקים האחרים בעיר.
2 צפייה בגלריה
מתחם כי"ח ליד שוק מחנה יהודה ירושלים
מתחם כי"ח ליד שוק מחנה יהודה ירושלים
הדמיית מתחם כי"ח ליד שוק מחנה יהודה
(הדמיה: Pei Cobb Freed & Partners)
ב-2017 אושרה התוכנית בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, וכעת, כאמור, התקבל היתר בנייה. את התוכנית מקדמת קבוצת אנשי עסקים בראשות היזם עמיר בירם, לשעבר מנכ"ל בריטיש ישראל, באמצעות חברת מתחם מחנה יהודה כי"ח שבבעלותו. בירם מקדם תוכנית להקמת פרויקט נוסף במתחם, הכולל 2 מגדלים בני 30 קומות עם כ-300 דירות ומלון עם 170 חדרים, במסגרת של קבוצת רכישה.
בשנים האחרונות משמש המתחם כחניה לבאי השוק. במסגרת התוכנית שאושרה, יוקם חניון ציבורי ובו 250 מקומות חניה וכן תוקם מנהרה תת-קרקעית ברחוב כי"ח שעתידה לשמש פרויקטים נוספים למגורים המתוכננים במתחם עץ חיים. חלק מהדירות שייבנו יהיו מיועדות להשכרה ארוכת טווח בשטח של כ-3,000 מ"ר.
2 צפייה בגלריה
מתחם כי"ח ליד שוק מחנה יהודה ירושלים
מתחם כי"ח ליד שוק מחנה יהודה ירושלים
הדמיית מתחם כי"ח
(הדמיה: Pei Cobb Freed & Partners)
כיום שוכן במתחם המבנה הנטוש בית ספר כי"ח ההיסטורי שנוסד ב-1882, ובו כשנה לאחר מכן החל אליעזר בן יהודה ללמד עברית. בית המלון יוקם בבניין לשימור בית אליאנס, שהוקם על ידי אגודת כל ישראל חברים. בניין כי"ח היה חלק ממתחם בתי ספר שהוקמו על ידי האגודה מצפון לשכונת נחלאות והוא היחיד שנותר כיום. על חורבות מבנה בית ספר אחר במתחם הוקם מרכז כלל המשמש כיום חניון לבאי השוק.
לדברי ראש העיר ירושלים, משה ליאון, "אנו ממשיכים לייצר מודלים ייחודיים שמאפשרים לצעירים לגור בעיר במחירים ברי השגה. מדובר בפתרון נדרש לדור העתיד, אשר מאפשר מגורים לאוכלוסייה צעירה, בעלת פוטנציאל תרומה לעיר. נמשיך במגמה זו על מנת לקדם תכניות דומות במטרה לסייע לצעירים רבים להקים את ביתם בירושלים".