אחרי שבשבוע שעבר קוצצו מאות מיליוני שקלים בהתאם להסכמים הקואליציוניים והועברו לצורכי המגזר החרדי והחינוך ההתיישבותי, היום (ג') אושרה עוד העברה של 150 מיליון שקל למוסדות דת, בעוד שעדיין לא ברור בדיוק מאיפה יקוצצו הסכומים האלה. מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד, התראיין ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, והפנה אצבע מאשימה (גם) לאגף התקציבים באוצר.
"אישרנו את תקציב המדינה רק לפני שלושה חודשים ואני כבר לא זוכר על מה הצבענו כי התקציב (כיום) בכלל לא דומה למה שאישרנו אחרי כל השינויים האלה", אמר ח"כ בליאק והוסיף: "במשרד האוצר טענו בהתחלה שהכסף לא יעבור מהיחידה לפיקוח בנייה למוסדות הדתיים, ואחרי שהתעקשנו הם הודו שהוא כן יילקח מתקציב היחידה, אבל ישמש במשרד לשירותי דת כדי לפקח על הבנייה של מוסדות דת. במשרד לשירותי דת אין פקחים, אז פשוט ניסו לעבוד על חברי כנסת מהאופוזיציה כי הניחו שאנחנו לא קוראים את החומר".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
4 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
ועדת הכספים
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
עוד לטענתו, "הפקידות הבכירה במשרד האוצר ניסתה, בלחץ של הפוליטיקאים, לא לומר לנו את כל האמת. לצערי, זה חוזר שבוע אחר שבוע כי הכספים מועברים ממשרדים כמו משרד הרווחה שאין בו עודפים לבחורי הישיבות ולעסקנים החרדים לצרכים סקטוריאליים של המפלגות החרדיות - ולבור הזה אין תחתית.
"אני טוען שכל השינויים האלה בתקציב, שלושה חודשים אחרי אישורו, הוועדה מאשרת אותם בניגוד לחוק - ואנחנו נתעקש על כך. הרי אם היום הם מדברים על חגי תשרי ועל סיורי הסליחות, הם לא ידעו בחודש מאי שבספטמבר יהיו חגים? זה לא ייתכן. אני אפילו לא מדבר מבחינה פוליטית - מבחינה עניינית ומקצועית. לכן אנחנו נמשיך להעלות את הנושא הזה, לעקוב אחר הדיון וננסה להיאבק ולמנוע את זה", אמר בליאק.
לדבריו, "לצערי הרב, חברי הוועדה מהקואליציה מתנהגים כאילו הם 'חותמת גומי'. לצערי גם יו"ר הוועדה, משה גפני, נמצא תחת הלחצים של הקואליציה ותחת הצורך להזרים עוד ועוד כספים להסכמים פוליטיים, בניגוד לחוק יסודות התקציב ובניגוד לכל הפרוצדורות המקובלות".
עוד אמר ח"כ בליאק, כי "נקבעה ישיבה נוספת גם בשבוע הבא ובסדר היום יש עוד שינויים בתקציב המדינה - כי ככה זה מתנהל וככה זה נוח. מאשרים את מסגרת התקציב במאי ואז בכל חודש או כמה פעמים בחודש עושים שינויים, ושנה אחרי כבר אי-אפשר להכיר את התקציב. מאשרים אותו כדי שהקואליציה לא תיפול ונלך לבחירות, כי זה החוק, ואז מתחילים למתוח אותו לכל הכיוונים.
4 צפייה בגלריה
ולדימיר בליאק
ולדימיר בליאק
ח"כ ולדימיר בליאק
(צילום: מוטי קמחי)
"למען ההגינות, זה לא התחיל בממשלה הזאת", הוסיף בליאק. "זה אולי נעשה ביתר שאת בממשלה הזו, אבל זה התחיל לפני לא מעט שנים והגיע הזמן לתקן את זה - כי זה דבר לא תקין, לא פוליטית ולא מקצועית. בסופו של דבר, זה פוגע באמון הציבור במערכת".
רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה הראשונה בנגן שבפתח הכתבה, או חפשו "כסף חדש" בכל אפליקציות הפודקאסטים המובילות.

איך הזינוק במחירי הנפט בעולם ישפיע עלינו?

מחירי הנפט מזנקים בעקבות שורה של התרחשויות ברחבי העולם, ואם לא הספיקו לנו שאר עליות המחירים שאנחנו רואים בחודשים האחרונים - עכשיו גם ההתייקרות הזאת עשויה להשפיע מאוד על הכיס שלנו. יוני פנינג, האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות, הסביר בריאיון ל"כסף חדש" כי "אנחנו נראה בספטמבר עלייה מסוימת במחירי הדלק ובהסתברות גבוהה מאוד באוקטובר נראה עוד עלייה. הסיבה היא מגמת העלייה שהחלה ביוני, לצד הצמצום בתפוקת הפקט הנפט של אופ"ק ורוסיה, בעוד הביקוש העולמי נשאר יציב".
4 צפייה בגלריה
שדה נפט. אילוסטרציה
שדה נפט. אילוסטרציה
שדה נפט. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
עוד לדבריו, "המודל שלי מציג כרגע עלייה של קרוב ל-20 אגורות במחיר הדלק, אבל המחירים ייקבעו קצת השבוע ובשבוע הבא וגם שער הדולר... כל עלייה של 10 אגורות זה משהו כמו שבע מאיות האחוז במדד המחירים לצרכן, כמו שזה עומד כרגע.
"יש רגישות מאוד גדולה בשוק, גם מבחינת הנפט ואפשר להגיד כל העולם - פחות או יותר, לאן הפד (הבנק המרכזי האמריקני - ר"כ) ימשוך את הריבית. כרגע השוק מתחמר אי-העלאה ואני לא חושב שאפילו אפשר להגיד שהיא על השולחן", אמר פנינג.
באשר להעלאת הריבית בארץ, אשר צפויה ב-23 באוקטובר, טען כי "בנק ישראל היה מאוד מתון בהתבטאויות שלו בהחלטה הקודמת. כלומר, התחודש הייתה שיידרש משהו גדול יותר. מאז אנחנו רואים עלייה בציפיות לקראת העלאת ריבית בשוק המקומי, גם בגלל שער הדולר-שקל. התמחור האחרון בשוק התקרב כבר ל-50% הסתברות להעלאה. כמו שאני רואה את המחירים כרגע, אני לא חושב שהם יצדיקו את זה". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה השנייה בנגן שבפתח הכתבה.

מה חסר כדי לפתח כלכלית את עמק יזרעאל?

בין כל האירועים הפוליטיים ברמה הארצית, בעוד כחודש וחצי יתקיימו הבחירות לשלטון המקומי והקמפיינים מתחילים לצבור תאוצה.
כדי להבין אילו סוגיות כלכליות מעסיקות את האוכלוסייה הישראלית ברחבי ישראל, דיברנו ב"כסף חדש" עם שמוליק דודאי, מתמודד לראשות מ.א. עמק יזרעאל, מנכ"ל החברה הכלכלית של משגב ומנהל פיתוח עסקי של המועצה במשגב, אשר טען כי "אנחנו נדרשים היום לעסוק בפיתוח כלכלי אמיתי ורחב שחוצה את כל התחומים ומתחיל מנושא ההייטק - שלא קיים אצלנו בעמק, למרות שיש עשרות ומאות עובדי הייטק. אנחנו צריכים לפתח את ההייטק, להביא אותו הנה, להוציא אותו מ'מדינת הרצליה-תל אביב' ולהביא אותו גם למרחב שלנו, לצפון.
"בנוסף, נושא התיירות בעמק הוא בעיניי דבר הכרחי. בעמק עוברים בשנה כמעט ארבעה מיליון תיירים, אבל הם עוברים פה ולא נשארים בעמק ולא משאירים בו אפילו שקל. החקלאות שלנו, שהיא נשמת אפו של העמק, זקוקה למנועי צמיחה נוספים - והדבר הקלאסי והכי מתאים לעניין הזה הוא שילוב של תיירות וחקלאות", טען דודאי. רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה השלישית בנגן שבפתח הכתבה.
4 צפייה בגלריה
קטופוטתי - סדנאות בישול מהשדה לצלחת
קטופוטתי - סדנאות בישול מהשדה לצלחת
עמק יזרעאל
(צילום: קרין בר)
אם פספסתם: בזמן שהשירות הציבורי לא נותן מענה לרוב הציבור, החברות החזקות מעניקות טיפולים נפשיים לעובדים - ולעובדים החלשים אין מי שידאג. אתמול (ב') דיברנו בפודקאסט הכלכלי של ynet על מחקר שנערך לאחרונה בארץ, לפיו שליש מהציבור היו רוצים להעלות מיסים כדי לשפר את השירות הפסיכולוגי מהמדינה. וגם: בצל פגישת נתניהו-מאסק בדקנו מה מצבה של ישראל בתחום ה-AI? לפרק המלא האזינו >>
בכל יום מראשון עד רביעי רועי כ"ץ, צחי שדה ודן רבן מביאים לכם את החדשות הכלכליות המעניינות של היום ועוד הרבה דברים שמשפיעים על הכיס של כולנו. חפשו אותנו ב-ynet פודקאסטים או באפליקציות הפודקאסטים המובילות