איגוד עובדי הרכב של ארה"ב, הכולל כ-146 אלף חברים, מרחיב את השביתה חסרת התקדים במדינה ומודיע על הצטרפותם של עובדים בשני מפעלים נוספים של יצרניות הרכב פורד וג'נרל מוטורס. ברקע: עדיין אין הסכמה בין הצדדים על תנאי הסכם קיבוצי חדש ועל דרישות העובדים להעלאת שכר משמעותית ולשיפור בתנאי העסקתם.
בכך, השביתה - אשר אינה אופיינית לשוק הקפיטליסטי בארה"ב - נמשכת כבר כשלושה שבועות ואין צפי לסיומה. יחד עם זאת, נציין כי לא כל העובדים שובתים במקביל והארגון נוקט בשיטה של השבתה חלקית בכל פעם, כך שכעת - לאחר שכ-7,000 עובדים הצטרפו בשני המפעלים הנוספים - משתתפים בשביתה כ-20 אלף עובדים "בלבד".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
4 צפייה בגלריה
שביתת איגוד עובדי הרכב בארה"ב
שביתת איגוד עובדי הרכב בארה"ב
שביתת איגוד עובדי הרכב בארה"ב
(Matthew Hatcher / AFP)
מדובר בפעם הראשונה זה 88 שנה שעובדי כל שלוש חברות הרכב הגדולות אשר חברים בארגון - ג'נרל מוטורוס, פורס וסטלנטיס (קרייזלר) - הפסיקו את עבודתם, לאחר שהסכם השכר האחרון שלהם מלפני ארבע שנים פג לפני כשלושה שבועות וכאמור לא הגיעו להסכמה על הסכם חדש.
הארגון דורש כעת העלאה של לא פחות מ-36% בשכר העובדים (שתינתן במהלך ארבע שנים), כמו גם את הצמדת שכרם לעלייה ביוקר המחיה, קיצור שבוע העבודה ל-32 שעות, שיפור מנגנון ההפרשות לפנסיה וביטול המנגון של שכר מבוסס ותק.
בתגובה, יצרניות הרכב הגדולות הסכימו לחלק מהתנאים, אך הציעו העלאות שכר של 17.5%-20% במהלך ארבע-ארבע וחצי שנים, כלומר כמחצית בלבד מההעלאה אותה דרשו העובדים, אשר כמובן סירבו להצעה.
4 צפייה בגלריה
שביתת איגוד עובדי הרכב בארה"ב
שביתת איגוד עובדי הרכב בארה"ב
(AP Photo/Paul Sancya)
4 צפייה בגלריה
שביתת איגוד עובדי הרכב בארה"ב
שביתת איגוד עובדי הרכב בארה"ב
(REUTERS/Eric Cox)
בינתיים, שביתת הענק של עובדי שלוש החברות - המהוות ביחד למעלה מ-40% מענף הרכב במדינה - כבר נותנת את אותותיה על הכלכלה האמריקנית ומדאיגה גם את הנשיא, ג'ו ביידן.
נכון לעכשיו כבר נרשם מחסור בחלקים מסוימים במפעלי העובדים השובתים וחלק מהחברות מסרו לעובדים שאינם שובתים לא להגיע לעבודה וסגרו את המפעלים.
תעשיית הרכב האמריקנית אחראית על כ-3% מהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) של ארה"ב כולה ואם השביתה תימשך - עלולה להיות לכך השפעה גדולה על הכלכלה כולה ועל איזור דטרויט והמערב התיכון (Midwest) של ארה"ב בפרט - שם יש ריכוז גבוה של חברות רכב גדולות.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, נואם על שביתת עובדי איגוד הרכב
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, נואם על שביתת עובדי איגוד הרכב
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, נואם על שביתת עובדי איגוד הרכב
(EPA / CHRIS KLEPONIS / POOL)
לצד העובדים, אשר יקבלו משכורת נמוכה משמעותית של כ-500 דולר לשבוע במהלך השביתה ועלולים להיפגע משמעותית בעצמם, החברות צפויות לאבד כמיליארד דולר בשביתה של 10 ימים והדבר עלול להוביל לעליות מחירים נוספות במדינה, שגם ככה מנסה כבר תקופה להתמודד עם אינפלציה גבוהה מהרגיל.
כמו כן, גם הנשיא ביידן, כאמור, עלול להיפגע מהשלכות שביתה ממושכת, הן בארה"ב כולה אולם בפרט באזורי הבחירה הנוגעים לתעשיית הרכב, שכן הוא נתפס כנשיא שתומך במיוחד בארגוני עובדים והוא אף תמך בארגון כעת וטען כי שלוש יצרניות הרכב צריכות לחלק בחזרה חלק מ"רווחי העתק" שלהן.