הבנק האמריקאי המרכזי, הפדרל ריזרב, צופה עבור 2020 שיעור אבטלה ממוצע של 9.3% בארה"ב, וירידה של 6.5% בכלכלה (צמיחה שלילית). הבנק חוזה ששיעור האבטלה ב-2021 יעמוד על 6.5% וב-2022 על 5.5%. הפד חזר הערב (ד') על עמדתו שלפיה ישתמש במגוון רחב של כלים כדי לתמוך בכלכלה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
האינפלציה, לפי חישוב מדד האינפלציה PCE, תעמוד על 0.8% ב-2020, ותעלה ל-1.6% ב-2021, ל-1.7% ב-2022 ול-2% ב-2023. בחודש מרץ השנה נמנע הבנק מפרסום התחזית הכלכלית שלו, בעקבות חוסר הוודאות שגרר משבר הקורונה.
הבנק המרכזי חזר על ההתחייבות שלו מחודש אפריל, לפיה הוא "מצפה לשמור על טווח היעד הזה, עד שיהיה ביטחון כי הכלכלה עברה את האירועים האחרונים ועלתה על המסלול להשגת יעדי התעסוקה והיציבות המקסימליים".
1 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
יו"ר הפד, ג'רום פאוול
(צילום: AP)
הבנק בהובלת היו"ר ג'רום פאוול הותיר הערב את הריבית במשק ללא שינוי, בטווח שבין 0% ל-0.25%. בהצהרה שהתלוותה להחלטה, ועדת השוק הפתוח של הפד (FOMC) אותתה כי הריבית תישאר ברמתה האפסית עד שהמשק יתאושש מהשפעות משבר הקורונה, ובבנק לא צופים העלאות ריבית עד 2022. שניים מ-17 בכירי הפד סברו כי דווקא יש סיכוי שהריבית תעלה ב-2022.
עוד אמרו בפד כי ימשיכו בהגדלת אחזקות האג"ח של הבנק, עם יעד של רכישת אג"ח ב-80 מיליארד דולר בחודש ואגרות חוב מגובות משכנתאות ב-40 מיליון דולר בחודש.

פאוול: הפד עושה רבות כדי להאיץ בכלכלה

במסיבת העיתונאים הווירטואלית שלאחר ההודעה אמר פאוול כי הכלכלה מתחילה לנוע, אך היא עדיין חלשה. "התאוששות מלאה לא צפויה עד שהאנשים ירגישו מספיק בטוחים להיות מעורבים במגוון פעילויות". עוד אמר כי הפד ימשיך לרכוש נכסים עד שהכלכלה תהיה בדרך להתאוששות. הוא אמר כי על הקונגרס לנקוט צעדים פיסקאליים נוספים ולהציע עוד תמריצים.
פאוול הוסיף כי הפד צריך להיות צנוע ביכולת שלו להרים את האינפלציה ליעד של 2%. במענה לשאלה למה הפד לא משתמש בכל האמצעים שניתן להעלות על הדעת, גם הקיצוניים ביותר, אמר פאוול שהפד כבר עושה הרבה מאוד על מנת להאיץ בכלכלה.
ב-16 במרץ השנה ביצע הבנק בצעד משמעותי, כשחתך את שיעור הריבית באחוז - מטווח של 1%-1.25% ל-0%-0.25%. החלטת הריבית באמצע מרץ לא הייתה מתוכננת לפי לוח הזמנים הקבוע, ונעשתה כצעד דרמטי כדי לבלום את השפעות מגפת הקורונה על המשק ולנסות להגן על הכלכלה האמריקאית מפני סכנת מיתון. בנוסף הודיע אז הפד על תוכנית להקלה כמותית בהיקף עצום של 700 מיליארד דולר.
במסגרת סדרת המהלכים שעליה הכריז הפד הוא הפחית את דרישת רזרבות ההון שלו לאלפי בנקים לאפס. במקביל מסר כי בצעד עולמי מתואם עם בנקים מרכזיים ברחבי העולם - ובהם בנק קנדה, בנק אנגליה, בנק יפן, הבנק המרכזי האירופי והבנק הלאומי השוויצרי - ננקטו צעדים להגברת נזילות הדולר. צכד נוסף שבו נקט הפד היה הפחתה דרמטית של שיעור הלוואות החירום הניתנות לבנקים ל-0.25% לצד הארכת תקופת ההלוואות ל-90 יום.
לפי תחזית שפירסם היום ה-OECD, כלכלת ארה"ב צפויה להתכווץ השנה ב-7.4% או פחות. בארגון אמרו כי הכלכלה העולמית תסבול מההאטה הגדולה ביותר בזמן שלום במאה השנים האחרונות, לפני שתתאושש מהמיתון בשנה הבאה.
המסחר בניו יורק ננעל הערב במגמה מעורבת לאחר פרסום תחזיות הפד ומסיבת העיתונאים של היו"ר פאוול. דאו ג'ונס נפל ב-1%, S&P 500 נחלש ב-0.5% ואילו נאסד"ק טיפס ב-0.7% וננעל לראשונה אי פעם ברמה גבוהה מ-10,000 נקודות. 
פורסם לראשונה: 21:18, 10.06.20