ועדת הכנסת, בראשות ח"כ איתן גינזבורג, אישרה היום (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לדחיית עדכון שכר חברי הכנסת בשנת 2021 כהצעת חוק מטעם ועדת הכנסת. בנוסף, הוועדה מיזגה את הצעת החוק של חה"כ יאיר לפיד ומיקי לוי להצעת החוק של הוועדה.
כזכור, שכר חברי הכנסת, העומד כיום על מעל ל-45 אלף שקל ברוטו לחודש, צפוי היה להתעדכן בינואר 2021 בהתאם לשכר הממוצע במשק שעלה בצורה חדה, בין היתר בעקבות משבר הקורונה, אשר הוביל למפוטרים רבים בעלי משכורות נמוכות. הצעת החוק קובעת בהוראת השעה כי ההצעה תקפיא את העלאת שכרם של 90 חברי כנסת.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
בנימין נתינהו
בנימין נתינהו
מליאת הכנסת בטקס הזיכרון ליצחק רבין ז"ל
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן), אמר: "אני שמח שההצעה זוכה לתמיכת כל סיעות הבית. בעת הזאת, בזמן משבר כלכלי ובריאותי, כולם מסכימים שאין מקום להעלות את שכר חברי הכנסת".
בניגוד אליו, ח"כ שלמה קרעי (הליכוד), אמר בדיון כי "הצעת החוק של הוועדה, הינה הצעה לא משמעותית אלא פופוליסטית ויח"צנית שמהווה טלאי קטן ולא מטפלת כמעט בכלום". קרעי הלין על כך שהצעת החוק שהוא הגיש, הצעה שלדבריו תביא פתרון כולל בשכר המגזר הציבורי, ותחסוך מאות מיליונים, לא עולה לדיון.
בהצעת החוק שהגיש קרעי, מנגנון חישוב השכר הממוצע במשק יכלול גם את תשלומי דמי האבטלה של המפוטרים והשוהים בחל"ת, ובכך השכר הממוצע במשק יקטן. לטענתו, "יותר נכון שמנגנון החישוב ישקף נכונה את כל ההכנסות במשק, לרבות תשלומי האבטלה. אם דמי האבטלה יכנסו לחישוב השכר הממוצע במשק, שכר חברי הכנסת ירד בינואר הקרוב בכ-3% במקום שיעלה בכ-15% לפי מנגנון החישוב החוקי הנוכחי".
2 צפייה בגלריה
שלמה קרעי
שלמה קרעי
"טלאי קטן שלא מטפל בכלום". שלמה קרעי
(צילום: אבי מועלם)
ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה), התנגד גם הוא להצעה שאושרה ואמר כי הצעתו ביחס לשכר הח"כים, תחסוך כ-20 אלף שקל לחודש. "זה לא סכום משמעותי שבגינו שווה לשנות את מנגנוני החישוב ולשנות סדרי בראשית", לטענתו.
ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), הציע לקבוע בהסתייגות שהגיש, כי הצעת הוועדה הציבורית לשכר חברי הכנסת תחייב ולא תהווה רק כהמלצה לוועדת הכנסת, כפי שקובע החוק הנוכחי.
הוועדה דחתה את ההסתייגויות שהגישו חברי הכנסת שלמה קרעי ואלעזר שטרן. בתום הדיון וההצבעות על ההסתייגויות והרביזיה, אמר ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "זה חוק פח!".
לצפייה בהצעת החוק המלאה - לחצו כאן.