הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב או ה"פד") החליט הערב (ד') שלא להעלות את הריבית פעם נוספת, כפי שצפו בשוק, אחרי 11 העלאות בשנה וחצי. בשל כך, הריבית בארה"ב תישאר בטווח של 5.25%-5.5%. כלכלני הפד הודיעו במסגרת החלטת הריבית כי הם צופים שהריבית תגיע השנה ל-5.6%, ובסוף 2024 היא תרד ל-5.1% - רמה גבוהה שמעידה על כך שהורדות הריבית יהיו פחות קרובות ופחות גדולות ממה שצפו בשוק.
עוד כתבו כלכלני הפד כי קצב הורדות הריבית החל מהשנה הבאה ייקבעו על פי ציפיות האינפלציה של הפד, ששואף להחזיר את עליות המחירים השנתיות לרמה של 2%. בשבוע שעבר פורסמו נתוני האינפלציה בארה"ב, לפיהם נרשמה עלייה של 0.6% במדד המחירים אוגוסט, והקצב השנתי עלה ל-3.7% - מעט מעל התחזיות. יחד עם זאת, עדיין מדובר בשיעור שנתי נמוך בהרבה מזה שנרשם בשיא במאי אשתקד - 9.1% - טרם החלו העלאות הריבית החדות במדינה לעשות את שלהן ולהוריד באופן עקבי את הביקושים ובשל כך גם את האינפלציה.
בפד צופים כעת שהאינפלציה תרד לרמה של 2.2% עד סוף 2025, לפני שיצליחו להשיג את יעד האינפלציה של 2% ב-2026. עוד צופים בפד כי שיעור האבטלה בארה"ב שעומד כיום על 3.8% צפוי להגיע לשיא של 4.1% ב-2024 ולהישאר ברמה הזאת ב-2025 - עלייה קלה באבטלה אך לרמה נמוכה יחסית, ונמוכה יותר מהצפי הקודם של הפד.
יו"ר הפד, ג'רום פאוול, אמר במסיבת עיתונאים לאחר העלאת הריבית כי "האינפלציה התמתנה מאז מחצית השנה שעברה, והתחזיות לאינפלציה לטווח ארוך מתונות גם הן. בה בעת, יש עוד דרך ארוכה בתהליך של השבת הריבית ליעד הבנק של 2%. אנחנו רוצים לראות הוכחות משכנעות לכך שהגענו לרמת הריבית הנכונה. ראינו התקדמות ואנו מברכים עליה, אבל אנחנו צריכים לראות עוד התקדמות לפני שנהיה מוכנים להגיע למסקנה הזו".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
בניין הפדרל ריזרב (פד)
בניין הפדרל ריזרב (פד)
בניין הפדרל ריזרב (פד)
(shutterstock)
בחודש יולי האחרון הכריז הפד על העלאת ריבית נוספת ו-11 במספר מאז מרץ 2022 - בשיעור של 0.25%. בכך, הריבית בארה"ב עלתה לטווח של 5.25%-5.5% - הגבוהה ביותר זה 22 שנה. בהחלטה אחת לפני כן הותיר הבנק המרכזי את הריבית בארה"ב ללא שינוי - לראשונה לאחר 10 העלאות רצופות - אם כי כאמור חזר להעלות את הריבית שוב כבר בהחלטה האחרונה.

בנאום בכנס הנגידים השנתי שהתקיים לפני כחודש בג'קסון הול ויומינג שבארה"ב, אמר יו"ר הפד, ג'רום פאוול, כי "מטרתנו היא להוריד את האינפלציה למטרת 2% - ואנחנו נעשה זאת. אנחנו מוכנים להעלות את הריבית עוד אם נצטרך ולהשאיר אותה גבוהה לאורך זמן - עד שהאינפלציה תרד לרמת היעד".
עוד לדברי פאוול, "חודשיים של נתונים טובים הם רק ההתחלה במה שאנו צריכים כדי לבנות ביטחון בכך שהאינפלציה יורדת לכיוון הרמה הרצויה. אינפלציית הליבה עדיין גבוהה ויש לנו עוד דרך ארוכה. הורדת האינפלציה לרמה של מתחת ל-2% צפויה לגרור תקופה של פעילות כלכלית מואטת ושל צמיחה מתחת לממוצע. בהתחשב בדרך שאותה עברנו עד כה, אנו מוכנים להמשיך בזהירות בפגישות הקרובות, בהן נבחן האם להמשיך להעלות את הריבית או לחכות למידע נוסף".