בצעד מפתיע, ארגון המדינות המייצאות נפט (אופ"ק+) אישר אמש (ראשון) את צמצום הפקת הנפט בכ-1.16 מיליון חביות ביום, החל מחודש מאי הקרוב ועד סוף השנה הנוכחית. בצל זאת, מחירי הנפט הגולמי מזנקים היום בכ-5.5% למחיר של כ-84 דולר לחבית נפט מסוג ברנט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לפי סוכנות הידיעות רויטרס, ההחלטה של הארגון - אשר כולל גם את רוסיה - תוביל להפחתה כוללת של כ-3.66 מיליון חביות נפט ביום, השווים לכ-3.7% מסך הדרישה העולמית לנפט. סעודיה תוביל את הקיצוץ עם הפחתה של 500 אלף חביות ביום, אחריה עיראק שתקצץ 211 אלף חביות, איחוד האמירויות שיפחיתו 144 אלף חביות ביום וכווית עם הפחתה של 128 אלף חביות ביום. מספר מדינות נוספות, כדוגמת קזחסטן, אלג'ריה ועומאן יפחיתו כ-80-40 אלף חביות כל אחת.
1 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במסגרת הישיבה של ארגון אופ"ק+, בה החליטו על הקיצוץ בהפקת הנפט
מסיבת עיתונאים במסגרת הישיבה של ארגון אופ"ק+, בה החליטו על הקיצוץ בהפקת הנפט
מסיבת עיתונאים של אופק+
(צילום: EPA)
ברקע, מחירי הנפט ירדו בחודשים האחרונים לכ-70 דולר לחבית - המחיר הנמוך ביותר זה למעלה משנה - בצל החשש כי המשבר הכלכלי העולמי שהחריף בעקבות קריסת שורה של בנקים ברחבי העולם, יובילו לירידה חדה בדרישה העולמית לנפט. יחד עם זאת, מאז מחירי הנפט התאוששו מעט ולכן ההחלטה של אופ"ק+ בעת הזו הפתיעה רבים ברחבי העולם.
בתגובה להחלטה, בממשל האמריקני כינו את המהלך "לא חכם" וטענו כי "אנו לא חושבים שנכון לבצע קיצוצים כרגע בראי חוסר הוודאות השורר בשווקים, והבהרנו זאת (לאופ"ק+ - ד"ר)".
כבר לפני כחצי שנה החליטו בארגון מדינות הנפט על קיצוץ של כשני מיליון חביות נפט ביום, לאחר שמחירי הנפט צנחו מכ-120 דולר לכ-90 דולר. גם אז עורר הצעד תגובה חריפה מצד הממשל האמריקני, כאשר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, איים כי סעודיה - המדינה שמובילה בפועל את הארגון - תישא ב"השלכות" בעקבות ההחלטה.
אופ"ק הוא ארגון בין-מדינתי שמטרתו להוות קרטל נפט והוא כולל בין היתר מדינות כמו אלג'יריה, איראן, עיראק, כווית, לוב, ערב הסעודית, איחוד האמירויות, ונצואלה ועוד. משנת 1965, המטה של הארגון ממוקם בווינה, אוסטריה (אשר דווקא אינה חברה בארגון), ומטרתו לווסת את קצב הפקת הנפט באמצעות שיתוף פעולה בין המדינות המייצאות אותו, ובכך לשלוט במחירו.
בסוף שנת 2016 הוקם הארגון אופ"ק+, אשר כולל בתוכו עוד עשר מדינות שלא היו חברות בארגון המקורי, בהן רוסיה, מקסיקו וקזחסטן. בסך הכל, מדינות הארגון מחזיקות בכ-55% מסך הפקת הנפט העולמי ובכ-90% מסך מאגרי הנפט העולמיים, מה שנותן לארגון כוח משמעותי מאוד בהשפעה על מחירי השוק.
בינתיים בישראל, מחיר הדלק לא השתנה החודש ועומד על 6.81 שקלים לכל הפחות לליטר בנזין 95 בשירות עצמי. זאת, לאחר ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ', החליט להגדיל לחודש אחד את ההנחה על הדלק ב-10 אגורות, אולם משרד האנרגיה הודיע כי בשל עליית מחיר הדלק באגן הים התיכון, המחיר לצרכן לא ישתנה וההוזלה תקוזז.
ב-1 במאי ההטבה במס צפויה להסתיים והמחיר לצרכן בישראל ככל הנראה יזנק, וזאת בלי קשר למחיר הנפט עצמו שאם ימשיך לעלות עלול להוביל גם הוא לעלייה במחיר לצרכן.