הבנקים המרכזיים של האיחוד האירופי ושל בריטניה הודיעו היום (ה') על העלאות ריבית זהות בשיעור של 0.5% כל אחד. עבור בריטניה, מדובר בהעלאה העשירית ברציפות לריבית של 4% - הגבוה ביותר בממלכה מאז אוקטובר 2008, ובגוש האירו מדובר בהעלאה החמישית ברציפות שתביא את שיעור הריבית הבסיס באיחוד ל-3%. שתי ההעלאות תאמו את הציפיות בשוק. הבנק האירופי המרכזי ציין כי הוא צפוי להעלות בחודש הבא שוב את הריבית ב-0.5%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
3 צפייה בגלריה
לונדון
לונדון
לונדון
(צילום: Shutterstock)
ברקע, שיעור האינפלציה בבריטניה ירד מעט לאחרונה, אך הוא עדיין מהגבוהים בעולם: האינפלציה השנתית בממלכה עמדה על 10.5% בדצמבר האחרון, לעומת 10.7% שנרשמו בנובמבר ו-11.1% באוקטובר. בכך, כעת האינפלציה בבריטניה גבוהה יותר מפי חמישה משיעור היעד של 2%.
"אנו מצפים שהאינפלציה תרד בחדות השנה", נכתב בהודעת הבנק, אשר החליט כאמור על העלאת הריבית ברוב של שבעה חברי הוועדה המוניטרית, אל מול שני חברים שהצביעו להשאיר את הריבית ברמה של 3.5%.
בדומה לבריטניה ולמגמה במרבית העולם המערבי, גם האינפלציה בגוש האירו ממשיכה לרשום מגמת ירידה - אם כי היא עדיין גבוהה יותר מפי ארבעה מהיעד השנתי של הבנק המרכזי שעומד גם הוא, בדומה לארה"ב ולבריטניה, על כ-2%. בחודש ינואר האחרון נרשמה אינפלציה שנתית של 8.5% באיחוד האירופי, לעומת שיא של 10.6% באוקטובר אשתקד.
3 צפייה בגלריה
כריסטין לגארד נשיאת הבנק המרכזי האירופי
כריסטין לגארד נשיאת הבנק המרכזי האירופי
כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי
(צילום: EPA)
גם בהחלטה הקודמת, בחודש דצמבר האחרון, הכריז הבנק האירופי המרכזי על העלאה של 0.5% בריבית, לאחר שבשתי ההחלטות שקדמו לה (ספטמבר ונובמבר 2022) העלה הבנק את הריבית בשיעור גבוה במיוחד של 0.75%.

יו"ר הפד: "צופים העלאות ריבית נוספות"

ההחלטות של הבנקים המרכזיים בבריטניה ובגוש האירו מתפרסמות יממה לאחר שהבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב, או ה"פד"), הכריז גם הוא על העלאת ריבית נוספת, אם כי בשיעור נמוך יותר של 0.25%. יחד עם זאת, משמעות הדבר היא שהריבית בארה"ב תעלה לטווח של 4.5%-4.75% - גבוהה יותר מזו שבבריטניה ומזו שבגוש האירו, גם לאחר ההעלאות הנוכחיות.
3 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
(AP)
במסיבת העיתונאים שערך פאוול לאחר ההכרזה, טען כי תחזית הבנק המרכזי האמריקני כוללת עלייה מסוימת בשיעור האבטלה והאטה בצמיחה, אך לא מיתון. לטענת היו"ר, הערכה זו, לצד קצב ירידה מתון יחסית של האינפלציה בשלב זה, משמעותה המשך העלאות הריבית. על אף שהיו"ר לא אמר זאת במפורש, וציין רק כי בחודש מרץ הקרוב צפוי הבנק לפרסם את ההערכות המעודכנות שלו ליעד הריבית, נכון לעכשיו הצפי הוא לכל הפחות לשתי העלאות ריבית נוספות.
"אנו זקוקים לראיות יותר משמעותיות לכך שהאינפלציה נמצאת במגמת ירידה. לדעתנו, המדיניות שלנו עדיין לא מצמצמת מספיק וזו הסיבה שנו צופים העלאות ריבית נוספות. יש עוד הרבה עבודה לעשות", טען היו"ר.
באשר לשאלה האם הפד עשוי לעצור את העלאות הריבית ולאחר מכן להמשיך אותן, אמר פאוול כי "זה לא על השולחן כרגע. אנחנו לא רוצים להסתכל בדיעבד ולהגיד 'היינו קרובים, אך לא עשינו מספיק'. אם האינפלציה תרד בחדות, יש לנו כלים להתמודד גם עם זה".
ברקע, שיעור האינפלציה השנתי בארה"ב עמד בשנת 2022 על 6.5%, לאחר שירד בעקביות משיא של 9.1% ביוני אשתקד. מדובר בשיעור הנמוך ביותר שנרשם במעצמה הכלכלית הגדולה בעולם זה 14 חודשים, לאחר שמדד המחירים לצרכן האמריקני עבר לירידה של 0.1% בדצמבר, לעומת עלייה של 0.1% בנובמבר. יחד עם זאת, עדיין מדובר באינפלציה גבוהה יותר מפי שלושה מהיעד של הבנק המרכזי, שעומד כיום על כ-2%.
פורסם לראשונה: 14:01, 02.02.23